تغذیه

10 ماده غذایی برای افزایش پلاکت خون

پلاکت ها در واقع سلول های کوچک خونی هستند که تاثیر زیادی در تامین خون بدن ما دارند. از این رو، وجود آنها بعد در بدن کاملا ضروری است. برخی افراد دچار کاهش پلاکت خون هستند و با تشدید این عارضه، ممکن است بخش های دیگر بدن آنها هم دچار آسیب شود. به همین دلیل هم در این مقاله، 10 ماده غذایی برای افزایش پلاکت خون را به شما معرفی می کنیم و توضیح می دهیم که با مصرف چه مواد غذایی، می توانید از این عارضه در امان بمانید.

قبل از این که بهترین مواد غذایی برای افزایش پلاکت خون را معرفی کنیم، باید بدانید که در هر میکرولیتر خون انسان، بین 150 تا 400 هزار پلاکت وجود دارد. با این حال، کمتر از این میزان پلاکت در خون می تواند موجب بیماری های زیادی در بدن افراد شود. اما گفتیم که این افراد می توانند با مصرف مواد غذایی موثر در افزایش پلاکت خون خود، این عارضه را درمان کنند. در ادامه از این مقاله از لنداسپا، یک برنامه غذایی برای افزایش پلاکت خون در اختیار شما قرار می دهیم تا بدانید که با مصرف چه مواد غذایی، می توانید این مشکل را برطرف کنید.

چه غذاهایی پلاکت خون را بالا می برند؟

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، خوشبختانه با رعایت یک رژیم غذایی درست و منطقی، می توانید تا حد خیلی زیادی کاهش پلاکت خون را در خود درمان کنید. در این بخش، برخی از بهترین و مؤثرترین برنامه و مواد غذایی جهت افزایش پلاکت خون را به شما معرفی می کنیم. سعی کنید حتما مصرف این مواد غذایی را در برنامه خود بگنجانید تا پلاکت خون شما افزایش پیدا کند.

شیر

شیر

همه می دانند که شیر به خاطر داشتن کلسیم فراوان، تاثیر بسیار خوبی روی تقویت رشد استخوان های انسان دارد. باید گفت که همین ماده غذایی می تواند به تولید و افزایش تعداد پلاکت های خون نیز کمک بسیار زیادی کند. به علاوه، شیر حاوی موادی مانند ویتامین K است که این ویتامین موجب می شود که لخته شدن خون به راحتی امکان پذیر باشد. علاوه بر شیر، مواد غذایی دیگری مانند کلم پیچ، اسفناج، چغندر، کلم بروکلی، جعفری، کرفس و کلم هم حاوی مقدار زیادی ویتامین K هستند.

آیا قرص ملاتونین اعتیاد آور است ؟ دوز مصرف و عوارض ملاتونین

گوشت و جگر گاو

از دیگر مواد غذایی بسیار مهمی که می توانند تاثیر زیادی برای افزایش پلاکت خون داشته باشد، جگر و گوشت گاو هستند. زیرا این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین B12 بوده و می تواند به افزایش و تولید مجدد پلاکت های خون کمک کند.

به طور کلی، بدن شما برای تولید مجدد پلاکت های خون، باید مقدار مشخصی ویتامین B12 داشته باشد. در صورت کمبود این ویتامین، ممکن است دچار کاهش پلاکت های خون شوید. پس با مصرف مداوم گوشت و جگر گاو، این مشکل تا حد خیلی زیادی درمان می شود.

ماهی

مزایای فوق العاده ماهی برای بدن بر هیچ کسی پوشیده نیست. به علاوه، باید بدانید که ماهی یکی از 10 ماده غذایی برای افزایش پلاکت خون در نظر گرفته می شود که به خاطر داشتن ویتامین D و ویتامین B12، کمک بسیار زیادی به افزایش پلاکت های خون بدن می کند. برخی از بهترین ماهی ها برای تولید مجدد پلاکت های خون، ماهی سالمون، خال مخالی، ماهی قزل آلا و تن ماهی هستند.

لوبیا

لوبیا

لوبیا به خاطر داشتن مقدار خیلی زیادی ویتامین B9 و فولات، می تواند کمک بسیار زیادی به افزایش پلاکت های خون می کند. به همین دلیل اگر شما هم به دنبال بهترین غذا برای افزایش پلاکت خون هستید، باید خوراک لوبیا را به شما پیشنهاد کنیم. علاوه بر لوبیا، مواد غذایی دیگری مانند اسفناج، پرتقال و مارچوبه هم مقدار زیادی ویتامین B9 دارند.

سیر

به احتمال زیاد شما هم شنیده اید که سیر خاصیت درمانی بسیار زیادی دارد و می تواند خیلی از بیماری ها را درمان کند. این مسئله درباره کاهش پلاکت خون هم صدق می کند و اگر دچار این عارضه هستید، با مصرف سیر می توانید تعداد پلاکت های خون را در بدن خود افزایش دهید. سیر هم می تواند پلاکت خون را افزایش دهد و هم تاثیر بسیار زیادی برای تصفیه خون دارد.

عصاره برگ پاپایا

اگر به دنبال یک میان وعده خوشمزه و مقوی برای افزایش پلاکت های خون می گردید، باید عصاره برگ پاپایا را به شما پیشنهاد کنیم. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند به تولید مجدد سلول های خونی و پلاکت ها کمک بسیار زیادی کند. به همین دلیل هم بسیاری از پزشکان برای افزایش و تولید مجدد پلاکت خون، مصرف مداوم عصاره برگ پاپایا را پیشنهاد می کنند.

هویج

هویج

یکی دیگر از بهترین مواد غذایی موثر در افزایش پلاکت خون که کمک بسیار زیادی به شما می کند تا این بیماری را درمان کنید، هویج است. شاید شما هم هویج را فقط به خاطر تاثیر بسیار زیاد آن در بینایی بشناسید. با این حال، باید به شما بگوییم که هویج می تواند کمک خیلی زیادی به افزایش تعداد پلاکت های خون هم کند. زیرا این ماده غذایی مقدار خیلی زیادی ویتامین A دارد که موجب افزایش تعداد پلاکت های خون می شود.

لبنیات

لبنیات مختلفی مانند شیر، پنیر و یا حتی تخم مرغ، می توانند به افزایش پلاکت های خون کمک کنند. زیرا این مواد حاوی مقدار خیلی زیادی ویتامین B12 هستند همان طور که پیش از این نیز گفتیم، این ویتامین می تواند موجب افزایش تعداد پلاکت های خون شود. البته سعی کنید تا حد امکان، محصولات لبنی مانند شیر و ماست را به صورت غنی شده مصرف کنید.

انار

یکی دیگر از 10 ماده غذایی برای افزایش پلاکت خون که کمک خیلی زیادی به درمان این بیماری می کند، انار است. انار حاوی مقدار زیادی آهن بوده و آهن هم می تواند موجب افزایش تعداد پلاکت شود. با توجه به این مسئله، سعی کنید آن دسته از مواد غذایی را میل کنید که مقدار آهن آنها بیشتر باشد. غذاهایی مانند کشمش، عدس و یا برگ سبزیجات سبز می توانند در این امر کمک کننده باشند.

انواع توت ها

انواع توت ها

در نهایت، فهرست بهترین مواد غذایی برای افزایش پلاکت خون را با انواع توت ها به پایان می رسانیم. شما می توانید با مصرف انواع توت های مختلف مانند توت سیاه، توت فرنگی و سایر موارد این چنینی، به رشد و تولید مجدد پلاکت های خون خود کمک کنید. علاوه بر این که توت می تواند یک میان وعده دلچسب هم باشند.

برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم؟

بر اساس مواردی که پیش از این متوجه شدید، می توان گفت که مواد غذایی کمک خیلی زیادی به افزایش پلاکت های خون می کنند. علاوه بر این مواد غذایی، ویتامین های دیگری هم موجب افزایش تعداد پلاکت های خون می شوند که در این بخش، همه آنها را معرفی می کنیم. مهمترین ویتامین ها و موادی که شما باید برای افزایش پلاکت خون به بدن خود برسانید، عبارت اند از:

آهن

بدون شک می توان گفت یکی از مهمترین مواد مغذی برای افزایش پلاکت های خون، آهن است که کمک خیلی زیادی به سلامت بدن شما می کند. مواد غذایی مختلفی مقدار خیلی زیادی آهن دارند که برخی از مهمترین آنها، غذاهای دریایی، انواع حبوبات، گوشت قرمز و سایر موارد این چنینی شناخته هستند.

ویتامین K

اگر دچار کاهش پلاکت های خون هستید، با مصرف مداوم ویتامین K می توانید آن را درمان کنید. مهمترین مواد غذایی که مقدار خیلی زیادی ویتامین K دارند اسفناج، جگر و گوشت، لوبیای سویا و روغن سویا، کدو تنبل و کلم بروکلی هستند.

زینک

زینک

یکی دیگر از مواد غذایی خیلی مهم برای افزایش تعداد پلاکت های خون، زینک است. مهمترین مواد غذایی که مقدار زیادی زینک دارند، غذاهای دریایی، انواع دانه ها و حبوبات هستند. به علاوه، مصرف مغزها را هم در برنامه غذایی خود بگنجانید.

فولات ها

مواد مغذی دیگری که موجب افزایش تعداد پلاکت های خونی بدن می شود، انواع فولات ها هستند. فولات ها در ماده غذایی خوراکی به شکل فولیک اسید ظاهر می شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده، هر فرد بالغ به صورت روزانه بیشتر از400 میکروگرم فولات در بدن خود نیاز دارد. این در حالی است که مقدار این ماده غذایی برای زنان باردار به 600 گرم در روز می رسد.

پس اگر بدن نتواند این میزان فولات را با مواد غذایی به خوبی تأمین کند، دچار کاهش پلاکت های خون خواهید شد. به همین دلیل هم باید برای افزایش تعداد پلاکت های خون خود، مواد غذایی مانند جگر گاو، سبزیجات سبز و پهن برگ، لوبیا چشم بلبلی، برنج، مخمرها، حبوبات غنی شده و یا جایگزین های لبنی میل کنید.

ویتامین B12

از ابتدای مقاله تاکنون چندین بار درباره اهمیت ویتامین B12 بر تولید پلاکت های خون تاکید کردیم. این ماده غذایی که می تواند کمک خیلی زیادی به افزایش تعداد پلاکت های خون بدن کند، باید در بدن یک فرد بالغ بیشتر از 2.4 میکروگرم و در بدن زنان باردار بیشتر از 2.8 میکروگرم وجود داشته باشد. مواد غذایی مختلفی مانند انواع حبوبات و غلات غنی شده، شیر بادام یا شیر سویا و حتی مکمل های ویتامین B12 می توانند برای تامین بدن از نظر ویتامین B12 کمک کننده باشند.

ویتامین B12

سخن پایانی

در این مقاله، 10 ماده غذایی برای افزایش پلاکت خون را به شما معرفی کردیم. به علاوه، گفتیم که چه موادی برای افزایش تعداد پلاکت های خون موثر هستند. علاوه بر این مواد، ویتامین C، ویتامین D، ملاتونین و سایر موارد این چنینی هم موجب افزایش پلاکت خون می شوند. اگر شما هم دچار این عارضه هستید، بهتر است در ابتدا در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید و با داشتن یک رژیم غذایی سالم و موثر، تعداد پلاکت های خون را در بدنتان بیشتر کنید. همچنین بهتر است تحت نظر یک پزشک متخصص هم باشید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

4.4/5 - (74 امتیاز)

فائزه عسگری

داشتن یک برنامه غذایی و رژیم سالم می تونه کیفیت زندگیت رو به شدت بالا بره. من برای همین اینجام تا کمکت کنم.

یک دیدگاه

  1. سیر ب عنوان کاهنده پلاکتها شناخته شده است ولی،در اینجا برعکس عنوان شده که خیلی عجیبه!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا