تاریخ امروز :فروردین 31, 1400
درمان بی خوابی درمان بی خوابی راه های درمان بی خوابی                           jpg 1000x667

راه های درمان بی خوابی

راه های درمان بی ‌خوابی چیست؟ چگونه به رفع بی‌خوابی خود کمک کنیم؟ اگر شما هم جز افرادی هستید که بی‌خوابی باعث مختل شدن کار‌های شما در روز شده است پس فکر کنم این مقاله به درد شما می‌خورد چون ما قصد داریم در اینجا راهکارهایی برای رفع بی‌خوابی و درمان بی‌خوابی به شما ارائه کنیم.
فرد مبتلا به بی‌خوابی با خوابیدن یا به طور مدام زود بیدار شدن مشکل دارد. این مشکل و اختلال در خواب منجر به خواب آلودگی در روز و بی‌حالی فرد از نظر روحی و جسمی شده و تغییراتی خلقی و اضطراب در فرد ایجاد می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده، بی خوابی ممکن است باعث پیشرفت بیماری‌های مزمنی مانند: چاقی، دیابت، بیماری قلب و عروقی و افسردگی شود. از سوی دیگر، کم‌خوابی با تعدیل سطوح هورمون‌هایی مانند گرلین و لپتین رابطه‌ای مستقیم دارد.

 

 

علائم بی خوابی :

برای درمان بی‌ خوابی و رفع آن بهتر است ابتدا علت اصلی بی‌خوابی را پیدا کرده و سپس به حل آن بپردازید. برای شروع بهتر است اول با نشانه‌ و علائم بی‌‌خوابی آشنا شویم. نشانه‌های بی‌خوابی شامل موارد زیر می‌شود:
  • سخت به خواب رفتن در هنگام شب
  • بیدار شدن در طول شب
  • بیدار شدن در صبح خیلی زود
  • احساس بی حالی و کسلی بعد از خواب شبانه
  • خواب آلودگی و خستگی در طول روز
  • زودرنجی، افسردگی و اضطراب
  • عدم تمرکز روی وظایف و ضعیف شدن توان یادآوری وقایع
  • افزایش اشتباهات فردی و تصادف‌ها
  • نگرانی مداوم در مورد خواب

تا اینجا با علائم و نشانه‌های بی‌خوابی آشنا شدید اما هر فرد بالغ به چند ساعت خواب در روز نیاز دارد تا مبتلا به کم خوابی نشود؟ ساعات مورد نیاز به خواب در افراد مختلف متفاوت بوده و بسته به نوع فعالیت و عملکرد آن‌ها در روز تغییر می‌کند اما به طور کل می‌توان گفت بیشتر افراد بالغ و بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب در طول شب نیاز دارند و در ساعات خواب، آنچه که اهمیت دارد کیفیت خواب است نه کمیت خواب.

زمانی که احساس کنید کم‌خوابی می‌تواند بر عملکرد شما در روز مشکل ایجاد کند یا باعث آسیب دیدن سلامتی شما شود، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و علت ‌بی‌خوابی‌های شبانه خود را پیدا کنید.

 

مقاله پیشنهادی : چربی سوزی قبل خواب

 

درمان بی ‌خوابی:

عوامل خطر بی‌خوابی در هر سنی می‌تواند رخ دهد. اکثر مواقع بی‌خوابی را می‌توان با تغییر شرایط زندگی و عادت‌های روزانه درمان کرد، اما در برخی موارد این عوامل می‌تواند خطر آفرین باشد.

نوعی از بی‌خوابی ممکن است نیاز به درمان خاصی نداشته باشد و با چند تکنیک ساده می‌توان آن را درمان کرد و حتی بهتر است تا حد ممکن از داروهای درمان بی‌خوابی دوری کرد زیرا این داروها اکثرا حاوی آنتی‌هیستامین‌ها هستند و دارای عوارض جانبی در فرد می‌شود.در این مقاله ابتدا تکنیک و راهکار‌هایی برای درمان بی‌خوابی برای شما ارائه داده شده است تا نیاز به مصرف دارو‌ را کاهش دهد.

درمان بی‌ خوابی با تمرینات آرامش بخش:

احساس اضطراب و پریشانی باعث بهم ریختگی ذهن می‌شود. عامل اصلی بی‌خوابی استرس و فشار‌های فکری روزانه است، پس بهتر است ذهن خود را قبل از خواب التیام ببخشید.

مراقبه و انجام روش‌های متداول مدیتیشن قبل از خواب می‌تواند احساس آرامش و استراحت را به شما القا کند و باعث آرامش ذهن شما شود.تکنیک‌های مراقبه اضطراب و تنش را از بدن و ذهن شما دور می‌کند و دست‌یابی به آرامش را برای شما راحت می‌کنند. قبل خواب، محیط اتاق خواب را گونه‌ای تنظیم کنید تا شرایط برای رسیدن به آرامش نسبی فراهم شود.

زمانی که غده آدرنالین به درستی کار نکند می‌تواند منجر به اختلالات اضطراب در بدن شما شود. مدیتیشن و ریلکسیشن می‌تواند احساس اضطراب و استرس را از شما دور کند و اگر این مدیتیشن به طور مدام ادامه پیدا کند مانند یک ترمیم کننده احساسات شما را تحت کنترل قرار می‌دهد و احساس آرامش را در فرد به وجود می‌آورد.

قبل از خواب افکار منفی را از خود دور کرده و از کار کردن با وسایل الکرونیکی بپرهیزید. هرگاه افکار منفی به سراغ شما آمد تمرینات تنفس عمیق انجام دهید و یا موسیقی آرامش بخش گوش کرده تا اضطراب و افکار از شما دور شود.

درمان بی خوابی درمان بی خوابی راه های درمان بی خوابی woman clock insomnia

اصلاح و کنترل رفتاری:

در این تکنیک به اصلاح ذهنیت شما می‌پردازیم. برای خواب خود برنامه‌ایی مشخص داشته باشید و در یک زمان مشخص بیدار شده و به خواب روید. تنها زمانی به رخت خواب بروید که خواب‌آلوده هستید. تخت‌خواب مخصوص استراحت شما بوده پس به هیچ عنوان کارهای روزانه و تلوزیون دیدن را به تخت‌خواب منتقل نکنید و اگر هنوز احساس خواب‌آلودگی نمی‌کنید از تخت بیرون آمده و تا کاملا احساس خواب و خستگی ندارید از رفتن به تخت بپرهیزید.

چرت زدن در طول روز باعث افزایش هوشیاری در شب شده پس بهتر است از چرت زدن در طول روز اجتناب کنید تا شب‌ها راحت‌تر به خواب بروید.

 

مقاله پیشنهادی : علت بی‌ خوابی و عوارض آن

 

پرهیز از نیکوتین و الکل:

در عصر به خصوص در ساعات پایانی شب، قبل از خواب از مصرف هرگونه تنباکو و سیگار پرهیز کنید. سیگار حاوی نیکوتین بوده که از نیکوتین به‌ عنوان یکی از 4000 ماده شیمیایی تنباکو و مهم‌ترین عنصر آن نام برد. این ماده روی مغز اثری مشابه با روان‌گردان دارد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس بر روی مغز تعدادی از افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، اسکن انجام داده و به این نتایج رسیدند که خستگی و بی‌خوابی ارتباط سلول‌های مغز را با مشکل مواجه می‌کند و اختلالاتی موقت در حافظه و بینایی ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، با نوشیدن الکل با خواب راحت باید خداحافظی کرد. نوشیدن الکل بر چرخه‌ی خواب شما اثر می‌گذارد. به طور مثال، نوشیدنی‌های الکلی بر خواب رم اثر می‌گذارند . امیدواریم که با این مقاله توانسته باشیم راه های درمان بی خوابی را پیش رویتان گذاشته باشیم.

 

اشتراک‌گذاری

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای مساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند.که لند اسپا متولد شد

دیدگاهتان را بنویسید