تغذیهسلامت

بررسی رژیم شوک سه روزه به همراه مزایا و معایب آن

رژیم شوک سه روزه چیست؟ بسیاری از افراد از اضافه وزن رنج می‌برند. اضافه وزن علاوه بر اینکه ممکن است متغیر با برخی استانداردهای زیبایی از نظر افراد باشد، می‌تواند سلامت جسمانی و بعضاً روحی شما را به خطر بیندازد. به همین دلیل است که روزانه شاهد به وجود آمدن و فراگیرشدن برخی رژیم‌های غذایی برای کاهش سریع وزن هستیم. در مسیر رژیم هایی مثل رژیم شوک سه روزه باید بسیار هوشیار باشید چرا که برخی رژیم‌ها ممکن است در مدت کوتاهی نتایج فوق‌العاده‌ای را در کاهش وزن شما به ارمغان بیاورند؛ اما در درازمدت با عوارض جانبی شدید آنها مواجه خواهید شد که در اکثر موارد غیر قابل بازگشت هستند.

یکی از رژیم‌های غذایی محبوب و پرطرفدار، رژیم لاغری شوک است. این رژیم لاغری نیز همانند سایر رژیم‌های غذایی باید با توجه به شرایط جسمانی افراد و تحت‌نظر یک پزشک تغذیه باتجربه تنظیم شوند.

برای افزایش آگاهی شما عزیزان، در این مقاله در رابطه با رژیم شوک اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دادیم و برای آشنایی بهتر با سبک این رژیم، یک نمونه از برنامه رژیم شوک سه روزه معرفی کرده‌ایم.

رژیم شوک چیست ؟

همان‌طور که از نام این رژیم پیداست، شما با گرفتن رژیم لاغری شوک، به بدن خود، شوک دریافت کالری می‌دهید. با محدود کردن شدید میزان کالری دریافتی، شما به سرعت وزن کم می‌کنید. برخلاف باور عموم، رژیم لاغری شوک که به رژیم نظامی معروف است، این رژیم برای سربازان نظامی طراحی نشده است. در واقع منبع اصلی طراحی این رژیم نامشخص است و صرفاً برای افرادی پیشنهاد می‌شود که مدت طولانی است که با گرفتن رژیم غذایی متناسب و تحت‌نظر پزشک، در حال کاهش وزن بوده و به مرحله مقاومت بدن برای کاهش وزن رسیده‌اند. در این صورت این افراد می‌توانند همچنان تحت‌نظر پزشک خود، رژیم شوک سه روزه را پیش گرفته و پس از دوره آن به رژیم غذایی قبلی خود بازگردند. در نتیجه، اگر اولین بار است که می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید و تجربه‌ای از گرفتن رژیم‌های سخت را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان سمت این رژیم نروید.

رژیم شوک چیست

قوانین رژیم لاغری شوک

همان‌طور که توضیح دادیم، رژیم شوک سه روزه به رژیم نظامی یا ارتشی نیز معروف است. دلیل نام‌گذاری این رژیم، سخت بودن برنامه غذایی و محدودیت در کالری دریافتی آن است. البته تمامی رژیم‌های غذایی که با کاهش وزن سریع و زیاد همراه هستند، قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارند. به همین دلیل است که اولین قانون رژیم شوک سه روزه این است که اگر برای بار اول می‌خواهید یک رژیم سخت‌گیرانه را برای کاهش وزن امتحان کنید، این رژیم مناسب شما نیست.

قوانین رژیم لاغری شوک

رژیم شوک سه روزه به این صورت است که در سه روز اول شما کالری دریافتی خود را به بازه 800 تا 1000 کالری در روز کاهش می‌دهید. چهار روز بعد، می‌توانید به انتخاب خود هرچه می‌خواهید بخورید. البته مواد غذایی که در این چهار روز مصرف می‌کنید نیز باید سالم باشند و همچنان بهتر است از اسنک‌ها، چربی‌های مضر، قند و فست فود دوری کنید.

بسیاری افراد با یک هفته رژیم لاغری شوک به کاهش وزن مناسب می‌رسند. برخی دیگر نیز تصمیم می‌گیرند هفته به هفته این رژیم را تکرار کنند تا نتیجه بهتری بگیرند. تصمیم گیری این موارد بر عهده پزشک و وابسه به شرایط جسمانی فرد است.

برخی افراد ادعا می‌کنند که رژیم شوک سه روزه می‌تواند تا 5 کیلو از وزن شما را کاهش دهد. اما توجه داشته باشید که میزان کالری دریافتی شما در این رژیم بسیار اندک است و اگر تجربه قبلی نداشته باشید، کاهش این میزان از کالری دریافتی اثرات جانبی مخربی برای بدن شما به همراه خواهد داشت.

همچنین در مصرف و عدم مصرف مواد غذایی داخل این رژیم سخت گیری‌های خاصی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

رژیم مدیترانه‌ ای یک رژیم غذایی سالم است که بر اساس مواد غذایی مصرفی بین مردم یونان و ایتالیا به وجود آمده است. برای آشنایی با این رژیم، این بلاگ را از دست ندهید

مواد غذایی مجاز در رژیم شوک سه روزه

رژیم شوک سه روزه یکی از مناسب ترین رژیم‌های غذایی برای گیاهخواران است. این رژیم غذایی بیشتر تأکید مصرف را بر سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین گذاشته است. از مواد غذایی مجاز در رژیم لاغری شوک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبزیجات: انواع کلم ( کلم سفید، کلم قرمز،گل کلم، کلم بروکلی)، هویج، چغندر، لوبیا و شلغم
  • میوه‌ها: گریپ‌فروت، خربزه، سیب و موز
  • لبنیات: پنیر چدار، بستنی وانیلی
  • پروتئین: کره بادام‌زمینی طبیعی، دانه سویا، آجیل، گوشت گاو ( چربی جدا شود)، ماهی تن ( بدون چربی اضافی)، تخم مرغ و مرغ بی پوست( تمامی مواد غذایی بدون روغن تفت داده شوند، بخارپز، کبابی یا آب‌پز شوند).
  • غلات: کراکر و نان تست
  • نوشیدنی ها: چای سیاه و سبز، آب و قهوه بدون شیر و شکر (قهوه سیاه)
مواد غذایی مجاز در رژیم شوک سه روزه

مواد غذایی غیرمجاز در رژیم شوک سه روزه

در رژیم لاغری شوک، می‌توانید از فلفل و نمک استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم، تنها مواد غذایی مجاز در رژیم شوک سه روزه، همان مواردی هستند که ذکر کردیم و به غیر از این موارد، نباید چیز دیگری بخورید.

مواد غذایی غیرمجاز در رژیم شوک سه روزه

همچنین در چهار روز بعدی نیز بهتر است از خوردن قند و شکر، اسنک، فست فود، چربی غیر طبیعی و مضر و همچنین انواع اسموتی و شیک غیر خانگی خودداری کنید.

رژیم فستینگ چیست و چه فوایدی دارد؟ برای آشنایی با این رژیم، این بلاگ را از دست ندهید

فواید رژیم غذایی شوک

از فواید رژیم شوک سه روزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی

به دلیل کاهش قند و شکر و همچنین چربی‌های مضر، میزان قند و کلسترول خون شما کاهش می‌یابد. در نتیجه باعث می‌شود از سکته قلبی، افزایش کلسترول خون، دیابت و بیماری‌هایی که به دلیل مصرف بیش از اندازه چربی و قند ایجاد می‌شود، جلوگیری شود. البته بهتر است برای داشتن بدنی سالم، پس از پایان مدت رژیم نیز سعی کنید از مصرف مواد غذایی مضر خودداری کنید.

2. کاهش وزن سریع

همان‌طور که بارها توضیح دادیم، از اهداف و فواید اصلی رژیم شوک سه روزه، کاهش وزن سریع است که البته برای اینکه این مقدار از کاهش وزن در سلامت جسمانی شما تأثیر منفی نگذارد بهتر است تحت‌نظر پزشک تغذیه آن را دنبال کنید.

رژیم لاغری شوک

3. افزایش سلامت ذهن

همان‌طور که در لیست مواد غذایی مجاز این عرژیم مشاهده کردید، تمامی موارد برای بهبود عملکرد ذهن شما مفید هستند. ذهن افراد علاوه بر انرژی، برای عملکرد بهتر به مواد مغذی و سالم نیاز دارد. هرآنچه که مصرف می‌کنید به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد مغز شما تأثیر می‌گذارد. رژیم شوک سه روزه با کاهش مواد غذایی غیرمفید و ناسالم و افزایش میزان پروتئین در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر مؤثر است.

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه می‌تواند در سلامت و کاهش وزن بدن تأثیر بگذارد؟ برای درک این موضوع، این بلاگ را از دست ندهید

مضرات رژیم لاغری شوک

فواید رژیم لاغری شوک ممکن است هر فردی را وسوسه کند. اما باید توجه داشته باشید در بسیاری از موارد این رژیم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. به طور مثال از فواید این رژیم پیشگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت است. اما افرادی که به کلسترول بسیار بالا و دیابت دچار هستند، به دلیل کاهش شدید کالری و میزان آب بدن توصیه می‌شود هرگز از این رژیم پیروی نکنند.

مضرات رژیم لاغری شوک

این رژیم نیز مانند سایر رژیم‌های سختگیرانه، شرایط دشواری را برای بدن شما ایجاد می‌کند که اگر خودسرانه و بدون مشورت با پزشک به سراغ آن بروید ممکن است با عوارض جانبی زیر مواجه شوید:

  • یبوست
  • ضعف و بی‌حالی
  • سردردهای میگرنی
  • کم آبی شدید بدن
  • ریزش مو
  • مشکلات گوارشی
  • افزایش شدید فشار خون
  • احتمال بازگشت وزن
  • از دست دادن ویتامین و مواد معدنی لازم برای بدن
  • سو تغذیه

آیا رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن است ؟

بله. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، هدف اصلی این رژیم رد شدن از دوره استپ وزنی است. دوره استپ وزنی هنگامی پیش می‌آید که شما مدتی است که با استفاده از رژیم غذایی مناسب کاهش وزن و ورزش سعی دارید وزن خود را کاهش دهید، اما از یک نقطه به بعد، در وزن شما تغییری ایجاد نمی‌شود و به‌اصطلاح به نقطه استپ وزنی و مقاومت بدن می‌رسید. در این بازه، افراد تحت‌نظر پزشک متخصص، از یک رژیم شوک پیروی می‌کنند و هنگامی که بدن شروع به کاهش وزن کرد و از حالت استپ وزنی خارج شد، به رژیم قبلی خود بازمی‌گردند.

رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن

با این بلاگ همراه باشید تا در رابطه با دستور رژیم کانادایی 15 روزه اطلاعات مفیدی کسب کنید

نمونه رژیم شوک سه روزه

در این بخش یک نمونه کلی از رژیم لاغری شوک را در اختیار شما قرار دادیم. توجه داشته باشید که بهتر است بر اساس شرایط جسمانی، تجربه رژیم غذایی و نظر پزشک، رژیم غذایی شما به طور اختصاصی مشخص گردد.

روز اول رژیم

  • وعده صبحانه: نصف گریپ‌فروت به همراه یک عدد نان تست و یک قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی ارگانیک
  • وعده ناهار: یک عدد نان تست به همراه یک یا دو فنجان ماهی تن بدون روغن
  • وعده شام: 90 گرم گوشت گاو که چربی آن جدا شده باشد به همراه یک فنجان لوبیا پخته شده، یک فنجان چغندر یا هویج، یک عدد سیب متوسط و یک فنجان بستنی وانیل

روز دوم رژیم

  • وعده صبحانه: یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز شده به همراه یک عدد نان تست و یک نصفه موز
  • وعده ناهار: یک فنجان ماهی تن بدون روغن به همراه 5 تا 6 عدد کراکر
  • وعده شام: 90 گرم گوشت گاو بدون چربی به همراه یک فنجان انواع کلم بخارپز یا آب‌پز شده، نصف فنجان هویج یا شلغم، یک نصف موز و نصف فنجان بستنی وانیل
رژیم شوک سه روزه

روز سوم رژیم

  • وعده صبحانه: یک عدد تخم مرغ آب‌پز شده به همراه یک عدد نان تست
  • وعده ناهار: 30 گرم پنیر چدار به همراه یک عدد سیب متوسط و 5 تا 6 عدد کراکر
  • وعده شام: یک فنجان ماهی تن به همراه یک فنجان انواع کلم یا لوبیا پخته، یک فنجان چغندر یا هویج، یک فنجان بستنی وانیل و یک فنجان خربزه

سخن پایانی

در این مقاله از مجموعه مقالات آموزشی لنداسپا، به موضوع رژیم لاغری شوک پرداخته و نمونه برنامه غذایی رژیم شوک سه روزه را در اختیار شما قرار دادیم. همان‌طور که در مقاله بارها تأکید کردیم، توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک سراغ این رزیم نروید چرا که ممکن است به عوارض غیر قابل بازگشت دچار شوید.

خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

مریم محمودی

من عاشق به اشتراک گذاشتن اطلاعاتم با بقیه هستم؛ بنابراین، چیزایی که از منابع مختلف و معتبر یاد می‌گیرم رو برات می‌نویسم. تمام مقاله‌هام با تحقیق و مطالعه زیاد نوشته می‌شن، پس می‌تونی به اطلاعاتی که بهت می‌دم اعتماد کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا