تاریخ امروز :آذر 17, 1401
9 دستور پخت غذاهای کتوژنیک ایرانی ساده و پرطرفدار

9 دستور پخت غذاهای کتوژنیک ایرانی ساده و پرطرفدار

غذاهای کتوژنیک ایرانی کدام‌اند؟ غذاهای کتویی ایرانی چگونه طبخ می‌شوند؟ رژیم کتوژنیک، نوعی رژیم است که در راستای کاهش وزن و لاغری سریع بنا شده است. در این رژیم، شما باید مصرف قند و کربوهیدرات را به کمترین میزان آن رسانده و در عوض انرژی لازم برای گذراندن روزمره را با پروتئین و چربی‌های سالم و سبزیجات دریافت کنید. در این راستا، غذاهایی که بر پایه کربوهیدرات کم و پروتئین و چربی بالا پخته می‌شوند، در دسته غذاهای کتوژنیک ایرانی قرار می‌گیرند. در این مقاله همراه ما باشید تا با بهترین و پرطرفدارترین غذاهای کتویی ایرانی آشنا شده و به راحتی بتوانید خودتان آن‌ها را در منزل تهیه کنید.

رژیم کتوژنیک چیست

رژیم کتوژنیک، رژیمی است که بر پایه کم کردن مصرف کربوهیدرات و قند و جایگزین کردن آن با پروتئین و چربی طبیعی بنا شده است. با این رژیم، شما مثل قبل انرژی زیادی از مواد نمی‌گیرید و شاید در روزهای اول رژیم، با فقر انرژی هم مواجه شوید. اما ماهیت این رژیم، بیان می‌کند که کم شدن کالری بدن، باعث شده تا بدن به‌طور خودکار، از چربی ذخیره شده برای دریافت انرژی مصرف کند و همین مورد باعث از بین رفتن چربی‌ها خواهد شد.

رژیم کتوژنیک چیست

در کل، غذاهایی که میزان کربوهیدرات و قند بالایی دارند، در این رژیم جایی ندارند. به همین دلیل، شما نمی‌توانید رژیم کتوژنیک بگیرید ولی برنج یا ماکارونی بخورید. رژیم کتوژنیک، بیان می‌کند که شما باید 75 درصد انرژی خود را از چربی‌های سالم نظیر ماهی، گوسفند و میگو و سبزیجات غیر نشاسته‌ای نظیر کلم، قارچ و … بگیرید؛ 20 درصد انرژی را از مواد پروتئینی نظیر پروتئین حیوانی، قلم، محصولات لبنی و … بگیرید و تنها 5 درصد را به مواد کربوهیدراتی اختصاص دهید.

با یک بررسی جزئی می‌توان دریافت کرد که این رژیم، ممکن است عوارضی را هم به همراه داشته باشد و برای همه مناسب نباشد. اما یک راه سریع و تست شده برای کاهش وزن به حساب می‌آید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم مقاله رژیم کتوژنیک چیست را مطالعه کنید.

معرفی پرطرفدارترین غذاهای کتوژنیک ایرانی

غذاهای کتویی ایرانی زیاد وجود دارند که علاوه بر طعم لذیذی که دارند، با آن‌ها می‌توانید این رژیم را در پیش بگیرید. در ادامه به بررسی این غذاها، به همراه دستور پخت آن‌ها با شما همراه هستیم.

1. پیتزای کتوژنیک

پیتزا از غذاهای ایرانیزه شده‌ای است که باب میل تمامی افراد است. برای تهیه پیتزای کتوژنیک، شما به هفت عدد قارچ متوسط، فلفل دلمه‌، پنیر پیتزا و کالباس خانگی احتیاج دارید. همچنین باید دقت داشته باشید که کالباسی که درست می‌کنید بدون آرد و نشاسته باشد.

پیتزای کتوژنیک

برای تهیه این پیتزای ساده، ابتدا قارچ‌ها را خرد کرده و درون یک ماهی‌تابه، آن را به همراه فلفل تفت دهید. سپس آن را درون یک ظرف مانند بشقاب فر ریخته و کالباس و پنیر را به آن اضافه کنید و سپس آن را به مدت 5 دقیقه درون فر قرار داده و یا با گاز آن را به خوبی بپزید. توجه داشته باشید که نان در این پیتزا جایی ندارد. چرا که نان کربوهیدرات بالایی دارد.

2. قورمه سبزی کتوژنیک

برای تهیه قورمه سبزی که زیر پرچم کتوژنیک باشد، به یک عدد پیاز، حدود 5 تکه گوشت قرمز گوسفند یا گوساله، سبزی قورمه، قارچ و لیمو عمانی احتیاج دارید.

برای تهیه این غذای لذیذ 100% ایرانی، باید پیاز را در روغن تفت داده و گوشت قرمز را به آن اضافه کنید. سپس ادویه دلخواه، از قبیل نمک و زردچوبه را به آن اضافه کرده و بعد سبزی قورمه را به آن اضافه کنید. پس از آن به مقدار لازم درون آن آب بریزید و پس از جوش آمدن آب، لیمو عمانی را به آن اضافه کنید و فرصت دهید تا خورشت به خوبی پخته شود. هر چه مدت زمان جوشش آب بیشتر باشد، غذا بهتر جا میفتد. در 20 دقیقه پایانی پخت غذا نیز قارچ را به آن اضافه کرده و پس از 20 دقیقه غذا را نوش جان کنید.

برای انجام هر رژیمی دانستن عوارض و فواید آن واجب است. اگر به دنبال رژیم کتو هستید حتما مقاله عوارض رژیم کتوژنیک را مطالعه کنید.

3. کلم به جای پلو

کلم از اصلی ترین ارکان غذاهای کتوژنیک ایرانی است. افرادی که رژیم کتوژنیک گرفته‌اند، باید کلم را جایگزین برنج کنند. برای تهیه این غذا، به نیم کیلو گل کلم، کره و نمک نیاز دارید.

طرز تهیه این غذا به این شکل است که ابتدا گل کلم را تکه تکه کرده و آن را درون قابلمه قرار داده تا به خوبی به جوش بیاید. سپس کلم‌ها را وارد دستگاهی مثل خردکن کرده و آن را کاملاً خرد می‌کنیم. پس از خرد شدن کلم، دوباره آن را به درون قابلمه ریخته و نمک و کره را به میزان مناسب به آن اضافه می‌کنیم. سپس همانند پلو 5 الی 10 دقیقه آن را دم می‌کنیم تا غذا به خوبی پخته شود.

4. دلمه از لذیذترین غذاهای کتویی ایرانی

دلمه را هم می‌توان جزء غذاهای کتوژنیک ایرانی به حساب آورد. برای این کار به پیاز، گوشت چرخ شده، روغن (ترجیحاً روغن دمبه)، برگ چغندر، سبزی مخصوص دلمه، بادمجان، کلم، گوجه و برگ مو نیاز داریم.

دلمه از لذیذترین غذاهای کتویی ایرانی

برای تهیه آن، باید پیاز را با روغن دمبه داغ کرده و سپس گوشت را به آن اضافه کنید. سپس سبزی و کلم که جایگزین برنج شده است را به تابه اضافه کنید. در آخر مواد غذایی به دست آمده را می‌توانید در بادمجان دلمه‌ای، گوجه، فلفل دلمه یا برگ مو بپیچید و سپس آن را به مدت 15 دقیقه درون قابلمه قرار داده تا محیط بیرونی غذا به خوبی پخته شود.

5. مرغ کاری از غذاهای کتو

برای تهیه مرغ کاری به روش کتوژنیک، به 200 گرم مرغ، 250 گرم قارچ، 4 قاشق خامه، یک قاشق غذاخوری کره، یک عدد پیاز و پودرکاری نیاز دارید.

برای پخت این غذا، ابتدا باید مرغ را به خوبی تکه کرده و آن را با روغن بپزید. پس از آن، پیاز را رنده کرده و به همراه ادویه کاری، آن را بر روی مرغ‌ها بریزید. پس از این که این مواد را به خوبی تفت دادید، در مرحله بعد قارچ را به آن اضافه کنید و پس از گذشت 2 دقیقه، کره را درون تابه بیندازید. در آخر شعله گاز را در کمترین حالت خود قرار داده و سپس خامه را به آن اضافه کنید. درصورتی‌که غذای شما خیلی غلیظ بود، می‌توان مقداری آب درون آن بریزید.

در مقاله بهترین روش لاغری بهترین راه‌های لاغر شدن را معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.

6. سوپ کدو از مهم‌ترین غذاهای کتوژنیک ایرانی

برای تهیه سوپ کدو که یکی از مهم‌ترین غذاهای کتوژنیک ایرانی به حساب می‌آید، به 100 گرم گوشت مرغ، 2 قاشق غذاخوری کره، 300 گرم پودر کدو، 1 عدد پیاز، آب مرغ، ادویه (نمک، زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه) و نصف لیوان خامه نیاز داریم.

سوپ کدو از مهم‌ترین غذاهای کتوژنیک ایرانی

برای تهیه آن، ابتدا باید پیاز را در کره تفت داده و پس از داغ شدن، مرغ را به تابه اضافه کنید. سپس ادویه لازم را درون تابه ریخته و پس از آن، پودر کدو را اضافه کنید. در اینجا باید 30 دقیقه به غذا زمان بدهید تا مرغ به خوبی درون این مواد بپزد. سپس مرغ را بیرون آورده و آن را به حالت ریش ریش دربیاورید. دوباره آن را به قابلمه برگردانید و به میزان لازم درون آن آب بریزید (حدود 2 الی 3 لیوان). پس‌ازاینکه سوپ به خوبی جا افتاد، نوبت آن است که خامه را اضافه کنید و اجازه دهید سوپ برای 10 دقیقه دیگر جوش بخورد.

7. بال کبابی از غذاهای کتویی ایرانی

بال کبابی از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای کتوژنیک ایرانی است که در این رژیم قرار داده می‌شود. برای تهیه این غذا به بال مرغ نیاز است. ادویه‌جات، سبزیجات و سالسا نیز می‌توانند به عنوان کنار غذا، لذت شما را بیشتر کنند و البته فر یکی دیگر از احتیاجات طبخ این غذا است.

 بال کبابی از غذاهای کتویی ایرانی

ابتدا باید بال را درون ادویه بغلطانید و مدت زمانی را به آن اجازه استراحت دهید تا به خوبی طعم بگیرد. سپس فر را در درجه حرارت 180 درجه قرار داده و بال‌ها را برای مدت 40 دقیقه درون فرد قرار دهید. زمانی که رنگ بال متمایل به طلایی شد، می‌توانید آن‌ها را از فر درآورده و در کنار سبزیجات و سالسا آن را میل کنید.

ترکیب رژیم و ورزش از پیشنهادات متخصصان تغذیه است. در مقاله بهترین ورزش برای لاغری تعدادی ورزش ساده را به شما معرفی کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

8. بیکن و تخم‌مرغ به روش کتوژنیک

یکی دیگر از غذاهای ایرانیزه شده بیکن است. برای تهیه این غذا به تخم‌مرغ و گوشت دودی نیاز دارید.

تهیه این غذا کار دشواری نیست. تنها کافی است تا گوشت را بخارپز کنید و یا آن را با روغن خودش سرخ کنید. پس از این که گوشت، به خوبی پخت، آن را درون تابه جدا قرار داده و تخم‌مرغ را درون آن بشکنید. همچنین می‌توانید از ادویه‌هایی مثل پودر سیر، پودر پیاز و نمک برای طعم دار کردن آن استفاده نمایید.

9. میرزاقاسمی کتوژنیک

میرزاقاسمی گیلانی نیز یکی از غذاهای کتوژنیک ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. برای درست کردن آن به دو عدد بادمجان قلمی، 1 عدد گوجه، یک حبه سیر، 1 عدد تخم‌مرغ، کره، ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) و یک قاشق غذاخوری رب یا گوجه خردشده نیاز داریم.

میرزاقاسمی کتوژنیک

برای تهیه آن ابتدا باید بادمجان را کبابی کرده و پوست آن‌ها را بکنیم. سپس به خوبی آن را با گوشت‌کوب له ‌کنیم. درون یک تابه، سیر را با کره تفت داده و ادویه‌ها را اضافه کرده و سپس بادمجان را با آن مخلوط ‌می‌کنیم. پس از آن گوجه یا رب را به غذا اضافه کرده و به خوبی آن را تفت ‌دهیم. در اینجا بهتر است مقداری آب جوش را به غذا اضافه کنیم تا غذا به خوبی جا بیفتد. پس از این که آب درون تابه کم شد، تخم‌مرغ را ریخته و خوب هم می‌زنیم تا تخم‌مرغ هم کاملاً پخته شود.

در مقاله رژیم کتوژنیک 28 روزه رایگان یک رژیم کامل هفتگی را آموزش داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

سخن پایانی

در حقیقت اکثر غذاهای ایرانی را می‌توان بر اساس رژیم کتوژنیک طبخ کرد. به این صورت که مواد غذایی دارای چربی سالم و پروتئین را جایگزین مواد دارای قند و کربوهیدرات کنید. طبیعتاً شاید در اوایل رژیم، عوارض رژیم کتوژنیک شامل حال شما بشوند و در روزهای اول احساس ضعف و خستگی داشته باشید. اما اگر به‌درستی این کار را انجام دهید و از غذاهای متنوعی برای این کار استفاده کنید، باعث می‌شود تا در میانه‌های راه از آن زده نشده و کاهش وزن و از بین رفتن چربی را در خود شاهد باشید.

امیدواریم توانسته باشیم شما را با غذاهای کتوژنیک ایرانی آشنا کرده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما بدون پاسخ باقی مانده بود در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

اشتراک‌گذاری

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای مساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند.که لند اسپا متولد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.