تاریخ امروز :مهر 13, 1401
آیا از عوارض رژیم کتوژنیک اطلاع دارید؟

آیا از عوارض رژیم کتوژنیک اطلاع دارید؟

عوارض رژیم کتوژنیک چیست ؟ چگونه می‌توان در مقابل عوارض رژیم کتو ایستادگی کرد؟ رژیم‌های مختلفی توسط متخصصین تغذیه، ورزش و سلامتی و … به ثبت رسیده است که با انجام تحقیق بر هر یک از آن‌ها متخصصین به این درک رسیده‌اند که آیا آن رژیم کارساز است یا خیر. یکی از این رژیم‌ها که بر پایه مصرف و عدم مصرف برخی از مواد غذایی لازم برای بدن بنا شده است، رژیم کتوژنیک است. این رژیم در واقع با کنترل مصرف کربوهیدرات و چربی و پروتئین، راهکار مناسبی را برای چربی سوزی و کاهش وزن ارائه می‌دهد. اما عوارضی به همراه آن است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و بهتر است برای رفع این عوارض، راهکارهای مناسبی را از سر بگیرید.

در این مقاله همراه ما باشید تا مطلع شوید که عوارض رژیم کتوژنیک چیست و چگونه می‌توان اثر آن‌ها را به حداقل رساند.

رژیم کتوژنیک چیست

رژیم کتوژنیک، رژیمی است که بر پایه مصرف چربی و پروتئین و کاهش مصرف کربوهیدرات بنا می‌شود. در واقع این رژیم، عنوان می‌کند که فرد برای لاغری باید میزان کربوهیدرات مصرفی را تا حد زیادی کاهش داده و میزان کالری که در طول روز برای بدن نیاز است را از منابع پروتئینی و منابع دارای چربی تأمین کند. این رژیم شاید در شروع کمی سخت باشد؛ اما میزان چربی سوزی که در تحقیقات به این رژیم نسبت داده شده است، نشان می‌دهد که می‌توان از کتوژنیک به‌عنوان یک راه سریع برای لاغری یاد کرد. برای آشنایی بیشتر با جزئیات این رژیم به مقاله «رژیم کتوژنیک چیست» مراجعه کنید.

رژیم کتوژنیک چیست

با وجود این گفته‌ها، نمی‌توان از عوارض رژیم کتوژنیک هم گذر کرد. چرا که به‌هرحال در این رژیم شما منبع اصلی دریافت انرژی را قطع می‌کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با این عوارض بیشتر آشنا شوید.

عوارض رژیم کتوژنیک چیست

همان‌طور که گفته شد رژیم کتوژنیک همانند تمامی رژیم‌ها ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. بهتر است این عوارض را بشناسید تا درصورتی‌که قصد دارید از این رژیم غذایی برای لاغر شدن استفاده کنید بتوانید راه‌های مقابله با آن را هم در نظر داشته باشید.

قسمت سخت رژیم کتوژنیک روز‌های اول رژیم است. در روزهای اول رژیم ممکن است با عوارضی مثل تشنگی، خستگی، گرسنگی، اضطراب، احساس لرزش و سبکی سر، بی‌حالی، تهوع، سردرد، تعریق، یبوست و بدبو شدن دهان روبه‌رو شوید. بهتر است برای این مشکلات راه‌کارهایی را در کنار این رژیم برای خود در نظر بگیرید. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین عوارض رژیم کتوژنیک می‌پردازیم.

اگر به دنبال لاغری هستید پیشنهاد می‌کنیم به مقاله «بهترین روش لاغری» مراجعه کنید.

1. ریزش مو از عوارض رژیم کتو

به دلیل کم شدن میزان کالری و مواد غذایی مفید موجود برای مو، این امکان وجود دارد که پس از گذشت 5 الی 6 ماه بعد از آغاز این رژیم دچار ریزش موی شدید شوید. به همین دلیل، توصیه‌ای که در این زمینه صورت می‌گیرد این است که حتماً از انواع مولتی ویتامین در هنگام رژیم استفاده نمایید. همچنین میزان خواب کافی نیز تا حد زیادی می‌تواند این عارضه را از شما دور کند. در نتیجه رساندن ویتامین به بدن و همچنین خواب کافی را برای جلوگیری از ریزش مو در دوران رژیم کتوژنیک در نظر داشته باشید.

2. تاثیر رژیم کتو در سنگ کلیه

درصورتی‌که مستعد سنگ کلیه باشید، یعنی این که کلیه شما استعداد سنگ سازی داشته باشد، رژیم کتوژنیک می‌تواند احتمال این معضل را افزایش دهد. البته زیاد جای نگرانی نیست، چرا که تعداد افرادی که با رژیم کتوژنیک دچار سنگ کلیه شده‌اند خیلی کم است و اگر هم شخصی دچار این مشکل شود به‌سادگی درمان خواهد شد. اما در کل، پیشنهاد می‌شود که اگر بدن شما مستعد سنگ کلیه است حتماً برای آغاز این رژیم با پزشک خود مشورت داشته باشید.

برای آشنایی با دستور پخت غذاهای ایرانی این رژیم مقاله غذاهای کتوژنیک ایرانی را مطالعه کنید.

3. تعریق بیش از حد در رژیم کتو

گاهی رژیم کتوژنیک ممکن است بدن شما را وادار کند تا میزان دفع آب را افزایش دهد. به همین دلیل، پس از شروع این رژیم، ممکن است بیش از قبل دچار تعریق شوید که این تعریق، گاهی می‌تواند خارش پوست را هم در شما به وجود بیاورد.

تعریق بیش از حد در رژیم کتو

برای رفع این مشکل در ابتدا در نظر داشته باشید که لباس نخی بپوشید تا بتوانید تا حد زیادی با آن مقابله کنید. درصورتی‌که تعریق شما اذیت کننده بود می‌توانید میزان مصرف کربوهیدراتی که در برنامه شما است را تا مقدار کمی افزایش دهید.

4. گرفتگی عضلات از عوارض کتو

برخی افراد که دارای رژیم کتو هستند،ممکن است با گرفتگی عضلات که جزء عوارض رژیم کتوژنیک است روبه‌رو شوند. کم شدن منیزیم درون بدن می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد. به خصوص در هنگام صبح ممکن است افراد با این معضل روبه‌رو شوند.

گرفتگی عضلات از عوارض کتو

اگر در طول رژیم کتوژنیک با این مشکل مواجه شدید برای رفع آن باید میزان آب مصرفی خود را افزایش دهید. همچنین بیشتر کردن مصرف نمک خوراکی یددار نیز می‌تواند از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کند.

5. یبوست از عوارض رژیم کتو

یکی از اصلی‌ترین عوارض رژیم کتوژنیک که توسط اجراکنندگان آن گزارش شده است یبوست است. اصلی‌ترین دلیل یبوست کمبود آب در بدن است. به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر در طول رژیم با این مشکل برخوردید، میزان مصرف آب خود را افزایش دهید. همچنین می‌توانید موادی که فیبر بیشتری دارند را جایگزین مواد غذایی دیگر کنید. از مواد غذایی حاوی فیبر می‌توان به انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه اشاره داشت. در کل مصرف آب و سبزی گزینه‌های مناسبی برای رد کردن عوارض رژیم کتو هستند. برای رهایی از یبوست مقاله «ماساژ شکم برای رفع یبوست» را مطالعه کنید.

6. کاهش قدرت فیزیکی از مضرات رژیم کتو

خیلی از مواقع از کاهش عملکرد فیزیکی به‌عنوان عوارض رژیم کتوژنیک یاد می‌شود. اما باید در نظر داشته باشید که این عارضه کاملاً موقتی است. در واقع زمانی که شروع به قرار گرفتن در این رژیم غذایی می‌کنید، تا بدنتان عادت به تغذیه از چربی اضافه درون بدن کند، کمی زمان‌بر خواهد بود و ممکن است در اوایل رژیم، با چنین مشکلاتی روبه‌رو شوید. در واقع زمانی که این حال به شما دست می‌دهد، وقتی است که باید مقاومت کنید تا بدن شما به این شیوه عادت کند. پس از گذشت چند روز بدن این حالت را می‌پذیرد و قدرت فیزیکی شما به حالت اولیه خود برمی‌گردد. همچنین درصورتی‌که این موضوع خیلی شما را اذیت می‌کرد، می‌توانید مصرف کربوهیدرات خود را افزایش دهید.

7. افت استحکام استخوان اصلی‌ترین عوارض رژیم کتوژنیک

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوارض رژیم کتوژنیک این مسئله است که با انجام این رژیم بی‌کربنات زیادی از بدن خارج شده و خون حالت اسیدی به خودش می‌گیرد. به همین دلیل استخوان مواد معدنی خود از جمله کلسیم را دفع می‌کند. کاهش سطح کلسیم درون استخوان، باعث می‌شود تا استحکام استخوان مورد هدف قرار گرفته شود. به همین دلیل نکته‌ی طلایی که در انجام رژیم کتوژنیک وجود دارد و باید آن را در نظر داشته باشید، این است که کلسیم را در مواد غذایی که مصرف می‌کنید افزایش دهید.

8. کتو باعث اختلال در خواب می شود

یکی از عوارض رژیم کتوژنیک که افراد زیادی را در بر می‌گیرد، اختلال در خواب شبانه است. کم شدن سطح انسولین و سروتونین باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود. برای این که بتوانید با این اختلال مقابله کنید باید پیش از خواب به‌عنوان میان وعده از مواد غذایی استفاده کنید که دارای میزان زیادی از پروتئین هستند.

کتو باعث اختلال در خواب می شود

همچنین مصرف برخی مواد که دارای میزان اندکی کربوهیدرات است هم توصیه می‌شود. با مصرف این مواد غذایی می‌توانید انرژی لازم جهت خواب عمیق را دریافت کرده و خوابی آرام و بدون اختلال را تجربه کنید. مقاله «درمان بی خوابی» را مطالعه کنید تا از روش‌های درمان بی خوابی مطلع شوید.

9. امکان بازیابی وزن

ازآنجایی‌که رژیم کتو بسیار محدود کننده است، متخصصان سلامت می‌گویند که این رژیم برنامه مناسبی برای پیروی طولانی مدت نیست. به همین دلیل بهتر است این رژیم را برای 30 تا 90 روز انجام داده و سپس به دنبال آن یک برنامه غذایی پایدارتر را دنبال کنید. چرا که از عوارض رژیم کتوژنیک این است که اکثر افراد به محض کاهش وزن زیاد این رژیم را رها کرده و روند قبلی را از سر می‌گیرند که همین موضوع باعث بازیابی وزن و همچنین بیشتر شدن وزن از حالت اول می‌شود.

10. خطر ابتلا به دیابت و بیماری قبلی با رژیم کتو

وقتی رژیم کتو به درستی انجام شود، حاوی مقدار زیادی سبزیجات و منابع کم چربی پروتئین حیوانی است. اما باید دقت داشته باشید که بدن هر شخص، می‌تواند با بدن شخص دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان بهداشتی نگران افرادی هستند که رژیم کتوژنیک دارند، به خصوص کسانی که بدون راهنمایی پزشک یا متخصص تغذیه آن را امتحان می‌کنند. این رژیم ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول شده که این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی افزایش دهد. در مقاله «علائم دیابت» به طور کامل روش‌های درمان و علائم دیابت را بررسی کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

چگونه در رژیم کتوژنیک دچار عوارض نشویم؟

موردی که بر هیچ‌کس پوشیده نیست، این است که عوارض رژیم کتوژنیک همگی موقتی هستند و با گذر کردن از دوران سخت این رژیم که معمولاً بیشتر سختی‌ها در روزهای اول است، می‌توان از مزایای این رژیم که چربی سوزی و کاهش وزن است بهره‌مند شد. اما راهکار‌هایی وجود دارد که با آن‌ها می‌توان عوارض رژیم کتوژنیک را تا حد زیادی کم‌رنگ کرد.

چگونه در رژیم کتوژنیک دچار عوارض نشویم
  • در این رژیم، باید به میزان زیادی آب بنوشید. مصرف آب تا حد زیادی می‌تواند در مقابل عوارض رژیم کتوژنیک ایستادگی کند.
  • در قدم بعدی برای این که با کمترین میزان فقر انرژی در بدن مواجه شوید، بهتر است میزان چربی که باید مصرف کنید را در نظر داشته باشید و کمتر از آن میزانی که گفته شده است چربی مصرف نکنید.
  • مصرف نمک تا حد زیادی می‌تواند مشکلات ناشی از رژیم کتوژنیک را برطرف کند.
  • همچنین در این دوران مصرف مکمل‌های ویتامینی را هم از سر بگیرید. چرا که کمک زیادی به رسیدن مواد موردنیاز برای سوخت و ساز اعضای مختلف بدن می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم که در کنار رژیم ورزش های سبک انجام دهید. برای شناخت ورزش های لاغری به مقاله «بهترین ورزش برای لاغری» مراجعه کنید.

سخن پایانی

در اینجا بررسی کردیم که عوارض رژیم کتوژنیک چیست و با مصرف چه مواد خوراکی می‌توان عوارض ناشی از این رژیم را کاهش داد. همچنین باید به این موضوع دقت داشته باشید که حتماً این رژیم را با انجام آزمایش و با مشورت با پزشک انجام دهید. چرا که بدن هر فرد، با فرد دیگر متفاوت است. به این معنی که ممکن است این رژیم برای برخی افراد مفید باشد؛ اما برای افرادی دیگر بسیار مضر و خطرناک قلمداد شود.

امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در راستای شناخت عوارض رژیم کتو در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی برای شما بدون پاسخ باقی مانده بود در قسمت نظرات لند اسپا آن را برای ما به ثبت برسانید.

اشتراک‌گذاری

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای مساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند.که لند اسپا متولد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.