آموزش ماساژماساژ درمانی

ماساژ سردرد بهترین روش برای رهایی از درد

آیا ماساژ برای سردرد کارساز است؟ ماساژ سردرد یکی از روش‌های بسیار آرام بخش و مؤثر برای درمان‌ سردردهای مزمن و تنش‌زا است. ماساژ سردرد تنش را از بین می‌برد و بدن و ذهن را آرام می‌کند. درمان سردرد به عنوان یک پیشگیری نیز عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند بدون هیچ گونه دردی در ناحیه سر به زندگی عادی خود ادامه دهید.

در واقع سردرد، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از اصلی‌ترین این دلایل، کم رسیدن مواد معدنی به برخی از قسمت‌های موثر بدن است. به همین دلیل است که برخی از سردردها با نوشیدن آب، درمان می‌شود. همچنین ماساژ سردرد که به واسطه‌ی ماساژ دادن برخی نقاط از بدن انجام می‌شود، باعث خون‌رسانی به آن نقاط شده و به تبع باعث بهبود سردرد می‌شود.

سردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات روزانه افراد است که زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب کلافگی این دسته افراد می‌گردد. اگر شما هم از سردردهای مزمن و میگرنی رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله همراه لنداسپا باشید تا با انواع ماساژ سردرد آشنا شوید.

درمان درد با استفاده از ماساژ سردرد

سردردها دلایل مختلفی دارند. عواملی مثل آنفولانزا، مشکلات گوارشی، افسردگی، خستگی چشم، مشکلات سینوسی، تب یونجه و سایر آلرژی‌ها و اضطراب باعث به وجود آمدن سردرد می‌شود. بسیاری از مردم برای درمان سردرد، به قرص و دارو متوسل می‌شوند؛ اما روش پیشنهادی ما باعث توقف سریع درد می‌شود و در هر شرایطی که باشید، می‌توانید آن‌ها را بر روی بدن خود اعمال کنید. با ماساژ سر برای سردرد و ماساژ مراکز بازتابی، هم سردرد بهبود می‌یابد، و هم از عود پیدا کردن آن‌ جلوگیری خواهد شد.

درمان درد با استفاده از ماساژ سردرد

ماساژ دادن، باعث باز شدن گرفتگی‌ها عضلات و رگ‌ها می‌شود و این مورد، به جریان یافتن خون و رسیدن مواد مغذی لازم به نقاط حیاتی بدن می‌شود. با طی شدن این پروسه، بسیاری از مشکلاتی که به سردرد ختم می‌شود حل شده و دیگر شاهد سردردهای طولانی و کلافه کننده نمی‌باشید.

همچنین استفاده از روغن ماساژ سردرد می‌تواند در تسریع روند بهبودی درد سر موثر واقع شود. برای این کار می‌توانید از روغن‌هایی نظیر روغن اسطوخودوس، روغن رزماری، روغن نعنا، روغن بابونه و روغن اکالیپتوس استفاده نمایید.

ماساژ سردرد با استفاده از مراکز بازتابی دست

اجازه دهید با مراکز حساس واکنشی دست شروع کنیم که ساده‌ترین روشی است که در این زمینه وجود دارد. زیرا مراکز بازتابی موجود در شست دست نمایانگر منطقه سر هستند. ابتدا مراکز واکنشی شست را ماساژ دهید. با شست دست مقابل، به ماساژ و فشار دادن قسمت گوشتی شست بپردازید و سپس اطراف شست را با کمک ناخن فشار دهید. برای پیدا کردن مراکز بازتابی می توانید مقاله «مراکز بازتابی بدن» را مطالعه نمایید.

با فشار شدید، دقیقاً زیر ناخن شست را ماساژ دهید و مراکز حساس را پیدا کنید. همه قسمت های شست را ماساژ دهید. به خاطر داشته باشید که فقط پوست را ماساژ ندهید، بلکه مراکز حساس واکنشی زیر پوست را هم ماساژ دهید. چنانچه نقطه دردناکی روی شست دست‌تان پیدا نکردید، شست دست دیگر را ماساژ دهید. وقتی یک نقطه ی دردناک یافتید، برای چند دقیقه یا تا هنگامی که سردردتان متوقف شود، آن را ماساژ دهید. با این روش اکثر سردرد‌ها درمان می شود.

ماساژ سردرد با استفاده از مراکز بازتابی دست

در صورت ادامه سردرد، شست خود را روی قسمت پره مانند دست، بین شست و انگشت اشاره قرار می دهیم و همه‌ی این قسمت را ماساژ دهید و نیشگون بگیرید. این روش را تا محل اتصال استخوان‌ها ماساژ دهید و مراکز بازتابی حساس را پیدا کنید.

اگر سردرد همچنان ادامه دارد،مراکز بازتابی موجود در مرکز هر دو دست را ماساژ دهید و نقاط حساس را بیابید.

ماساژ سردرد با استفاده از مراکز بازتابی پا

ماساژ مراکز بازتابی مربوط به پا، یکی از انواع ماساژ سردرد می‌باشد که قطع به یقین، اعجاز می‌کند؛ زیرا نه تنها برای تسکین سردرد، بلکه برای درمان هر بیماری دیگری مفید است. همه مراکز حساس واکنشی پا را ماساژ دهید و نقاط حساس را پیدا کنید. مراکز بازتابی پا قوی‌ترین کانون‌های بدن هستند. هنگام تماشای تلویزیون و گفتگوی تلفنی نیز می‌توانید از وسایل ماساژ دهنده پا استفاده کنید. روش موثر دیگر این است که قسمت داخلی دومین انگشت پا را در جایی که به پا متصل می‌شود(کنار شست بزرگ پا) ماساژ و فشار دهید.

ماساژ کاربرد و فواید زیادی برای بدن دارد. از ماساژ می توان برای درد دندان نیز استفاده کرد که در مقاله «ماساژ برای درمان دندان درد» توضیح داده ایم. 

درمان سردرد با ماساژ ماهیچه‌های ذوزنقه ای

ماساژ ماهیچه‌های ذوزنقه ای

  1. ماهیچه‌های ذوزنقه‌ای، به شکل مثلثی از بالای گردن به سمت کتف و بعد به سمت وسط ناحیه کمر می‌رود. برای ماساژ دادن این قسمت، از یک توپ تنیس استفاده نمایید و آن را در قسمت بالایی کمر بگذارید و سپس خودتان را به سمت پایین سر بدهید تا زمانی که توپ، به قسمت بالای لگن شما برسد.ماساژ ماهیچه‌های ذوزنقه ای برای درمان سردرد
  2. روش دیگر ماساژ این قسمت، این است که ماهیچه‌های ذوزنقه‌ای خود را نیشگون بگیرید. البته باید دقت کنید که نیشگون ریز کارساز نیست و باید نیشگون‌ها باید به صورتی باشد که ماهیچه خود را بین انگشتان خود فشار دهید.ماساژ ماهیچه‌های ذوزنقه ای برای سردرد
  3. برای ماساژ این قسمت، همچنین از حرکات کششی هم می‌توانید استفاده کنید. برای این کار، باید به پشت خود دراز بکشید و دست‌های خود را به سمت سقف بگیرید. سپس آرنج خود را خم کنید و بازو خود را از طرفین به زمین بچسبانید و پشت دست را به زمین پشت سرتان برسانید. در آخر کار هم تا جایی که می‌توانید دست خود را در امتداد بدن خود کش بدهید.

درمان سردرد با ماساژ ماهیچه‌های ذوذنقه‌ای

درمان سردرد با ماساژ ماهیچه‌های گردن

ماهیچه گردن، از قسمت پایین پشت سر شروع شده و تا زیر کتف ادامه پیدا می‌کند. برای رهایی از سردرد، می‌توانید با کشش دادن این قسمت‌ شروع کنید. برای این کار، دستان را بر قسمت بالایی پشت سر خود قرار دهید و به آرامی به سمت جلو نیرو وارد کنید. همچنین می‌توانید سر خود را به سمت عقب و جلو حرکت دهید تا به تمامی نقاط گردن فشار را وارد کرده باشید. روش دیگر این که می‌توانید دست خود را بر روی قسمت‌های مختلف سر قرار داده و سر خود را به همان سمت بکشید. برای یادگیری ماساژ گردن پیشنهاد می‌کنیم به مقاله «ماساژ گردن» مراجعه کنید.

درمان سردرد با ماساژ ماهیچه‌های گردن

ماساژ نواحی گیج گاه، برای درمان سردرد

برخی از سردردها، به دلیل گرفتگی نواحی گیجگاهی به وجود می‌آیند. این ماهیچه‌، در دو طرف سر از کناره‌های پیشانی شروع شده و تا بالای گوش ادامه می‌یابد. برای ماساژ این قسمت، می‌توانید از حرکات فشاری استفاده کنید. برای این کار، نوک انگشت اشاره و انگشت وسط خود را بر روی گیجگاه قرار داده و فشار ملایمی را به این قسمت وارد کنید. در همین حین، چند باری فک خود را باز و بسته کنید تا جریان خون، بیشتر اتفاق بیفتد.

ماساژ نواحی گیج گاه، برای درمان سردرد

ماساژ سردرد با استفاده از مراکز بازتابی گوش

ماساژ مرکز حساس که در روی گوش ها قرار دارد برای درمان انواع خاصی از سردرد مفید می‌باشد. به یاد داشته باشید نقاط اصلی، روی غضروف گوش در قسمت پشت و پایین سوراخ گوش قرار دارد. برای این کار انگشت شست را در پشت گوش قرار دهید و با انگشت اشاره یا میانی، روی نقاط مزبور فشار وارد آورید. با یک انگشت، در حالی که به آرامی از حرکت چرخشی-فشاری بهره‌ می گیرید، همه نقاط یاد شده را لمس کنید. اگر سردردتان شدید نیست، نرمه گوش را به آرامی فشار دهید و سپس عکس این کار را انجام دهید، اگر سردرد شدیدی دارید، نرمه گوش خود را به شدت فشار دهید و سپس این ماساژ را به سمت پایین گردن، شانه‌ها و سراسر‌ روی شانه‌ها بکشانید.

ماساژ سردرد با استفاده از مراکز بازتابی گوش
همه ماهیچه های پشت گردن را برای تسکین تنش ها و فشارهای عصبی ماساژ دهید. برای آشنایی با ماساژ گوش مقاله «ماساژ گوش» را مطالعه کنید.

روش درمان سردرد با ماساژ

به نمودار زیر توجه کنید تا مرکزی را که به نام بصل النخاع در پایه جمجمه قرار دارد، ببینید. این مرکز در نشان دادن چند نوع بیماری که از اضطراب ناشی می شود، اهمیت دارد. این نقطه را کانون اضطراب می‌نامیم. ماساژ و فشار آن بسیاری از بیماری‌ها از جمله سردرد را تسکین می‌دهد. بهتر است برای ماساژ آن از ابزار دستی استفاده کنیم.

روش درمان سردرد با ماساژ

از برجستگی کف دست برای فشار بیشتر استفاده کنید

اگر انگشتان شما از قدرت کافی برای ماساژ دادن سر برخوردار نیست، می‌توانید از قسمت برجسته کف دست استفاده کنید( فقط مراقب باشید زیاد فشار ندهید). علاوه بر این روش می‌توانید انگشتان دو دست خود را در پشت سر، در هم فرو ببرید(حلقه کنید).

مقاله پیشنهادی : ماساژ چیست

درمان سردرد با ماساژ با یک روش فوری

اکنون می خواهم روش آسان و سریع دیگری را برای تسکین سردرد به شما بیاموزم.

سر خود را به جلو خم کنید و با نوک انگشتان و یا برجستگی‌های بیرونی بندهای انگشتان با حرکت چرخشی به آرامی همه قسمت‌های پوست سر را فشار دهید. ماساژ را از قسمت بالای سر آغاز کنید و به سمت پایین ادامه دهید. چنانچه کانون های بازتابی حساسی را یافتید، حدود ۱۵ تا ۳۰ ثانیه روی آن‌ها کار کنید و بعد حرکت آرام چرخشی را ادامه بدهید. سراسر سطح سر را به آرامی ماساژ دهید و دست‌های خود را از بدن دور کنید و کمی تکان بدهید. این روش باعث رفع ناراحتی‌های ناحیه سر می‎شود. این حرکت را چندبار تکرار کنید تا از شر سردردها خلاص شوید.

روش های دیگر برای تسکین درد

  1. احتمالاً نیاز به تغییر رژیم غذایی دارید؛ بنابراین، از سبزیجات تازه و میوه بهره بگیرید. از خوردن شکر و شکلات و قهوه و فرآورده های لبنی به میزان زیاد، پرهیز کنید. پرخوری نکنید. چرا که پرخوری، یکی از عوامل اصلی از بین رفتن تعادل خون رسانی در اندام‌های مختلف بدن است.
  2. ادگار کایس، عقیده داشت که برای بهبود جریان خون در مجاری مربوط به سر، باید طوری بنشینید که پشتتان صاف باشد. چانه‌ی خود را به حدی جلو بیاورید که با سینه تان تماس پیدا کند؛ بعد تا حد ممکن سر را به عقب خم کنید. او همچنین بیان می‌کند که زنی را میشناسد که روزی صد بار این عمل را انجام می‌داد تا جایی که مشکل چشم او درمان شد و نیازی به عینک پیدا نکرد. التبه دقت کنید که در آغاز، بیش از ۵ بار این تمرین را انجام ندهید.(چون ممکن است دچار سردرد شوید)
  3. یکی از بهترین روش هایی که باعث تسکین سردرد می‌شود، پیاده روی است؛ به خصوص اگر در هوای پاک و سالم انجام شود. در هنگام پیاده‌روی که حتما باید با کفش مناسب انجام شود، ریه ها اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند و باعث افزایش جریان خون و برطرف شدن تنش‌های عصبی می‌شوند. ورزش‌هایی چون بدنسازی، پیاده روی و روش‌هایی چون تنفس عمیق و ماساژ درمانی، همگی راه‌های موثری برای رهایی از سردرد های عصبی به شمار می روند.
  4. عده‌ای از محققین در این زمینه، معتقداند که بهترین روش تسکین و درمان سردرد (درکنار استفاده از ماساژ درمانی)، این است که برای ۱۵ دقیقه، دست یا پای خود را در آب قرار دهید. این روش، برای بعضی از افراد بسیار موثر است؛ چون دست‌ها یا پاها داغ می شوند و درجه حرارت بدن در این قسمت ها بالا می‌رود.
مقاله پیشنهادی :

یکی از دلایل اصلی سردرد احتقان و گرفتگی سینوس ها می‌باشد، با مطالعه بلاگ ماساژ سینوس می‌توانید به سادگی این مشکل را برطرف کنید.

ماساژ سردرد میگرنی

چنانچه دچار میگرن هستید، ابتدا بررسی کنید که علت آن چیست؟ بعضی ها به اسباب منزل حساسیت دارند. گروهی به دلیل کشیدگی ستون فقرات پا، گردن و عده‌ی نیز در اثر حساسیت‌های غذایی و یا آلودگی هوا به میگرن دچار می شوند. افراد بسیاری را می شناسم هستند که با استفاده از روش‌های ماساژ درمانی، از این درد رها شده‌اند. بنابراین، شما نیز می‌توانید با ماساژ کانون‌های حساس واکنشی روی دست و پا،گردن و سر، به کلید رهایی از اینگونه دردها دست بیابید و مرکز بازتابی غده تیموس را با ضربه زدن بر روی آن، فعال نگه دارید.

◄ یکی از نقل قول‌هایی که در این زمینه وجود دارد، این گونه بیان می‌کند: دخترم سال‌ها سردرد داشت، عضلات قسمت پشت سر او منقبض بود؛ به طوری که جریان خون به سر او متوقف شده بود. محل زندگی خود را که در دره قرار داشت به ارتفاعات منتقل کرد و سردرد او تقریبا به طور کامل رفع شد. در واقع، علت میگرن او آلودگی هوا بود؛ بنابراین، چنین نتیجه میگیریم که تشخیص درست است و اگر علت میگرن، آلرژی و یا مواد افزودنی به غذا باشد، باید آن مواد را حذف کنید.

علف”بابونه زرد”برای متوقف کردن میگرن بسیار موثر است. میزان توصیه شده این دارو، یک قاشق سوپخوری سه بار در روز است.

حملات توأم با غش و سرگیجه

◄ یکی از نقل قول‌ها در این زمینه، به این شکل بیان می‌شود: برای غلبه بر حالت های غش و سرگیجه، باید سر خود را از قلب خود پایین تر قرار دهید. وقتی حامله بودم، گه گاه دچار این حالت می‌شدم؛ در این حال چنین وانمود می‌کردم که درحال درست کردن کفش‌هایم هستم. به این ترتیب، با خم شدن، بی آنکه کسی متوجه شود، حالم بهتر می‌شد. پس از اینکه با این روش، خون به طرف سر جریان پیدا کرد، قسمت ما بین بینی و لب خود را به شدت فشار دادم. مرکز بازتابی غده فوق کلیه را که در قسمت میانی هریک از دستها و پاها قرار دارد، فشار دادم. ناخن های دست خود را به سمت مرکز نرمه گوشتی شست ها فشار دادم تا مراکز حساس واکنشی غدد هیپوفیز و صنوبری را تحریک کنم.

برای متوقف کردن حمله، شست دست را بگیرید و خیلی محکم به طرف مچ بکشید.

سخن پایانی

ماساژ سردرد یکی از راه‌های پیشگیری و جلوگیری از حملات میگرنی و سردردهای مزمن می‌باشد. بهتر است قبل از هر چیز از دلیل اصلی سردردهای خود از طریق مشورت با پزشکی متخصص آگاه شوید و سپس روش‌های متفاوت ماساژ سردرد را امتحان کنید. ماساژ سردرد، در نواحی حساس بدن انجام می‌شود. با ماساژ دادن این نواحی، جریان خون را در این نقاط افزایش می‌دهید و عاملی که باعث سردردتان شده است را از بین می‌برید. همچنین ماساژ دادن، باعث باز شدن عضلات و رگ‌ها می‌شود که همین مورد، در بهبود سردرد، کارساز است.

نواحی حساسی مثل دست، پا، گردن، عضلات ذوزنقه‌ای و … می‌توانند نقش مفیدی در بهبود سردرد ایفا کنند. برای همین، با ماساژ دادن این نواحی، می‌توانید سردردهایی حسابی کلافه‌تان کرده‌اند را مهار کنید.

همچینین خوشحال می‌شویم تا تجربیات خود را در رابطه با ماساژ برای سردرد با ما در میان بگذارید و اگر در این زمینه به مورد خاصی برخورد کرده‌اید، آن را در قسمت نظرها با ما ثبت کنید.

4.3/5 - (16 امتیاز)

میلاد اعتمادی فر

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای ماساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند. که لند اسپا متولد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا