تغذیهتناسب اندامزیبایی

رژیم مدیترانه ای 15 روزه با بررسی هر وعده غذایی

رژیم مدیترانه ای 15 روزه چگونه چیست؟ رژیم غذایی در تاثیر زیادی در زندگی انسان‎‌ها دارد. در واقع بسیار از افراد برای رسیدن به هدفی مشخص به اختیار و یا اجبار اقدام به پیروی از یک رژیم غذایی خاص می‌کنند. رسیدن به تناسب اندام، درمان برخی از بیماری‌ها، تقویت جسمانی و… از جمله دلایلی هستند که افراد را مجاب به گرفتن رژیم غذایی مخصوص می‌کنند.

یکی از معروف‌ترین و سالم‌ترین رژیم‌های غذایی موجود در دنیا، رژیم مدیترانه ای 15 روزه است. این رژیم غذایی علاوه بر رساندن افراد به اندامی مناسب و ایده آل، در سلامت بدن آن‌ها نیز تاثیر گذار است. رژیم مدیترانه ای 15 روزه بر اساس تغدیه مردم ساکن در اطراف دریای مدیترانه می‌باشد به همین دلیل دسترسی به برخی از مواد غذایی در این رژیم کمی دشوار خواهد بود. 

تا انتها این مقاله با ما همراه باشید تا درباره رژیم مدیترانه‌ای و باید‌ها و نباید‌های آن بیشتر آشنا شوید. همچنین برای شما عزیزان برنامه رژیم مدیترانه ای 15 روزه را به طور کامل قرار داده‌ایم.

رژیم مدیترانه ای چیست ؟

رژیم مدیترانه‌ای یکی از انواع رژیم در دنیا می‌باشد که بر اساس مواد غذایی و روش طبخ غذا مردم ساکن در حاشیه دریای مدیترانه طراحی شده است.

رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه یکی از انواع رژیم مدیترانه‌ای می‌باشد که در رفع سریع چربی‌های انباشته شده در ناحیه شکم بسیار موثر است. از آنجایی که بسیاری افراد در سراسر دنیا درگیر چاقی در ناحیه شکم هستند و این مشکل در خیلی از مواقع باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود، این رژیم با عملکرد بی نظیرش تبدیل به یکی از بهترین رژیم‌های غذایی می‌باشد.

رژیم مدیترانه ای

البته شما می‌توانید رژیم مدیترانه ای 15 روزه را بدون در نظر داشتن هدفی خاص در برنامه زندگی خود قرار دهید. چرا که در این صورت می‌توانید هم از بروز بیماری‌های گوناگون جلوگیری فرمایید و هم تناسب اندام خود را به بهترین شکل ممکن حفظ نمایید. البته به این نکته بسیار مهم نیز باید اشاره کرد که رژیم غذایی برای افراد مختلف با توجه به شرایط بدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدنشان متفاوت است از این رو توصیه می‌شود که برای داشتن رژیم مدیترانه ای 15 روزه درست و اصولی حتما با پزشک متخصص تغذیه مشورت بفرمایید.

رژیم مدیترانه ای 15 روزه

در این بخش از مقاله نمونه‌ای از رژیم مدیترانه ای 15 روزه را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم تا با این رژیم بیشتر آشنا شوید. مجددا تاکید می‌شود پیش از اقدام به پیری از رژیم ارائه شده با پزشک متخصص تغذیه نمایید و تحت نظر ایشان شروع به گرفتن این رژیم مدیترانه ای 15 روزه کنید.

روز اول

  • صبحانه روز اول: 10 عدد توت + یک پیاله بلغور جو دو سر + به همراه چای یا قهوه
  • میان وعده اول: 7 عدد بادام درختی یا یک گردو کامل
  • ناهار روز اول: یک ساندویچ کوچک گوشت تهیه شده با نان سبوس دار + یک پیاله کوچک عدسی
  • میان وعده دوم: هویج رنده شده + یک عدد خیار + نصف یک فلفل دلمه‌ای
  • شام روز اول: یک کاسه لوبیا سفید پخته شده + خورش سبزیجات

روز دوم

  • صبحانه روز دوم: یک قاشق غذا خوری عسل + یک عدد گردو کامل + دو قاشق سوپ خوری ماست یونانی + یک فنجان چای یا قهوه
  • میان وعده اول: اسموتی اسفناج + یک عدد موز
  • ناهار روز دوم: شام روز اول تکرار شود( لوبیا سفید و خورش سبزیجات)
  • میان وعده دوم: یک عدد میوه دلخواه
  • شام روز دوم: مرغ سوخاری + سالاد کاهو + نان تست (یک بشقاب سالاد سزار)

روز سوم

  • صبحانه روز سوم: یک عدد میوه دلخواه + یک لیوان شیر + یک عدد تخم مرغ آب پز
  • میان وعده اول: مخلوطی از نصف آواکادو له شده با آب لیمو و نمک + نان تست
  • ناهار روز سوم: 6 عدد زیتون + یک عدد سیب زمینی آب پز متوسط + سینه مرغ کباب شده + قارچ
  • میان وعده دوم: هویج + زیتون + کلم بروکلی
  • شام روز سوم: ماهی سالمون گریل شده + کدو سبز + دو برش بادمجان برشته شده

با انواع رژیم فستینگ آشنایی دارید؟ برای درک این موضوع، این بلاگ را از دست ندهید

روز چهارم

  • صبحانه روز چهارم: 3 عدد توت فرنگی + نان سبوس دار برشته + پنیر ورقه‌ای+ یک فنجان چای یا قهوه
  • میان وعده اول: یک مشت مغز پسته
  • ناهار روز چهارم: یک عدد گوجه فرنگی متوسط + 5 عدد زیتون + سالاد عدس+ 4 عدد فلافل
  • میان وعده دوم: یک عدد میوه دلخواه + دو قاشق ماست یونانی
  • شام روز چهارم: میگو کبابی + سالاد کلم پیچ
رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه

روز پنجم

  • صبحانه روز پنجم: تخمه آفتاب‌گردان به‌ همراه تمشک در کنار ماست یونانی، قهوه یا چای
  • میان وعده اول: خلال پسته و پرتقال
  • ناهار روز پنجم: پنیر + یک تکه نان سبوس دار + یک عدد گوجه فرنگی + 3 عدد زیتون
  • میان وعده دوم: میوه دلخواه + 5 عدد زیتون
  • شام روز پنجم: یک کاسه سالاد سبزیجات + کنجد + مقداری پنیر فتا

روز ششم

  • صبحانه روز ششم: یک عدد تخم مرغ آب پز+ یک عدد میوه دلخواه + یک فنجان چای یا قهوه
  • میان وعده اول: یک عدد گردو کامل + 5 عدد برگه زردآلو
  • ناهار روز ششم: یک کاسه سالاد کینه‌ + سبزیجات خام + یک پیاله کوچک لوبیا+ یک تکه نان سبوس دار
  • میان وعده دوم: 4 عدد کراکر غلات کامل
  • شام روز ششم: یک پیاله بلغور گندم + یک تکه سینه مرغ کبابی+ سالاد خیار و پیاز

روز هفتم

  • صبحانه روز هفتم: یک عدد نان غلات+ یک عدد گوجه فرنگی + پنیر کم چرب
  • میان وعده اول: دو عدد میوه دلخواه
  • ناهار روز هفتم: یک تکه بوقلمون کبابی+ پوره سیب زمینی+ نان سبوسدار
  • میان وعده دوم: 5 عدد زیتون + 3 تکه کوچک پنیر
  • شام روز هفتم : یک کاسه سالاد کینه+ کنجد + سبزیجات بخار پز

رژیم فستینگ چیست و چگونه به لاغری کمک می‌کند، با این بلاگ همراه باشید

روز هشتم

  • صبحانه روز هشتم: دو عدد تخم مرغ آب پز + سبزیجات تفت داده شده با روغن زیتون+ یک فنجان چای یا قهوه
  • میان وعده اول: یک عدد میوه دلخواه + 6 عدد زیتون
  • ناهار روز هشتم: گوشت گوسفند کباب شده+ گوچه فرنگی کبابی + نان سبوس دار
  • میان وعده دوم: یک تکه شکلات تلخ + یک مشت آجیل مغز
  • شام روز هشتم: یک کاسه خوراک لوبیا

روز نهم

  • صبحانه روز نهم: یک لیوان اسموتی میوه‌ای(شامل شیر، پودر کاکائو، موز و گیلاس)
  • میان وعده اول: یک پیاله کوچک هوموس
  • ناهار روز نهم: گوجه فرنگی+ زیتون+ اسفناج + کلم بروکلی + سالاد تن ماهی به همراه روغن زیتون
  • میان وعده دوم: یک تکه پنیر + یک عدد میوه دلخواه
  • شام روز نهم: تکرار شام روز هشتم

روز دهم

  • صبحانه روز دهم: یک کاسه بلغور جو دو سر+ یک عدد گردو کامل + نیم مشت کشمش+ یک قاشق مربا خوری عسل+ یک فنجان چای یا قهوه
  • میان وعده اول: یک عدد میوه دلخواه +‌ دو قاشق ماست یونانی
  • ناهار: یک کاسه خوراک لوبیا + نان سبوس دار
  • میان وعده: هوموس + سبزیجات خام مثل هویج، کرفس و…
  • شام: یک تکه سینه مرغ کریل شده با روغن زیتون

روز یازدهم

  • صبحانه روز یازدهم: یک فنجان چای یا قهوه+ یک عدد موز
  • میان وعده اول: یک عدد سیب + کرده بادام زمینی
  • ناهار روز یازدهم: 3 عدد دلمه برگ مو + دو قاسق غذا خوری هوموس
  • میان وعده دوم: کرفس و هویج خرد شده + دو قاشق ماست یونانی
  • شام روز یازدهم: 3 عدد میگو و یک تکه ماهی سفید کبابی + گوجه فرنگی
رژیم  ۱۵ روزه  مدیترانه ای

روز دوازدهم

  • صبحانه روز دوازدهم: یک کاسه سالاد میوه به همراه عسل+ ماست یونانی+ جو پرک
  • میان وعده اول: یک مشت آجیل مغز خام(بدون نمک)
  • ناهار روز دوازدهم: سالاد ماکارانی + پنیر فتا+ گوجه فرنگی + پیاز قرمز + زیتون
  • میان وعده دوم: یک عدد موز+ یک عدد سیب
  • شام روز دوازدهم: تکرار شام روز یازدهم

روز سیزدهم

  • صبحانه روز سیزدهم: یک کاسه بلغور جو دو سر+ کره بادام زمینی+ یک استکان چای یا قهوه
  • میان وعده: دو قاسق ماست یونانی + 4 عدد توت فرنگی
  • ناهار: ساندویچ ماهی سالمون+ یک پیاله سوپ
  • میان وعده: نان تست+ آواکادو له شده با آب لیمو ترش
  • شام: تخم مرغ+ گوجه فرنگی + روغن زیتون

با این بلاگ همراه باشید تا در رابطه با دستور رژیم کانادایی 15 روزه اطلاعات مفیدی کسب کنید.

روز چهاردهم

  • صبحانه روز چهاردهم: یکی فنجان چای یا قهوه+ سالاد میوه + یک عدد نان سبوس تست شده
  • میان وعده اول: یک مشت آجیل مغز + توت خشک
  • ناهار روز چهاردهم: نان(سبوس دار) و پنیر با گردو + سیب ‌زمینی شیرین گریل شده
  • میان وعده دوم: 5 عدد زیتون + دو قاشق هوموس
  • شام روز چهاردهم: یک بشقاب سالاد سزار با سینه مرغ گریل شده

روز پانزدهم

  • صبحانه روز پانزدهم: یک پیال کوچک جو دو سر و کشمش + یک مشت آجیل + یک عدد سیب
  • میان وعده اول: سه عدد توت فرنگی + سه قاشق ماست یونانی
  • ناهار روز پانزدهم: انواع سبزیجات بخارپز+ یک عدد نان سبوس‌دار
  • میان وعده دوم: یک عدد موز یا سیب
  • شام روز پانزدهم: ساندویچ تن ماهی + 5 عدد زیتون

خوراکی های مجاز رژیم مدیترانه ای 15 روزه

حال که با نمونه‌ای از رژیم مدیترانه ای 15 روزه آشنا شده‌اید، خوب از با خوراکی‌های ممنوع و مجاز این رژیم بیشتر آشنا شوید.

خوراکی‌های مجاز در رژیم مدیترانه‌ای عبارتند از: هویج، گوجه فرنگی، آواکادو، لیمو، سیر، بادمجان، کلم بروکلی، انار، موز، خرمالو، زردآلو روغن زیتون، بادام زمینی، انواع توت، قارچ، جوانه گندم، شکلات تلخ، اسفناج، روغن زیتون، انگور، بادام درختی، نان و ماکارانی سبوس دار، سیب زمینی، میگو، ماهی، صدف دریایی، گوشت مرغ، تخم مرغ و در نهایت گوشت قرمز به مقدار بسیار کم.

تمامی موارد ذکر شده در رژیم مدیترانه ای 15 روزه مجاز می‌باشند اما باید در نظر داشته باشید که مقدار استفاده از هر کدام اهمیت دارد. با توجه به این رژیم غذایی میوه و سبزیجات بیشترین سهم و گوشت قرمز کمترین سهم را دارد.

رژیم کتوژنیک 28 روزه رایگان یک دوره نمونه از رژیم کتوژنیک است که در آن طبق اصول کتوژنیکی وعده‌های غذایی اصلی، صبحانه، نهار و شام، با میزان مشخص، تعیین شده‌اند. برای آشنایی با این رژیم، با این بلاگ همراه باشید

خوراکی های غیر مجاز رژیم مدیترانه ای 15 روزه

اما مواد خوراکی دیگری هستند که به طور مطلق ممنوع بوده و نباید به هیچ عنوان آن را میل نمود. خوراکی‌‌های غیر مجاز رژیم مدیترانه ای 15 روزه عبارتند از: سوسیس، کالباس، نوشابه‌های انرژی زا، آب میوه‌های گاز دار، هات داگ، چیپس، روغن‌های تصفیه شده مثل روغن آفتابگردان و هر گونه خوراکی حاوی قند یا شکر مثل شیرینی، کیک، بستنی، شربت و… .

علاوه بر این سرو هر گونه غذا‌های فست فودی مثل پیتزا، ذرت مکزیکی، پاپ کورن نیز در رژیم مدیترانه ای 15 روزه ممنوع بوده و نباید از آن‌ها استفاده کرد.

رژیم مدیترانه ای 15 روزه

سخن پایانی

در این مقاله از مجموعه مقالات لنداسپا، برنامه غذایی و بایدها و نبایدهای رژیم مدیترانه ای 15 روزه را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. رژیم غذایی سالم باعث داشتن یک زندگی سالم می‌شود و این مهم‌ترین عامل در سلامتی افراد می‌باشد. رژیم مدیترانه‌ ای 15 روزه یکی از سالم‌تریم رژیم‌های غذایی موجود در دنیا شناخته می‌شود. شما عزیزان می‌توانید برای پیروی از این رژیم، ابتدا به متخصص تغذیه مراجعه کنید و بعد با نظر ایشان رژیم خود را آغاز کنید. در واقع این که از چه مواد خوراکی به چه اندازه استفاده شود، مطابق با شرایط بدنی افراد متفاوت است.

خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

مریم محمودی

من عاشق به اشتراک گذاشتن اطلاعاتم با بقیه هستم؛ بنابراین، چیزایی که از منابع مختلف و معتبر یاد می‌گیرم رو برات می‌نویسم. تمام مقاله‌هام با تحقیق و مطالعه زیاد نوشته می‌شن، پس می‌تونی به اطلاعاتی که بهت می‌دم اعتماد کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا