تاریخ امروز :بهمن 2, 1399
بهترین مواد غذایی برای کرونا بهترین مواد غذایی برای کرونا بهترین مواد غذایی برای کرونا 92e2b824e7fdbe563cdbaa3ebb4d86652c27d2ff 1000x667

بهترین مواد غذایی برای کرونا

بهترین مواد غذایی برای کرونا :

کرونا چیست؟ بهترین مواد غذایی برای کرونا  چه چیزهایی هستند؟ آیا نوع تغذیه در پیش‌گیری و یا درمان کرونا موثر است؟چگونه بدن خود را برای مقابله با کرونا تقویت کنیم؟موادغذایی که بدن ما را برای مقابله با کرونا آماده می‌کنند کدامند؟

با توجه به همه‌گیر شدن این ویروس، تنها انجام استانداردهای بهداشتی مانند شستن مدام دست‌ها کافی نیست. برای مقابله و درمان این بیماری و جلوگیری از خطرهای قریب الوقوع این ویروس که بشریت با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نیاز به ایمنی قوی دارید.

این بیماری افرادی را که زمینه‌ی بیماری های قبلی مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات تنفسی دارند را در معرض خطری بیشتر برای ابتلا به عوارض covid 19 قرار می‌دهد.

درنسل جوان و سن پایین بدون هیچ بیماری زمینه‌ای، Covid 19 می‌تواند تنها منجربه عفونت جزئی شود، به شرطی که ایمنی قوی داشته باشید اما متاسفانه با افزایش سن ایمنی بدن تضعیف می‌شود.

غذایی که می‌خورید می‌تواند یکی از جنبه‌های اصلی در تعیین سلامت بدن شما باشد. تغذیه‌ی سالم می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود یا تشدید بیماری‌ها ایفا کند. به خصوص در دوران شیوع کرونا، تغذیه سالم نقش بسیاری در روند بهبود کرونا یا جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا دارد.

تغذیه مناسب بسیار برای سلامتی مهم است به خصوص با گسترده شدن ویروس کرونا، تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار است. سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌های وارد شده به بدن آنتی بادی خاصی تولید می‌کند تا از بدن در برابر آسیب‌های احتمالی آن ویروس و یا باکتری محافظت کند.

در اینجا ما قصد داریم شما را با بایدها و نبایدهای تغذیه‌ایی و بهترین مواد غذایی در کرونا آشنا کنیم.

بهتر است رژیم غذایی خود را کم کربوهیدرات کنید، زیرا کنترل قند خون و فشار خون در این دوران بسیار ضروری است همچنین رژیم کم کربوهیدرات به شما کمک می کند تا بدن با کنترل دیابت روی یک رژیم غذایی غنی از پروتئین تمرکز کند.

حال این رژیم غذایی سالم و غنی از پروتئین و ویتامین شامل چه مواد غذایی می‌شود؟ در اینجا هدف ما آشنایی شما با بهترین مواد غذایی در کرونا است.

بهترین مواد غذایی در کرونا بهترین مواد غذایی برای کرونا بهترین مواد غذایی برای کرونا array of healthy food 1024x683 1

بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای تقویت ایمنی بدن چیست؟

  • ویتامینC:

این ویتامین محلول در آب می‌تواند مانند یک ارتش قوی در مقابل بیماری عمل کند. ویتامین C به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند. این ماده که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند، برای بهبود روند عفونت‌های شدید و سندرم تنفسی حاد (ARDS) بسیار حائز اهمیت است. تحقیقات نشان داده تزریق داخل وریدی ویتامین C با دوز بالا باعث بهبود قابل توجه علائم در بیماران می‌شود. البته لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد مجاز این ویتامین مانند هر ویتامین دیگری نه تنها سبب تسریع بهبود فرد نمی‌شود، بلکه ممکن است باعث ناراحتی معده فرد می‌شود و مقدار زیاد این ویتامین می‌تواند به همراه آب از بدن دفع شود.

تامین ویتامین C از طرق مواد خوراکی میوه‌ای بسیار ارجح است نسبت به مصرف توسط قرص‌ها یا مکمل‌ها، به این علت که ترکیبات مختلفی از ویتامین C در داخل میوه و مرکبات موجود است، اما قرص‌ها فقط حاوی قسمت اسید آسکوربیک هستند. بنابراین توصیه می‌شود که نیاز بدن به این ویتامین را از طریق مواد طبیعی تامین کنید.

 

مقاله پیشنهادی : لاغری با دمنوش
لاغری با دمنوش بهترین مواد غذایی برای کرونا بهترین مواد غذایی برای کرونا simple arrSow

 

  • ویتامین D:

نور خورشید یکی از بهترین منابع دریافت این ویتامین است. این ویتامین که محلول در چربی بوده، نقش‌های متعددی در بدن دارد. از جمله شرکت در متابولیسم کلسیم و فسفر و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند به عنوان یک عامل محافظتی در برابر عفونت‌های دستگاه تنفسی باشد. اکثر افراد دچار کمبود ویتامین D هستند، بنابراین بهتر است از میزان ویتامین دی خود آگاهی بدست آورده و سپس اقدام به مصرف ویتامین دی کنند.

ماهی، زرده تخم مرغ، محصولات لبنی و غلات غنی شده یکی از بهترین منابع حاوی ویتامین D است. اگر سطح ویتامینD در خون کمتر از 12واحد باشد فرد دچار کمبود ویتامین D است.

  • ویتامین A:

 ویتامین A (رتینول) برای سلامت پوست، غشاهای مخاطی و سیستم ایمنی بدن شما مهم است. همچنین بتا کاروتن، پیش ماده ویتامین A به سلامت چشم و پوست کمک می‌کند.

سبزی ها و میوه های سبز، زرد و نارنجی مانند:هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم مثل کلم بروکلی، طالبی، هلو و زردآلو و موز منبع خوبی از بتا کاروتن است.

  • فلز روی:

این ماده معدنی می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا باشد. روی یک عنصر حیاتی برای گلبول‌های سفید است که به مبارزه با عفونت‌ها بر‌می‌خیزد. کمبود روی همانند کمبود ویتامین سی اغلب فرد را در معرض آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر عفونت های ویروسی قرار می‌دهد. خوراکی‌های حاوی روی یکی از بهترین مواد غذایی برای کرونا به خصوص برای افراد مسن است.

مصرف بیش از حد و نادرست ویتامین‌ها می‌تواند سبب بروز عوارضی چون یبوست، ضعف، خستگی،سردرد، خشکی دهان، تهوع و استفراغ شده و همچنین موجب نارسایی کلیه و کبد گردد.

 

 

ایمن سازی بدن با مواد غذایی چگونه است؟

ویتامین سی به طور خودکار در بدن تولید نمی‌شود و شما باید روزانه آن را مصرف کنید تا میزان کافی آن برای رفع نیاز بدن و ایجاد کلاژن سالم که از عناصر سازنده پوست و بهبود سلامتی بدن است را تامین کنید.

اسید اسکوربیک ماده مغذی محلول در آب است که به طور وفور در مرکبات به ویژه گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو و لیموترش یافت می شود. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. مقدار نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین، 60 تا 90 میلی گرم در روز است که معادل یک لیوان کوچک آب پرتقال کامل در روز است.

همچنین مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از بتا کاروتن، اسید اسکوربیک و سایر ویتامین‌های ضروری در کنار استفاده از غذاهایی که در دستور آنها حاوی موادی مانند قارچ، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی و اسفناج نیز گزینه‌های خوبی برای ایجاد انعطاف پذیری در بدن در برابر عفونت‌ها هستند. سبزیجات متنوع و رنگارنگ که دارای رنگدانه‌های سالم نارنجی، بنفش و قرمز هستند به بدن کمک می‌کنند تا با قدرت بیشتری در مقابل کرونا عمل کند.

مصرف ماهی و فرآورده‌های دریایی، زرده تخم‌مرغ، پروتئین‌های حیوانی، جگر منبعی از ویتامین D به حساب می‌آید. می‌توانید این مواد غذایی را با ادویه‌هایی که دارای آنتی اکسیدان مناسب هستند مانند آویشن، پودر گل‌محمدی و زنجبیل که باعث کاهش التهاب و تقویت بیشتر بدن می‌شوند، ترکیب کرده و از خواص آنها در محافظت از سلامتی بهره‌مند شد.

استفاده از مواد غذایی که حاوی کورکومین هستند، مانند زردچوبه در دستور غذایی شما می‌تواند به عملکرد ایمنی بدن کمک کند را افزایش دهد.

یک نمونه دیگر از خوراکی‌هایی که می‌تواند در لیست بهترین مواد غذایی برای کرونا جا باز کند، مواد غذایی هستند که خواص ضد التهابی و ضد ویروسی دارند که سیر و عسل در این دسته مواد قرار دارند. این مواد غذایی علائم آنفولانزا و مریضی را کاهش داده و به سیستم ایمنی بدن برای حفظ سلامتی جهت می‌دهند.

با توجه به قرنطینه‌های دوران کرونا شاید دسترسی به غذاهای تازه محدود شود و مصرف غذاهایی با چربی و نمک زیاد، سلامتی فرد را به خطر بندازد. تا جایی که می‌توانید از استفاده‌ی غذاهای مانده و همچنین مصرف غذاهای رستورانها، فست فودها و غذاهای خیابانی پرهیز کنید و برنامه‌ی غذایی خود را سالم و تازه تنظیم کنید.

بهترین مواد غذایی در کرونا بهترین مواد غذایی برای کرونا بهترین مواد غذایی برای کرونا Food and Imune System

با مصرف مایعات و آب همواره هیدراته بمانید:

زمانی که بدن شما به بی آبی می‌رسد، شما احساس تشنگی می‌کنید. در این حالت قدرت سیستم دفاعی و ایمنی بدن نیز کم خواهد شد، همچنین مصرف آب و مایعات باعث دفع سموم و باکتری‌ها می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

آب معدنی سالم‌ترین نوشیدنی است که می‌تواند نیاز بدن را برطرف کند و از این طریق به کمک سیستم ایمنی بدن برود. البته لازم نیست تامین آب بدن تنها از طریق مصرف آب باشد بلکه می‌توان با مصرف مایعات و آب‌میوه‌های مقوی موجب وارد شدن مواد مغذی به سلول‌ها شد.

نوشیدنی‌های زیر از جمله مواردی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده رژیم غذایی سالمی را به شما هدیه دهند. آبمیوه‌هایی که در زیر بیان می‌کنیم می‌توانند جز بهترین مواد غذایی در کرونا باشند که در برنامه‌ی غذایی شما جایی برای خود باز کنند و سلامتی شما را تا حدودی تضمین کنند.این آبمیوه‌ها شامل:

  • آب کلم
  • آب کدو تنبل
  • آب پرتقال، گریپ فروت و لیمو
  • آب گوجه فرنگی
  • آب هویج

آبمیوه‌های طبیعی بالا سرشار از ویتامین‌های متعدد، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و همچنین منبعی از ویتامینA ، B ، C و منیزیم، مس و آهن هستند، همچنین می‌توانند فولات و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تا حدی تامین کنند.

در مصرف میوه‌ها و آبمیوه‌های طبیعی بهتر است تنوع را رعایت کنید. همچنین لازم به ذکر است که فرد مبتلا بهدکرونا ممکن است اسهال را تجربه کند و در زمان اسهال باید از خوردن میوه و سبزی‌هایی که می‌توان در دستگاه گوارش گاز ایجاد کند، تا زمان بهبود اجتناب کند.

بهترین مواد غذایی در کرونا بهترین مواد غذایی برای کرونا بهترین مواد غذایی برای کرونا kids drinking water getty images1200

برخلاف نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی که می‌تواند به بدن و سلامتی شما کمک کند، نوشیدن مقادیر زیادی از قهوه و چای غلیط همچنین تمام نوشیدنی‌های کافئین‌دار و انرژی‌زا به سلامتی شما آسیب می‌زنند؛ پس بهتر است از نوشیدن آنها خودداری کنید. زیرا این نوشیدنی ها با تاثیر منفی بر خواب و ایجاد کم‌آبی در بدن می‌تواند سلامتی را با خطر مواجه کند. همچنین مصرف دمنوش‌ها به طور خودسرانه به علت ناشناخته بودن بعضی از فاکتورهای موجود، باعث بدتر شدن روند بهبود فرد می‌شود.

داشتن رژیم غذایی سالم، با افزایش حجم و تعداد گلبول‌های سفید سدی در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها ایجاد کند. یکی از مواردی که در دوران قرنطینه و یا دوره‌ی نقاهت بیماری کرونا اصلا توصیه نمی‌شود، نوشیدنی‌های الکلی است که  موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند و همین امر باعث می‌شود توانایی بدن در مقابل بیماری‌های عفونی از جمله کرونا کاهش پیدا کند. همین موضع باعث شده است این نوشیدنی‌ها در لیست بهترین مواد غذایی در کرونا قرار نگیرند.

اشتراک‌گذاری

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای مساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند.که لند اسپا متولد شد

دیدگاهتان را بنویسید