جنس شیشه اتومبیل چیست؟
شیشه خودرو یکی از قطعات مهم و حیاتی در اتومبیل به شمار میرود. شیشه خودرو مانند عایقی است که از سرنشینان داخل خودرو در برابر گرما و سرما و باران و باد و نور خورشید محافظت میکند درعینحال زیبایی خاصی به خودرو میدهد.
جنس شیشه در طی آزمون و خطاهای گوناگون که درصدد آن برآمدند از جنس شیشه معمولی به جنس شیشه لمینیت یا طلقی تغییر کند به این دلیل که دارای امنیت و ایمنی بالاتری نسبت به شیشههای معمولی است شیشه جلوی همه خودروها از جنس لمینیت است.
شیشه لمینیت چیست؟
شیشه لمینت نوعی شیشه است که جز شیشههای ایمنی محسوب میشود که از یک لایه پلیمر طلقی (پلی وینیل بوتیرال) P.V.B که بین دو یا چند لایه شیشه قرار میگیرد و طی فرایند دما و فشار بالا ساخته میشود وبا ضخامتهای مختلف ساخته میشود. جنس شیشه لمینیت پس از یک فرایند آزمایشگاهی درست شده است.
جنس این شیشه ماشین جوری ساخته شده است که براثر فشار گرما و حرارت و با ضربه شدید دچار شکستگی نمیشود و تکههای آن به لایه پلیمری آن چسبیده و به اطراف پرتاب نمیشود از نکات مثبت این جنس شیشه این است که باعث خسارتهای جانی در حین حادثه و تصادف و… به افراد نمیشود و فقط لایه بیرونی شیشه در اثر شک ناگهانی گرما و سرما دچار ترک نمیشود.
شیشه سکوریت یا نشکن
جنس شیشههای بغل یا جانبی و شیشه عقب معمولا از جنس شیشه سکوریت یا همان نشکن درست می شود اگر بخواهیم درباره فرق جنس شیشه سکوریت و جنس شیشه لمینیت صحبت کنیم باید اشاره کنیم که شیشه سکوریت با حرارت دادن در دمای 700و800 درجه سلسیوس شروع شده و بعد از اینکه داغ شدن بالا فاصله با فشار هوای بالا سرد شده استحکام سطحی شیشه به شدت بالاست و مقاومت بالایی دارد وبر اثر ضربه به راحتی نمی شکند.
برعکس شیشه لمینیت جنس شیشه سکوریت به حالتی هست که با وارد شدن ضربه خیلی شدید شیشه خرد شده و قطعات خیلی ریز غیر برنده تبدیل شده تا وارد شدن آسیب به سرنشینان را کاهش دهد.
در اکثر خودروها از شیشه لمینیت در قسمت شیشه جلو استفاده شده و از جنس شیشه سکوریت در قسمت شیشههای جانبی و شیشه عقب استفاده میشود.
ولی در خودرو XC90 یا جنسیس سدان تمام شیشههای این خودرو ها از جنس لمینیت است در ساخت شیشه عقب از جنس سکوریت است و خطوط افقی روی شیشه عقب خودرو برای ارسال جریان برق و گرم کردن شیشه عقب است برای یخزدایی در فصل سرما استفاده میشود.
بخار کردن شیشه ماشین یکی از مشکلاتی شایع که در فصول سرد سال که با آن روبرو هستیم بخار گرفتگی شیشههای کابین خودرو است که باعث تلف شدن وقت و هدررفتن زمان میشود. شرکت فورد برای مقابله با این مشکل و جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین سیستمی را ابداع کرد که با تشخیص فاکتورهایی مانند رطوبت هوای کابین تغییرات دمای شیشه جلو و در صورت نیاز سیستم تهویه مطبوع را روشن کرده وبا تنظیم میزان جریان هوا اجازه بخار گرفتگی را نمیدهد و مانع بخار کردن شیشه ماشین میشود.
این آپشن ابعادی 5 در 3 سانتیمتر دارد و روی شیشه جلو در نزدیکی آینه دید عقب نصب میشود که در کنار بخارزدایی توانایی یخزدایی شیشه را هم در مدت کوتاهی دارد.
در مقایسه قیمت شیشه لمینیت و شیشه سکوریت هزینهی تولید شیشه به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله جنس شیشه و رنگهای متفاوت آن و مقاومت در برابر نور و گرما خورشید مقاومت و استقامت و ضخامت، اشکال غیراستاندارد و هر گزینه اضافی که برای بر آن اضافه شود و … بستگی دارد و هر یک از این عوامل بر روی قیمت شیشه تأثیرگذار است؛ ولی اگر بخواهیم از لحاظ قیمت مقایسه کنیم و از هر لحاظ قیمت این دو نوع جنس شیشه را باید گفت شیشه لمینیت از شیشه سکوریت گرانقیمتتر است و از نظر جنس هم وهم از متریال گرانتری در این نوع جنس شیشه لمینیت استفاده شده است.
مزایای استفاده از جنس شیشه لمینیت چیست؟
جنس شیشه لمینیت از نظر امنیتی مانع از حمله و نفوذ به داخل خودرو میشود و مانع از هرگونه نفوذی است و امنیت فضای داخل خودرو را حفظ میکند و این نوع شیشه از نظر ایمنی بسیار کاربردی است چرا که حفظ سلامت جسمی مهمتر از هر موضوع دیگری است.
- این شیشه در برابر انفجار و گلوله مقاوم است.
- لایه میانی شیشه لمینت آن را در برابر شکستگی مقاوم نگه میدارد.
- افزایش قدرت این شیشه با افزایش لایههای میانی
- در صورت استفاده از شیشه نشکن در لایههای شیشه لمینت، مقاومت حرارتی آن بالا میرود و در طیف رنگهای مختلف وجود دارد.
به این دلایل است که در شیشه جلوی خودروها از این نوع جنس شیشه استفاده میشود و میتوان گفت بهترین گزینه در تولید شیشه بوده است و هر روزه در زمینه خودرو سازی تلاش میکنند که در ساخت و تولید شیشه خودرو از جنس شیشه و متریالی استفاده شود که بهترین بازدهی و بهترین امنیت را داشته باشد.