تاریخ امروز :تیر 7, 1401
آموزش ماساژ کتف

آموزش ماساژ کتف جهت رفع گرفتگی و کاهش درد

در مقاله آموزش ماساژ کتف به شما روش‌هایی برای رفع گرفتگی عضلات کتف و شانه را آموزش می‌دهیم. ماساژ شانه بر روی عضلات واقع در اطراف ناحیه شانه تمرکز می‌کند. ماهیچه‌های ناحیه شانه از عضلات ذوزنقه فوقانی، رومبوئید و عضلات چرخاننده کاف تشکیل شده است. ماساژ کتف شامل تکنیک‌های مختلفی است که به کاهش سفتی، گرفتگی عضله و درد کمک می‌کند ماساژ کتف با افزایش جریان خون به افزایش دمای عضلات کمک می‌کند. افزایش دما در عضلات باعث آرامش و کاهش درد می‌شود.

توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش ماساژ کتف و همچنین نکات مربوط به ماساژ درمانی کتف ادامه مقاله را بخوانید.

علت گرفتگی عضلات شانه چیست؟

گردن و شانه‌ها معمولاً اولین جایی است که کارکنان اداری یا کسانی که تمام زمان خود را پشت کامپیوتر می‌گذرانند، دچار تنش می‌شوند. اگر شانه‌های شما خیلی سفت باشد، ممکن است هنگام چرخاندن سر خود از این طرف به طرف دیگر تحرک محدود، سردردهای روزانه یا گهگاهی داشته باشید و متوجه شوید که برخی از موقعیت‌های خوابیدن برای شما بسیار ناراحت کننده هستند. علاوه بر این، ممکن است به سادگی بتوانید ببینید که شانه‌های شما به جای رها شدن و عقب کشیده شدن، بالا یا خمیده هستند.

در صورت عدم تحرک یک عضله به مدت طولانی، گره‌هایی در عضلات ایجاد می‌شود که منجر که اسپاسم آن می‌گردد. ماساژ درمانی کتف یکی از بهترین راه‌ها برای تسکین گره‌ها است، زیرا خون، اکسیژن و مواد مغذی را به آن ناحیه می‌آورد و همچنین به تخلیه اسید لاکتیک یا سم‌های اضافی کمک می‌کند. این باعث می‌شود تا فیبرها از هم جدا شوند و عضله به سلامت کامل بازگردد.

سفت شدن ماهیچه‌های شانه می‌تواند ناشی از هر نوع استفاده بیش از حد مکرر باشد، از بلند کردن در باشگاه گرفته تا ناهماهنگی روزمره. هنگامی که شانه‌های پرتنش را درمان می‌کنید، مهم است که ماساژ درمانی خود را با ورزش ملایم و سایر اقدامات کاهنده استرس، مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق همراه کنید. در ادامه این مقاله برای شما آموزش ماساژ کتف و شانه  را قراردادیم تا بتوانید به بهبود عضلاتتان سرعت بخشید.

آموزش ماساژ کتف

فواید ماساژ درمانی کتف

ماساژ کتف مزایای بالقوه زیادی دارد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حس آرامش
  • افزایش تحرک
  • کیفیت خواب بهتر
  • کاهش درد در ناحیه گردن و شانه‌ها
  • وضعیت بدنی بهبود یافته

کاهش درد یکی از رایج‌ترین مزایای ماساژ کتف است. عضلات شانه به دلایل مختلفی ممکن است دردناک شوند. شایع‌ترین دلایل شامل وضعیت نامناسب، آسیب‌دیدگی و استفاده بیش از حد از شانه‌ها است. عضلات منقبض و سفت می‌شوند و در نتیجه درد عضلانی افزایش می‌یابد. هدف ماساژ کتف کاهش درد با توقف یا تداخل با سیگنال‌هایی است که به مغز ارسال می‌شود. توقف سیگنال‌ها به این معنی است که بدن دیگر نمی‌تواند درد را تشخیص دهد بنابراین درد کاهش می‌یابد.

افزایش اتساع عروق باعث افزایش اندازه رگ‌های خونی می‌شود به طوری که جریان خون افزایش می‌یابد. افزایش دما در ماهیچه‌ها منجر به بهبود خاصیت ارتجاعی عضلات می‌شود. بهبود خاصیت ارتجاعی عضلات باعث کاهش سفتی و تنش و در نتیجه کاهش درد می‌شود.

ماساژ کتف می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند. بهبود گردش خون باعث می‌شود که مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها برسد. افزایش مواد مغذی و اکسیژن ماهیچه‌ها را سالم نگه می‌دارد و می‌تواند از آسیب جلوگیری کند. افزایش تبادل سلولی نیز رخ می‌دهد. تبادل سلولی جایی است که مواد زائد و سموم با دادن مواد مغذی سالم و اکسیژن حذف می‌شوند. حذف مواد زائد و سموم به طور مؤثرتر به حفظ سلامت ماهیچه‌ها کمک می‌کند و احتمال کاهش گردش خون کمتر است.

پیشگیری از آسیب یکی دیگر از مزایای رایج ماساژ کتف است. به دلیل بهبود گردش خون و لنفاوی، محصولات مضر و سموم کمتری در ماهیچه‌ها وجود دارد که می‌تواند به عضلات آسیب برساند. افزایش اکسیژن و مواد مغذی نیز در اطراف عضلات در حال گردش است. افزایش اکسیژن و مواد مغذی به عضلات قوی‌تر و سالم‌تر کمک می‌کند. افزایش دمای ماهیچه‌ها باعث بهبود حالت ارتجاعی بافت و انعطاف پذیری اطراف مفاصل می‌شود. افزایش دامنه حرکتی به این معنی است که در حین فعالیت شدید، ماهیچه‌ها می‌توانند با محدودیت کمتری حرکت کنند بنابراین از آسیب جلوگیری می‌کند.

با د نبال کردن مرحله به مرحله آموزش ماساژ کتف و گردن، تمامی مشکلات کتف خود را رفع کنید.

آموزش ماساژ کتف

اگر تنش شانه شما سبک زندگی شما را مختل می‌کند، همیشه ایده خوبی است که به دنبال یک ماساژ درمانگر حرفه‌ای باشید. آنها می‌توانند در مورد بهترین نوع و دوره درمان به شما توصیه کنند.

با این حال، اگر دوستی در دست دارید و می‌خواهید چند حرکت را روی یک صندلی امتحان کنید. از آنجایی که دانش آناتومی شما احتمالاً کم است، به خصوص در مقایسه با یک درمانگر آموزش دیده، به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب رساندن به خود، از فشار و حرکت بر روی ستون فقرات خودداری کنید.

برای آموزش ماساژ کتف مراحل زیر را دنبال کنید:

آموزش ماساژ کتف

برای انجام این ماساژ فرد باد پشت یک میز بنشیند و سر خود را روی میز بگذارد به گونه‌ای که دست‌هایش زیر سرش باشد. برای راحت‌تر بودن بهتر است که زیر سر فرد حوله‌ای گرم قرار داده شود.

پیشنهاد می‌شود برای ماساژ از یک روغن ارگانیک ارومات (معطر) استفاده کنید تا ضمن ایجاد گردش خود فضایی آرام بخش را برای فرد مهیا کند.

آموزش ماساژ کتف

مرحله اول: روغن را کف دست بمالید تا گرمای دست به روغن منتقل شود. سپس به آرامی و با حرکاتی متناوب، کف دستان خود را به صورت عمودی از کمر تا سرشانه‌ها بر روی بدن فرد حرکت دهید.

حدود 10 دقیقه به این کار ادامه دهید تا بدن فرد گرم شده و کاملاً آماده ماساژ باشد.

آموزش ماساژ کتف

مرحله دوم: از کمر به سمت خارجی شانه‌ها کف دست را با فشاری متوسط بر روی بدن فرد بکشید. به گونه‌ای که بیشترین فشار از سمت انگشتان شست شما باشد سپس دست‌های خود را به سمت خارجی شانه‌ها، به اطراف، هدایت کنید. برای 5 دقیقه این عمل را به آرامی تکرار کنید.

مرحله سوم: باید بر هر شانه به طور مجزا تمرکز کنید. به این صورت که دودست خود را بر روی کتف فرد، در قسمت خارجی عضله ذوزنقه‌ای کتف، قرار دهید. سپس فقط با حرکت انگشتان دست خود عضله را ماساژ دهید به این گونه که فشارهای یکنواخت و متوسط بر روی آن وارد کنید.

این کار را بر روی کتف دیگر نیز انجام دهید. بر روی هر کدام از کتف ها حدود 5 دقیقه زمان بگذارید.

پس از طی کردن این سه مرحله اصلی در صورت وجود گرفتگی و درد بار دیگر مراحل را تکرار کنید در غیر این صورت برای کاهش استرس و ایجاد آرامش در مراحل پایانی، به طریقه زیر عمل کنید.

آموزش ماساژ کتف

مانند مرحله اول آموزش ماساژ کتف، از سمت کمر به سمت خارجی شانه‌ها از پایین به بالا کف دستان خود را با فشاری متوسط بر روی بدن فرد حرکت دهید. فقط در این مرحله سعی کنید تا بیشترین فشار را با قسمت پایینی مچ خود وارد کنید و از انگشتان استفاده نکنید.

بعد از آن می‌توانید کف دست را کاملاً بر روی بدن فرد قرار داده و حرکت را تکرار کنید.

از انگشتان شست خود استفاده کنید، از پایین کمر به سمت خارجی کتف ها و در امتداد ستون فقرات، انگشتان شست را با فشاری متوسط بر روی بدن فرد بکشید. سعی کنید هیچ فشاری بر روی مهره‌های کمر وارد نکنید زیرا منجر به عوارضی جبران‌ناپذیر می‌شود.

آموزش ماساژ کتف

در آخرین مرحله، با دودست خود سرشانه فرد را گرفته و ماهیچه آن را با حرکت رفت و برگشتی (پیچ و تابی) در حین ورز دادن، ماساژ دهید. در این مرحله با فشاری متوسط شروع کرده و با آرامی فشار را کم و کمتر کنید.

سه تکنیک وجود دارد که می‌توانید در مراحل آموزش ماساژ کتف  از آن استفاده کنید:

تکنیک پرس ساعد

تکنیک پرس ساعد

می‌توانید جلوی فرد ایستاده و ساعدهای خود را روی پشت فرد فشار دهید و با فشاری یکنواخت و بلند کردن و گذاشتن ساعدها به صورت متناوب از سمت گردن به سمت کمر حرکت کنید. دقت کنید که آرنج خود را بر روی مهره‌های کمر فشار ندهید.

تکنیک پشت گردن

تکنیک پشت گردن

می‌توانید دست خود را روی کتف فرد قفل کرده و با انگشتان شست، به صورت C شکل، یک منحنی در اطراف کتف، قسمت داخلی، ایجاد کنید و با تغییر شدت فشار، انگشتان را بر روی بدن فرد بالا و پایین ببرید.

تکنیک ورز دادن شانه

با یک دست روی هر شانه، باید عضله ذوزنقه بین نوک انگشتان و کف دست را فشرده و رها کنید. بخواهید کمی به اطراف حرکت کنید تا جایی که بهترین نقطه را پیدا کنید.

سخن پایانی

در مقاله آموزش ماساژ کتف، به شما در رابطه با مشکلات کتف و دلیل گرفتگی عضلات کتف توضیح دادیم. همچنین اموزش ماساژ کتف و شانه را برای شما عزیزان قرار دادیم. به شما توصیه می‌کنیم برای انجام ماساژ از یک فرد با تجربه و متخصص کمک بگیرید چرا که هرگونه اشتباهی در انجام مراحل آموزش ماساژ کتف منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری در ماساژ درمانی کتف می‌شود.

اشتراک‌گذاری

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای مساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند.که لند اسپا متولد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.