تناسب اندامسلامت

راه های افزایش قد شامل چه مواردی می‌شود؟

قد افراد، یکی از بارز‌ترین خصوصیات ظاهری آن‌ها است. بلند بودن و یا کوتاه بودن قد افراد در روابط اجتماعی و حتی احساسی آن‌ها تاثیر گذار خواهد بود. از همین رو ممکن است بار‌ها مشاهده کرده باشید که بسیاری دختران و پسران جوان به دنبال راه های افزایش قد و یا به اصطلاح «قد بلند شدن» هستند. بلندای قد در اعتماد به نفس افراد و یا کسب برخی از موفقیت‌های اجتماعی و یا ورزشی نیز اهمیت نیز دارد.

تقریبا تمامی انسان‌ها از زمانی که متولد می‌شوند تا چند سال پس از سن بلوغشان در حال رشد خواهند بود و بعد از آن، چرخه رشد متوقف شده و دیگر افزایش قد مشاهده نخواهد شد. مهم‌ترین عاملی که در افزایش قد انسان‌ها تاثیر گذار می‌باشد؛ ژنتیک و وراثت آن‌ها است. برای مثال اگر پدر و مادر شخصی قد بلند باشند، به احتمال بسیار زیاد فرزندشان هم قد بلند خواهد شد. اما جدا از بحث وراثت، راهکار‌هایی وجود دارند که انجام آن‌ها به رشد افراد و بلندای قد آن‌ها تا حد قابل قبولی کمک خواهد کرد. 

به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله شما عزیزان را با راه های افزایش قد آشنا کنیم. پس اگر شما هم به فکر افزایش قد خود هستید، حتما تا انتها این مقاله ما را همراهی بفرمایید.

راه های افزایش قد در بزرگسالان

راه حل های افزایش قد

همانطور که اشاره شد عوامل ژنتیکی مهم‌ترین عامل در کوتاه شدن و یا بلند شدن قد افراد است. اما در این بخش از مقاله قصد داریم عوامل غیر ژنتیکی که در افزایش قد موثر است را را به شما عزیزان معرفی کنیم. در واقع می‌توان گفت در صورتی که بتوانید تمامی این راه حل‌ها را به موقع اجرا نمایید، احتمال افزایش قد در شما بالا خواهد رفت. راه های افزایش قد افرادی که از لحاظ ژنتیکی قند بلند نخواهند شد، عبارتند از:

1. تغذیه مناسب

 مهم‌ترین عامل پس از ژنتیک در افزایش قد افراد، داشتن تغذیه مناسب است. شما عزیزان برای داشتن قدی بلند باید رژیم غذایی سالم را دنبال کنید تا تمام مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان تامین شود. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که تغذیه مناسب زمانی در افزایش قد تاثیر خواهد داشت که به طور مستمر از دوران جنینی شخص تا بلوغ او و پس از آن ادامه داشته باشد. شما عزیزان می‌توانید برای داشتن رژیمی مناسب که به افزایش قد کمک زیادی می‌کند، به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا او بر اساس شرایط بدنی شما بهترین رژیم ممکن را ارائه دهد.

آیا افزایش قد در یک هفته با ورزش امکان پذیر است؟ برای آشنایی با این موضوع، این بلاگ را مطالعه نمایید

2. خواب کافی

 یکی از راه های افزایش قد به خصوص در کودکان و نوجوانان داشتن خواب کافی و آرام است. دانشمندان عنوان کرده‌اند که نوجوانان در حال رشد به حداقل 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند که تا 11 ساعت هم قابل افزایش است. در واقع باید گفت که بدن انسان در هنگام خواب، رشد می‌کند و بافت‌های جدید بدن را تولید می‌نماید. به عبارتی بهتر مغز انسان در چرخه‌های عمیق خواب، دستور ترشح هورمون رشد را صادر می‌کند؛ بنابراین اگر شخصی خواب کافی نداشته باشد، ترشح این هورمون در او کم شده و افزایش قد او با محدودیت رو به رو می‌شود

3. ورزش

 انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت مستمر می‌تواند بر افزایش قد انسان‌ها تاثیر گذار باشد. بنابراین اگر کودک خردسالی دارید که نگران کوتاه شدن قد او هستید، پیشنهاد می‌کنیم که او را به انجام فعالیت‌های ورزش‌ی مختلف تشویق نمایید. گفته می‌شود که ورزش کردن می‌تواند تا سن 25 سالگی در افزایش قد انسان‌ها موثر واقع شود. نحوه عملکرد ورزش در افزایش قد انسان‌ها به این صورت می‌باشد که هر چه بدن افراد فعال‌تر باشد، مواد غذایی بیشتری را جذب خود می‌کند؛ با افزایش مواد مغذی وجود در غذا‌ها رشد انسان بهتر و بیشتر اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر این ورزش در تحریک هورمون رشد نیز بسیار موثر خواهد بود.

راه افزایش قد

4. نوشیدن آب کافی

 شاید تصور کنید که نوشیدن آب تاثیری در افزایش قد ندارد؛ اما باید گفت که این باور کاملا اشتباه است. در واقع نوشیدن آب به هضم راحت‌تر غذا و خارج شدن سم از بدن کمک بسیار زیادی می‌کند. علاوه بر این، نوشیدن آب کافی باعث خواهد شد تا متابولیسم بدن شما افزایش پیدا کند و تمامی این موارد در افزایش قد انسان اثر گذار خواهند بود. بنابراین به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که در طول روز 8 لیوان آب را نوش جان بفرمایید.

راه های افزایش قد که اشاره کردیم، اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهکار‌هایی (غیر ژنتیکی) هستند که می‌توانند موجب افزایش قد در انسان‌ها شوند. البته فراموش نکنید که این راهکار‌ها زمانی نتیجه بخش خواهند بود که از سنین نوزادی(یا جنینی) تا چند سال پس از سن بلوغ (برای مثال تا 20 سالگی) به صورت مستمر و مدام تکرار شوند.

راه های افزایش قد در بزرگسالان

به طور معمولا چند سال پس از سن بلوغ رشد انسان متوقف خواهد شد و دیگر هورمون رشد در بدن ترشح نخواهد شد. از این رو قد کشدن افراد بعد از 25 سالگی اتفاق نادری به نظر می‌رسد. اما ممکن است افرادی در سنین بزرگسالی از قد خود ناراضی بوده و تمایل به انجام راهکاری جهت افزایش قد خواهند داشت. در چنین مواقعی به افراد توصیه می‌شوند که نزد پزشک متخصص رفته و از او درباره این مسئله مشورت و راهنمایی بگیرند. یکی از راه ‌های افزایش قد در بزگسالان انجام عمل جراحی می‌باشد.

راه حل های افزایش قد

در این راه افزایش قد با انجام عمل‌های جراحی مدرن به طول پا افراد اضافه خواهد شد و در نتیجه قد شخص افزایش پیدا خواهد کرد. روش انجام عمل حراجی به این صورت است که ابتدا استخوان‌های نازک ‌نی و درشت‌ نی ساق پای شخص شکسته شده و بین آن‌ها میله‌ی تلسکوپی قرار داده می‌شود. میله مذکور بیرون از بدن قرار می‌گیرد و چنین بار در طول روز تنظیم خواهد شد. این میله روزانه یک میلی متر استخوان‌ها را از یکدیگر فاصله می‌دهد، بنابراین حداقل 6 ماه وقت لازم است تا نتیجه مطلوب حاصل شود. نکته بسیار مهمی که در خصوص عمل جراحی افزایش قد باید مد نظر قرار دهید این است که پس از انجام جراحی، شما به انجام فزیوتراپی به مدت 3 الی 6 ماه نیازمند خواهید بود. در صورتی که عمل با موفقیت‌ انجام شود،‌ حدود ۷ سانتی ‌متر به قد شخص اضافه خواهد شد.

در بحث پیدا کردن راه ‌های افزایش قد ممکن است با  تبلیغات تلوزیونی مختلفی مواجه شوید که برخی از افراد ادعا می‌کنند که با مصرف قرص و یا تزریق آمپول‌هایی مخصوص می‌توانند قد افراد بزرگسال را افزایش دهند. در واقع باید بگویم که این ادعا یک دروغ تبلیغاتی بیش نیست. برخی از دارو‌ها و مکمل‌ها(با تجویز پزشک متخصص) در افزایش قد کودکان تاثیر خواهند داشت اما پس از عبور افراد از سن 20 سالگی، این دارو‌ها دیگر اثری بر روی بدن نخواهند داشت.

مواد غذایی موثر در افزایش قد

همانطور که اشاره شد داشتن رژیم غذایی سالم، یکی از راه های افزایش قد طبیعی می‌باشد. در این بخش از مقاله مواد مورد نیاز بدن جهت افزایش قد را بررسی خواهیم کرد و مواد غذایی حاوی آن‌ها را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

1. کلسیم

 کلسیم در رشد و استحکام استخوان‌های بدن بسیار موثر خواهد بود. بنابراین مصرف کلسیم به مقدار مورد نیاز، یکی از راه های افزایش قد به شمار می‌رود. شیر، ماست، پنیر، بادام، کشک، کلم بروکلی، آب پرتقال، لوبیا سفید، انجیر، دانه کنجد، شلغم و کشمش منابع غنی از کلسیم به شمار می‌روند که می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

2. ویتامین‌ D

 ویتامین‌ها نیز در سلامت بدن و افزایش قد بسیار موثر هستند، در بین ویتامین‌های موجود در غذا‌ها و میوه‌ها ویتامین دی بیشترین تاثیر را بر رشد انسان‌ها خواهد داشت. مصرف ویتامین دی در سنین کودکی، از ابتلا افراد به نرمی استخوان جلوگیری خواهد کرد. مواد غذایی حاوی ویتامین دی عبارتند از: انواع ماهی، قارچ، تخم مرغ و خاویار. دقت داشته باشید که نور خورشید نیز منبع غنی ویتامین دی می‌باشد اما فراموش نکنید که پیش از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خوشید حتما از ضد آفتاب استفاده نمایید. مصرف قرص ویتامین دی نیز یکی از منابع تامین کننده این ویتامین در بدن است؛ اما از آنجایی که مصرف بیش از حد ویتامین دی باعث رسوب شدن آن در کلیه و کبد می‌شود، لازم است تا پیش از مصرف این قرص حتما با پزشک مشورت نمایید.

انجام ورزش برای لاغری شکم و پهلو علاوه بر این که به تحرکت بدن و سلامت آن کمک می‌کند، باعث تناسب اندام نیز خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، با این بلاگ همراه باشید

3. روی

 کمبود روی در خردسالان منجر به کوتاه شدن قد آن‌ها خواهد شد. بنابراین لازم است از مواد غذایی حاوی روی در رژیم غذایی کودکانتان استفاده نمایید. حبوبات، میگو، گردو، فندوق، جو، ماهی سالمون و سیر مواد غذایی حاوی روی می‌باشد.

4. پروتئین

 مهم‌ترین ماده مغذی جهت رشد استخوان و افزایش قد در افراد، پروتئین می‌باشد. در صورتی بدن با کم بود پروتئین مواجه شود، سلول‌ها قادر به تکثیر شدن نخواهند بود. به همین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین در دوران بلوغ به افزایش قد افراد کمک زیادی خواهد کرد. گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، قارچ، لبنیات، بادام زمینی، نخود فرنگی، بادام هندی و ماهی از جمله مواد غذایی هستند که پروتئین بالایی دارند.

راه های افزایش قد طبیعی

انجام چه ورزش‌هایی در افزایش قد بیشترین تاثیر را دارد ؟

علاوه بر تغذیه مناسب و خواب کافی، انجام فعالیت‌های ورزشی هم راه افزایش قد در نوجوانان و جوانان خواهد بود. به طور کلی انجام تمامی ورزش‌ها در سلامتی بدن و افزایش قد موثر هستند. اما ورزش‌هایی که با پرش زیاد و کشیدگی عضلات همراه هستند، در افزایش قد نوجوانان تاثیر بیشتری خواهند داشت.  به همین دلیل قصد داریم ورزش‌هایی که در افزایش قد بیشترین تاثیر را دارند، به شما عزیزان معرفی نماییم.

  • بسکتبال

 اگر به بازیکنان یک تیم بسکتبال نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که تمام افراد حاضر در تیم قد بلند هستند. در واقع به جز ژنتیک این افراد، انجام ورزش بسکتبال نیز در افرایش قد آن‌ها تاثیر داشته است. لذا به افرادی که تمایل به افزایش قد دارند، توصیه می‌شود که انجام ورزش بسکتبال را در برنامه هفتگی و حتی روزانه خود قرار دهند.

  • والیبال

 والیبال نیز از دسته ورزش‌هایی می‌باشد که انجام آن با پرش‌های پی در پی همراه است و همین پرش می‌تواند در تحریک هورمون رشد موثر باشد و در نتیجه قد افرادی که این ورزش ا انجام می‌دهند افزایش یابد.

  • شنا

 شنا ورزشی است که باعث کشیدگی در عضلات افراد می‌شود. به این ترتیب اگر ورزش شنا را به طور مرتب و طولانی مدت انجام دهید، شاهد تاثیر آن بر قد خود به خصوص در زمان بلوغ خواهید بود.

  • بارفیکس

 آویزان شدن از بارفیکس در طول روز تاثیرات بسیار مفیدی بر بدن خواهد داشت که یکی از آن‌ها کمک به افزایش قد است. اگر بخواهید لیستی از راه های افزایش قد را برای خود یاد داشت نماید، آویزان شدن از بارفیکیس یا انجام حرکت‌های مربوط به بارفیکس را حتما لحاظ فرمایید.

  • تنیس

 از راه های افزایش قد در بزرگسالان، می‌توان به انجام ورزش تنیس اشاره کرد.

  • طناب زدن

 همانطور که اشاره شد پرش و کشیدگی عضلات بدن در افرایش قد موثر است از این رو طناب زدن به صورت روزانه می‌تواند به افزایش قد نوجوانان کمک زیادی کند.

بهترین ورزش برای لاغری چه ورزشی است؟ با این بلاگ همراه باشید

سخن پایانی

در این مقاله از مجموعه مقالات آموزشی لنداسپا، موثرترین راه های افزایش قد را در اختیار شما قرار دادیم. قد هر انسان که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری انسان‌ها می‌باشد، به وراثت آن‌ها وابستگی زیادی دارد. در واقع زمانی که پدر و مادر شما میانگین قدی پایینی داشته باشد، احتمال قد بلند شدنتان خیلی کم خواهد بود.

اما بسیاری از افراد علاقه زیادی به داشتن قد بلند نشان می‌دهند و همواره در پی یافتن راه های افزایش قد هستند. اما همانطور که اشاره شد، روش‌های مذکور باید در بازه زمانی مناسب و به طور مداوم انجام شوند تا نتیجه مطلوبی داشته باشند. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم که برای افزایش قد کودکان خود، حتما در سنین کم به پزشک متخصص مراجعه کنید و تحت نظر ایشان، راهکار‌های مربوط به افزایش قد را انجام دهید تا بهترین نتیجه ممکن را دریافت نمایید.

خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا