تاریخ امروز :تیر 7, 1401
8 مورد از رایج‌ترین انواع ماساژ چیست؟

8 مورد از رایج‌ترین انواع ماساژ چیست؟

بی‌شمار انواع ماساژ در سراسر جهان طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده‌اند. ماساژ درمانی روشی رایج برای سلامت جسمی و روانی است. انواع ماساژ مختلفی از تکنیک‌های درمانی وجود دارد و محبوبیت و دانش این تکنیک‌ها در سراسر جهان گسترش یافته است. امروزه بسیاری از پزشکان جلسات ماساژدرمانی را برای بهبود وضعیت بیماران خود توصیه و تجویز می‌کنند. چرا که هرکدام از انواع ماساژ می‌تواند به طور تخصصی بیماری‌های رایج را درمان کند.

در این مقاله انواع ماساژ درمانی تخصصی و از اصلی‌ترین‌های ماساژ را به شما معرفی می‌کنیم و تمامی فواید و شرایط آنها را به طور کلی بررسی خواهیم کرد.

ماساژ چیست؟

ماساژ عبارت است از نوازش، ورز دادن، غلتاندن و فشار دادن پوست و عضلات. سبک‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام ریشه‌ها و اهداف متفاوتی دارند، اما اصل درمان یکسان است – آرامش و تعادل مجدد بدن و ایجاد احساس خوب. اسم انواع ماساژ نیز نسبت به اهداف آنها تعیین شده است.

با بیش از 250 انواع ماساژ درمانی بدن که در سرتاسر جهان موجود است، قابل درک است که می‌تواند کمی سخت باشد. در ادامه به برخی از رایج‌ترین انواع ماساژ نگاه می‌کنیم تا به شما کمک کنیم بفهمید کدام نوع ماساژ ممکن است برای شما مناسب باشد.

اسم انواع ماساژ چیست و چه فوایدی دارد؟

در این بخش 8 مورد از انواع ماساژ اصلی را بررسی می‌کنیم:

1. ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی سبکی از انواع ماساژ درمانی است که بر آرامش، کاهش تنش و بهبود گردش خون تمرکز دارد. درمانگر برای شل کردن عضلات و کاهش تنش از ضربات طولانی و با سرخوردن استفاده می‌کند. ضربات معمولاً افلوراژ (نوازش)، پتریساژ (خمیر دادن)، اصطکاک (اصطکاک) یا ارتعاش هستند.

ماساژ سوئدی

یک جلسه ماساژ معمولی سوئدی حدود یک ساعت طول می‌کشد و شامل ترکیبی از سکته ها و تکنیک‌هایی مانند افلوراژ (حرکات طولانی و سر خوردن)، پتریساژ (بالا بردن و ورز دادن) و اصطکاک (مالش سریع) است. این سکته با روغن یا لوسیون اعمال می‌شود تا ماهیچه‌ها قبل از اینکه از طریق اصطکاک تمرین کنند، گرم شوند.

در هر صورت، ماساژ سوئدی یک انتخاب عالی برای کسانی است که می‌خواهند عضلاتشان بعد از یک روز کاری طولانی در محل کار یا ورزش منظم، احساس بهتری داشته باشند، اما چیزی خیلی شدید نمی‌خواهند! در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با این ماساژ به مقاله «ماساژ سوئدی» مراجعه کنید.

2. ماساژ بافت عمیق

ماساژ بافت عمیق یک شکل درمانی از انواع ماساژ ها است که بر لایه‌های عمیق‌تر ماهیچه و بافت همبند تمرکز دارد. هدف آن از بین بردن تنش مزمن عضلانی، افزایش گردش خون موضعی و شکستن بافت اسکار (یا “چسبندگی”) است.

ماساژ دیپ تیشو

درمانگر از ضربات آهسته و فشار عمیق انگشت برای رسیدن به این لایه‌های عمیق‌تر عضله، فاسیا و تاندون‌ها استفاده می‌کند. یکی از مزایای ماساژ بافت عمیق این است که می‌توان از آن برای درمان آسیب‌هایی مانند رگ به رگ شدن، کشیدگی و درد مفاصل استفاده کرد. همچنین می‌تواند به بهبود گردش خون در بدن و تسکین درد مزمن ناشی از آرتریت یا فیبرومیالژیا کمک کند. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌توانید در مقاله «ماساژ دیپ تیشو» کسب کنید.

3. ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی سبکی از انواع ماساژ ها است که بر روی عضلات و بافت نرم بدن تمرکز دارد. معمولاً برای کمک به عملکرد ورزشی و ریکاوری استفاده می‌شود، اما همچنین می‌تواند در یک محیط درمانی برای کمک به افرادی که جراحی یا آسیب‌های دیگری داشته‌اند استفاده شود.

ماساژ ورزشی

ماساژورهای ورزشی از دستان خود برای دستکاری قسمت‌های مختلف بدن استفاده می‌کنند تا به ورزشکار کمک کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشد. آنها ممکن است بر روی نواحی مانند باسن، همسترینگ، ساق پا یا چهار سر ران با استفاده از فشار و حرکات کششی و همچنین ضربه زدن سبک با نوک انگشتان خود بر روی نقاط ماشه‌ای خاص تمرکز کنند.

درمانگران ماساژ ورزشی به طور ویژه آموزش‌دیده‌اند، بنابراین می‌توانند برای انواع آسیب‌ها و بیماری‌های مرتبط با ورزش از جمله موارد زیر ماساژ انجام دهند:

  • تاندونیت
  • سندرم تونل کارپال
  • سندرم گیرافتادگی شانه

درمانگران ماساژ ورزشی همچنین از طیف وسیعی از ابزارها از جمله غلتک‌های فوم برای کمک به بهبود گردش خون در حین کار بر روی نواحی خاصی از بدن ورزشکار استفاده می‌کنند. این ابزارها را می‌توان همراه با تکنیک‌های دستی برای افزایش اثربخشی جلسات درمانی استفاده کرد. برای شناخت بیشتر این ماساژ پیشنهاد می‌کنیم مقاله «ماساژ ورزشی» را مطالعه کنید.

4. ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو یکی از انواع ماساژ به سبک ژاپنی است که بر اعمال فشار به مریدین ها و کانال‌های انرژی بدن تمرکز دارد. می‌توان از آن برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله سردرد، کمردرد و استرس استفاده کرد. هدف از ماساژدرمانی شیاتسو بازگرداندن سلامتی با متعادل کردن مجدد جریان انرژی بدن یا “چی” است.

ماساژ شیاتسو

درمانگران ماساژ شیاتسو در هنر اعمال فشار بر نقاط خاص در امتداد کانال‌های انرژی شما آموزش‌دیده‌اند تا هرگونه انسدادی را که ممکن است از احساس خوب جسمی و ذهنی شما جلوگیری کند، رفع کنند. مقاله «ماساژ شیاتسو» بطور مفصل این ماساژ را شرح داده است که می‌توانید مطالعه کنید.

فواید ماساژ شیاتسو عبارت‌اند از:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • تسکین درد
  • افزایش انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت
  • تنفس عمیق را تشویق می‌کند

5. ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی از انواع ماساژدرمانی محبوبی است که منشأ آن در تایلند است و از حرکات کششی ملایم و یوگا مانند برای از بین بردن تنش، بهبود گردش خون، تسکین درد و استرس و تقویت آرامش استفاده می‌کند. یک ماساژدرمانی تایلندی با اعمال فشار به نقاط خاصی از بدن شما – که به عنوان خطوط انرژی یا خطوط سن شناخته می‌شود – شروع می‌کند تا به رفع انسداد جریان انرژی و بازگرداندن تعادل در سیستم شما کمک کند. درمانگر همچنین از دست‌ها، پاها، ساعد، آرنج و گاهی اوقات حتی زانوهای خود برای اعمال فشار بافت عمیق به ماهیچه‌ها برای رهایی از تنش عضلانی استفاده می‌کند.

ماساژ تایلندی

فواید ماساژ تایلندی بسیار زیاد است. می‌تواند به کاهش استرس، مدیریت درد و حتی کاهش وزن کمک کند. اما چه چیزی آن را بسیار خاص می‌کند؟ خوب، این فقط به این نیست که چقدر حس خوبی دارد، بلکه به علم پشت آن نیز مربوط می‌شود! ماساژ تایلندی با تحریک نقاط فشار روی بدن شما برای افزایش گردش خون و بهبود جریان لنفاوی (که به دفع سموم کمک می‌کند) عمل می‌کند. همچنین از تکنیک‌های کششی برای افزایش انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت در مفاصل شما استفاده می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری این ماساژ به مقاله «ماساژ تایلندی چیست» مراجعه کنید.

اگر به دنبال راهی برای کاهش استرس یا بهبود انعطاف‌پذیری خود در عین حال ماساژ هستید، ماساژ تایلندی گزینه مناسبی است!

6. ماساژ درناژ لنفاوی

ماساژ تخلیه لنفاوی یک تکنیک از انواع سبک ماساژ تخصصی است که می‌تواند به بدن شما کمک کند تا سموم را دفع کند، پوست و بافت سالمی داشته باشد و ظاهر و احساس جوانی به شما بدهد.

ماساژ درناژ لنفاوی

سیستم لنفاوی مسئول حذف مواد زائد از بدن و انتقال مواد مغذی و اکسیژن به سلول‌ها در سراسر بدن است. هنگامی که سیستم لنفاوی به درستی کار می‌کند، مایع اضافی را از بافت‌ها خارج کرده و آن را به قلب و ریه‌ها منتقل می‌کند تا از بدن خارج شود. با این حال، هنگامی که این سیستم به دلیل رژیم غذایی نامناسب یا انتخاب سبک زندگی نامناسب (مانند سیگار کشیدن) مسدود می‌شود، مواد زائد شروع به تجمع می‌کنند و باعث التهاب در بدن می‌شوند.

انواع سبک ماساژ تخلیه لنفاوی می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند، از جمله:

  • آرتروز
  • آلرژی
  • سرطان (از جمله سرطان سینه)
  • هموروئید
  • بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب
  • کاهش درد ناشی از فیبرومیالژیا
  • تسکین تورم ناشی از ادم (Edema)
  • بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش سلولیت

به گفته انجمن ماساژدرمانی آمریکا (AMTA)، اعمال ملایم فشار در طول این نوع ماساژ می‌تواند با تحریک میکروسیرکولاسیون در پوست و بافت عضلانی به بهبود جریان خون کمک کند. این همچنین می‌تواند با کاهش سطح استرس و اضطراب منجر به بهبود سلامت روان شود و فراموش نکنید که ماساژ تخلیه لنفاوی برای کاهش بافت اسکار پس از جراحی یا آسیب عالی است!

انواع ماساژ درمانی دارای فواید زیادی هستند که برای شناخت بیشتر آن می‌توانید به مقاله «فواید ماساژ» مراجعه کنید.

7. ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ سبکی خاص از انواع ماساژ است که در آن از سنگ‌های صاف و حرارت دیده برای اعمال فشار به بدن استفاده می‌شود. سنگ‌ها روی پوست قرار می‌گیرند و اجازه می‌دهند گرم شوند که به آنها اجازه می‌دهد انرژی گرمایی را به عضلات شما منتقل کنند. این به شکستن تنش عضلانی، بهبود گردش خون و آرامش بدن کمک می‌کند.

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ به‌ویژه برای افرادی که از درد مزمن یا سفتی در پشت یا گردن خود به دلیل کار در تمام طول روز با رایانه رنج می‌برند مفید است. گرمای سنگ‌ها می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های سفت کمک کند، بنابراین دیگر احساس سفتی نمی‌کنند!

فرایند ماساژ سنگ داغ با مشاوره کل بدن بین مشتری و درمانگر شروع می‌شود تا مشخص شود در طول جلسه به چه مناطقی پرداخته می‌شود. سپس سنگ‌ها بر اساس دما، شکل و وزنشان انتخاب می‌شوند. درمانگر از این سنگ‌ها برای اعمال فشار به نقاط خاصی از بدن استفاده می‌کند که گردش خون را افزایش می‌دهد و به کاهش درد در عضلات سفت کمک می‌کند. از آنجایی که ماساژ سنگ داغ به جای اصطکاک از گرما استفاده می‌کند، نسبت به سایر انواع ماساژ درمانی احتمال کبودی یا ناراحتی کمتری دارد. آنها را می‌توان برای نیازهای شما نیز سفارشی کرد: برای مثال، اگر پوست حساسی دارید یا نیاز به لمس ملایم‌تری دارید، درمانگر شما ممکن است از سنگ‌های کوچک‌تر یا سنگ‌هایی که در دمای پایین‌تر از حد معمول گرم شده‌اند استفاده کند. یا حتی ممکن است از سنگ‌های سرد استفاده کند. آب سرد به جای آب گرم در کل! برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ماساژ مقاله «آموزش ماساژ سنگ داغ» را مطالعه نمایید.

8. ماساژ بارداری

بارداری یکی از شدیدترین تجربیات فیزیکی است که یک زن می‌تواند داشته باشد و می‌تواند باعث انواع دردها، دردها و ناراحتی‌ها شود. یکی از راه‌های بهبود سلامت کلی و رفاه در دوران بارداری، ماساژدرمانی بارداری است.

ماساژ بارداری

ماساژ بارداری زمانی است که یک درمانگر آموزش‌دیده از تکنیک‌های خاصی برای کمک به آرامش بدن و آماده‌سازی آن برای زایمان استفاده می‌کند. روی کمر، گردن، شانه‌ها و باسن شما تمرکز می‌کند.

قبل از انجام این گونه از انواع ماساژ، اگر فشارخون بالا یا هر بیماری دیگری دارید که با دریافت این نوع درمان بدتر می‌شود، باید قبل از انجام ماساژ دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. همچنین مهم است که اگر از اضطراب یا افسردگی رنج می‌برید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا این شرایط ممکن است آرامش را برای شما در طول جلسه سخت‌تر کند. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقاله «ماساژ بارداری» را از دست ندهید.

از فواید ماساژ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • خواب بهتر
  • بهبود گردش خون که به تورم و واریس کمک می‌کند
  • افزایش جریان خون به رحم و جفت که تحویل مواد مغذی به کودک شما را بهبود می‌بخشد
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی در مادر و نوزاد
  • کاهش کمردرد (که در دوران بارداری شایع است)

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که اصلی‌ترین انواع ماساژ چیست و چه فوایدی دارد، همچنین سعی داشتیم در این زمینه بهترین و مفیدترین اطلاعات را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. توجه داشته باشید که ماساژدرمانی در کنار فوایدی که دارد اگر توسط درمانگری ناکارآمد و بی‌تجربه اجرا شود ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن شما و سلامت جسمی‌تان وارد کنید. بنابراین در انتخاب مراکز درمانی ماساژ و ماساژدرمانگر بررسی‌های لازم را انجام دهید. خوشحال می‌شویم سؤالات و نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان لنداسپا به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای مساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند.که لند اسپا متولد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.