تاریخ امروز :بهمن 1, 1400
میوه‌های چاق کننده

چه میوه هایی باعث چاقی میشود ؟ آشنایی با میوه های چاق کننده

زمانی که بحث به زیبایی میرسد یکی از فاکتورهایی که برای آن تعریف شده، تناسب اندام است. خوشبختانه امروزه راه‌های بسیاری برای رسیدن به اندام دلخواه پیشنهاد می‌شود. اما خبر بد این است که خیلی از این راه‌ها موثر نیستند و گاهی باعث آسیب رسیدن به سلامتی فرد می‌شوند. یکی از اجزای اصلی در کاهش وزن هرکسی خوردن غذاهای مناسب است و خوردن میوه‌ یکی از بهترین و سالم‌ترین تغذیه‌های فرد برای کاهش یا افزایش وزن است. در زمان تغییر وزن، میوه‌ها اولین چیزی نیستند که به ذهن خطور می‌کنند اما میوه‌ها می‌توانند مقدار کالری اضافی بدن را برای چاقی و یا عضله سازی تامین کنند همچنین میتوانند در لیست کاهش وزن شما قرار بگیرند. در اینجا ما لیستی از میوه های چاق کننده تهیه کرده‌ایم و شما را با خواص و تاثیر میوه‌ها در تغییر وزن آشنا می‌کنیم.

قند مضر موجود در میوه های چاق کننده کدام است؟

ابتدا با قند ساده‌ایی که سبب خوشمزگی و شیرین بودن میوه‌ها می‌شود، یعنی فروکتوز آشنا می‌شویم. فروکتوز دوبرابر گلوکز شیرین است. وقتی شما مواد غذایی حاوی قند میخورید، این قند در بدن به گلوکز و فروکتوز تبدیل می‌شود. بعد از آن راه این دو از هم جدا می‌شود، یکی راهی جریان خون ‌شده و در آنجا تبدیل به انرژی سلول‌ها می‌شود. آن یکی هم به کبد می‌رود. زیرا فقط کبد می‌تواند آن‌را تبدیل به انرژی کند. تبدیل کردن فروکتوز به انرژی توسط این اندام، باعث افزایش فشار روی کبد شده و تولید اسید اوریک اضافی را به دنبال دارد. اسید اوریک یکی از عوامل افزایش فشار خون و ایجاد سنگ کلیه و نقرس است. از طرفی گلوکز به پانکراس دستور تولید انسولین می‌دهد تا بتواند مقدار گلوکز در خون را کنترل کند. سپس هورمون لپتین یا همان هورمون گرسنگی تولید می‌شود.

آیا این دلایل کافی نیست برای بد بودن میوه‌ها؟ آیا واقعا تمام میوه ها چاق کننده هستند؟ چه میوه هایی باعث چاقی میشود ؟

میوه ‌های چاق کننده

مطالبی که در بالا بیان کردیم شامل قند مواد غذایی بود و این میزان قند در میوه‌ ها بسیار کم است و باید تعداد واحد زیادی میوه مصرف کنید تا به آن مقدار بسیار زیاد برسید. همچنین مقدار آب و فیبر زیاد میوه ها سبب شده فرآیند هضم میوه طولانی‌تر شود و فروکتوز به یکباره وارد کبد نشود.

در اینجا لیستی از انواع میوه‌های پرطرفدار را برای شما تهیه کردیم تا میوه هایی که باعث چاقی میشوند و همچنین خواص میوه ها و نقش آنها در رژیم غذایی را به شما معرفی کنیم.

میوه‌ های کم کالری که به کاهش وزن کمک می کنند

در ادامه قصد داریم میوه هایی که باعث کاهش وزن می شوند و کالری پایینی دارند به شما معرفی کنیم. همانطور که می‌دانید روش های مختلفی برای لاغری وجود دارد که در مقاله «لاغری با دمنوش» به یکی از آن ها اشاره کرده ایم که می‌توانید مطالعه نمایید.

1.آناناس

یکی از پرخواص‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌ها، آناناس است. این میوه حاوی تیامین، منیزیم، ویتامین B6، ویتامین C، ریبوفلاوین، نیاسین، مس و آهن است که می‌تواند برکاهش وزن و بهبود بیماری‌هایی مانند آسم و دیابت کمک کند.

همچنین اگه به فکر درمان پوست و موی خود، تنظیم فشار خون و جلوگیری از سرطان هستید آناناس میتواند انتخاب درستی برای شما باشد. همچنین از دیگر خواص آن بهبود باروری است.

2.هندوانه

خیلی‌ها ممکن است با شنیدن اسم هندوانه فکر کنند که این میوه حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است و نمی‌توان آن‌را برای کاهش وزن مناسب دانست. هندوانه دارای آب بسیار زیادی است، همچنین منبعی از اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان ها، لیکوپن، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B6 و ویتامین C است.
هندوانه با تنوع زیادی که از مواد مغذی دارد، می‌تواند یک میوه عالی برای چربی سوزی باشد. علاوه بر کاهش وزن، همچنین با خوردن هندوانه میتوان بدن را هیدراته نگه داشت و از سلامت قلب مطمئن شد.

میوه های چاق کننده

3.گریپ فروت

به احتمال زیاد همه با خواص این میوه برای کاهش فشار خون آشنایی دارید اما این میوه که جز مرکبات نیمه گرمسیری و نیمه تلخ است، می‌تواند یکی از بهترین منابع برای سوزاندن چربی باشد. گریپ فروت دارای سطح بالایی از مواد مغذی اصلی است که موجب افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) و کاهش اشتها می‌شود. همچنین خوردن گریپ فروت موجب سوزاندن چربی شده و از طرفی سطح بهینه ویتامین C، لیکوپن، پتاسیم، فیبر و کولین را تامین می‌کند.

4.توت فرنگی

توت فرنگی میوه‌ایی محبوب در هر رده‌ی سنی است که کم کالریست و کربوهیدرات کمی دارد. یکی از میوه هایی که در کاهش سریع وزن موثر است. همچنین قند خون را افزایش نمی دهد.

این میوه‌ی خوشمزه حاوی فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین C، پتاسیم، فلاونوئیدها و منگنز است. یکی از خاصیت های قابل توجه توت فرنگی، بهبود جریان خون، کمک به انواع مشکلات قلبی_عروقی، ضد پیری و کاهش کلسترول است.

تا اینجا با میوه‌های موثر در لاغری و کاهش وزن آشنا شدیم و فهمیدیم چه میوه های چاق کننده نیستند.حال به صحبت درباره‌ی چند میوه میپردازیم که قند زیادی دارند و البته دارای خواص زیادی هستند از میوه های چاق کننده به حساب می‌آیند.

میوه های چاق کننده را بشناسید

1.انجیر

یکی از میوه هایی که باعث چاقی میشوند انجیر است. انجیر میوه مغذی و خوش طعمی است که حاوی منبع غنی از قندهای طبیعی و فیبر محلول، چربی، مواد معدنی، آمینو اسید، آنزیم‌های مختلف و کاروتن است. انجیر جزو میوه های چاق کننده است. برای آن‌هایی که می‌خواهند وزن اضافه کنند بسیار مفید است. از این میوه خوشمزه به صورت تازه و خشک می‌توان لذت برد. این میوه برای سلامت قلب و گوارش مفید بوده و به دلیل  پکتین، فیبر محلول باعث کاهش سطح کلسترول میشود.

2.خرما از میوه های چاق کننده

این میوه‌ کوچک و خوشمزه که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و اکثرا به صورت خشک فروخته می‌شود، می‌تواند جز میوه‌ های چاق کننده باشد. هر ۵ عدد خرما شامل ۱۱۴ کیلوکالری انرژی میشود.

اما این به آن معنی نیس که چون خرما از میوه هایی که باعث چاقی میشوند است ، از خوردن آن بپرهیزید و آن را در رژیم غذایی‌تان قرار ندهید. به طور مثال خرما حاوی آهن، منگنز، روی، پتاسیم و همچنین ویتامین هایی نظیر A، B و E است اما شکر تنها حاوی‌ کالریست. مصرف روزانه‌ی هرفرد، به طور معمول ۲-۴ واحد میوه است و هر سه عدد خرما شامل یک واحد میوه می‌شود.

3. موز

یکی دیگر از میوه های چاق کننده موز است. اگر به دنبال افزایش وزن هستید موز می‌تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. موز نه تنها حاوی موادمغذی است بلکه منبعی بزرگ از کربوهیدرات و کالری نیز هست.

موز

یک موز با اندازه متوسط (118 گرم) حاوی 105کالری، 1 گرم پروتئین، 0.4 گرم چربی، 27گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر، ویتامین و منگنز است. علاوه بر این موزهای سبز حاوی نشاسته مقاوم هستند که هضم نشده از دستگاه گوارش عبور می‌کنند. نشاسته مقاوم به بهبود سلامت روده کمک می‌کند. موز یک میان وعده مناسب است تا به شما در افزایش وزن کمک کند.

4.آووکادو یکی از میوه هایی که باعث چاقی میشوند

آووکادو نیز یکی دیگر از میوه های چاق کننده است که دارای مشخصات مغذی چشمگیری است. بعلاوه از کالری و چربی های خوبی برخوردار است که آن را به گزینه ای عالی برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند تبدیل کرده است.

100گرم آووکادو حاوی 161 کالری و 15 گرم چربی، 2 گرم پروتئین، 8.6گرم کربوهیدرات است. همچنین سرشار  فیبر، پتاسیم و ویتامین های K ،C ،E و B5 است.

5.نارگیل

نارگیل

نارگیل، میوه‌ای که به دلیل فواید بسیاری که دارد توانسته محبوبیت زیادی پیدا کند. همچنین یک منبع عالی از کالری است. زیرا دارای چربی زیاد و مقداری کربوهیدرات است. تقریبا می‌توان گفت 28گرم گوشت نارگیل حاوی 1گرم پروتئین، 9.4گرم چربی، 4.3گرم کربوهیدرات، 2.5گرم فیبر و مقداری منگنز و سلنیوم است. همچنین حاوی بسیاری از مواد معدنی مهم از جمله  فسفر و مس است.
می‌توانید نارگیل را در غذا یا اسموتی خود استفاده کنید تا کالری وعده های غذایی و میان وعده های شما را افزایش دهد.

6.انبه یکی از میوه های چاق کننده

انبه میوه ای شیرین و خوشمزه است که حاوی مواد مغذی بسیاری‌ است. انبه مانند موز منبع خوبی از کالری است. حدودا 160گرم انبه می‌تواند 3 گرم فیبر، 25گرم کربوهیدرات، 0.6 گرم چربی و 1.4 گرم پروتئین بدن را تامین کند. علاوه بر این انبه منبع خوبی از مس، ویتامین‌های گروه B و ویتامین های A و E است.

7.زردآلو

یکی دیگر از میوه های چاق کننده زرد آلو است. زردآلو غنی از مواد مغذی مانند ویتامین A و C، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. از زردآلو می‌توان هم به صورت تازه و هم خشک استفاده کرد. زردآلوهای خشک علاوه بر اینکه منبع عالی کالری هستند، منبع خوبی از بتاکاروتن، لوتئین و زئاگزانتین نیز هستند. 28گرم زردآلو تقریبا حاوی 67کالری، 2گرم فیبر، 0.1گرم چربی و 0.8 پروتئین است.

میوه های چاق کننده

نکات تکمیلی

توصیه‌ی ما برای شما این است که میوه‌های تازه را در میان‌وعده‌ی خود قرار دهید. با این راه ساده، گرسنگی خود را کنترل کرده و از پرخوری‌های مضر،جلوگیری کنید. به طور مثال برای صبحانه آنها را با ماست یا غلات مخلوط کنید، برای ناهار در سالاد بریزید. همچنین می‌توانید آنها را به عنوان یک دسر سرو کنید. میوه ها را می توانید در هر زمان از روز و با هر وعده غذایی میل کنید.

اگر هدف شما از خوردن میوه لاغری ‌است، باید میوه را کامل بخورید. آب‌گیری یک روش عالی برای سم زدایی و هیدراته نگه‌داشتن بدن است اما ممکن است برای کاهش وزن موثر نباشد. زیرا آب‌گیری منجر به استخراج فیبر از میوه شده در صورتی که افزایش دریافت فیبر می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. فیبر به کاهش جذب قند در خون کمک می کند. این ماده به بهبود هضم غذا کمک می کند و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه ‌می‌دارد.

امیدواریم که در این مقاله با میوه های چاق کننده آشنا شده باشید و بدانید که اگر قصد لاغر شدن یا چاق شدن را دارید از چه میوه هایی استفاده کنید و از چه میوه هایی استفاده نکنید. هم چنین در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیش تری برای لاغری کسب کنید می توانید مقاله «بهترین روش لاغری» را مطالعه نمایید.

اشتراک‌گذاری

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای مساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند.که لند اسپا متولد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *