تاریخ امروز :فروردین 26, 1400
خواص انبه خواص انبه خواص انبه      1 1000x667

خواص انبه

خواص انبه :  وقتی صحبت از  سلامتی پوست و مو می‌شود، نام انبه به گوش می‌خورد. انبه، میوه‌ بومی هند است و انواع مختلفی دارد و براساس رنگ، طعم و اندازه دسته بندی می‌شود.

این میوه گرمسیری، آب دار و خوشمزه حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنزیم‌های مفید است که تاثیر چشمگیری در سلامتی پوست و مو دارد به همین دلیل انبه را “پادشاه میوه‌ها” می‌نامند زیرا منبع غذایی خوبی برای زیبایی به حساب می‌آید.

 

مقاله پیشنهادی : خواص انار

 

200گرم انبه حاوی مواد زیر است:

  1.  105 کالری
  2. 25 % ویتامین A (تقویت بینایی)
  3. 11 % ویتامین B6 و سایر ویتامین‌های گروه B (کمک به بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌های قلبی)
  4. 76 % ویتامین C(تقویت سیستم ایمنی)
  5. 9 % فیبر
  6. 9 % مس
  7. 7 % پتاسیم
  8.  4 % منیزیم

انبه بافتی گوشتی و هسته‌ای بزرگ دارد و می‌توان از پوست، بر‌گ‌ و حتی هسته‌اش به خاطر خواص بی نظیرش استفاده کنید. این میوه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند و طعمی بین هلو و آناناس دارد.

 

خواص انبه خواص انبه 1

خواص انبه:

 

  • کاهش قند خون:

انبه میوه‌ای با خواص نهفته بسیاری است. از گذشته تا به امروز، سالیان سال است که از میوه، هسته، برگ و پوست آن استفاده می‌کنند. یکی از خواص انبه ، تاثیر آن برای درمان و پیشگیری از دیابت و قند خون است.

تحقیقاتی درباره پاسخ انسلولین صورت گرفته که در آن از انبه، آناناس، موز و میوه‌های گرمسیری مشابه استفاده شده است. برای نتایج این تحقیق، مقدار قند خون را بعد از خوردن این میوه‌ها بررسی کردند و متوجه شدند مقدار قند خون بعد از مصرف انبه در سطح پایین‌تری نسبت به مصرف بقیه‌ میوه‌های مشابه قرار دارد.

 مجله ی Pharmacy & Bioallied Sciences مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن از خواص پلی فنل‌ها و اسیداسکوربیک انبه سخن به میان آورد و خواص ضد دیابتی انبه را به آن‌ها ربط داد. همچنین وجود نوعی استروئید به نام Lupeol  در انبه باعث مقابله با آسیب سلول‌ها می‌شود و قند خون را کنترل می‌کند.

وجود مواد شیمیایی نظیر xanthane glucoside ،Lupeol   در انبه با بهبود در جذب بهتر گلوکز توسط سلول‌ها باعث کاهش عوارض دیابت نوع2 می‌شود. همچنین، فروکتوز درون انبه آسیب کمتری نسبت به فروکتوز شکر به بدن می‌زند.

  • سرطان:

از دیگر خواص انبه می‌توان به ضدسرطان بودن آن اشاره کرد. انبه دارای  ویتامین های A وB وC  است و همچنین مقداری از فیبر، پتاسیم و منیزیم درون آن یافت می‌شود که مجموع همه این مواد، باعث افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان پستان، سرطان پروستات و سرطان خون می‌شود.

وجود نوعی فیبر به نام پکتین در انبه، بدن را در برابر سرطان پروستات و مقدار زیاد بتاکاروتن سد محافظتی در برابر سرطان سینه است. مصرف مرتب انبه، آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد را به حداقل می‌رساند.

سلامت استخوان:

شاید شما هم در دسته افرادی باشید که در هنگام عیادت از مریض، طبق عادت همراه خود کمپوت و مقداری انبه یا آناناس می‌برید بدون آن که دلیل علمی‌اش را بدانید؛ انبه میوه‌ای مفید برای سلامتی سیستم ایمنی و سلامتی استخوان‌ها است. به همین دلیل در هنگاه عیادت از مریضی که شکستگی دارد از این میوه خوش عطر استفاده می‌شود.

 ویتامین K و ویتامین C انبه باعث جذب کلسیم و تقویت استخوان‌ها می‌شود و احتمال شکستگی استخوان را به حداقل می‌رساند. ویتامین C با تولید کلاژن نقش مهمی در سخت شدن استخوان و بافت‌ها ایفا میکند حتی می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند.

 لوپئول یک ترکیب شیمیایی در انبه است که باعث پیشگیری از بروز التهاب و آرتریت می‌شود.

  • کاهش کلسترول و کاهش وزن:

اگر در فکر لاغری و کاهش کلسترول خود هستید، انبه و اسموتی آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا با بهره بردن از پکتین موجود در انبه  و منگیفرین، کلسترول بد خود را کاهش و کلسترول خوب خود را افزایش دهید. با کاهش کلسترول و بهره بردن از مقادیر زیاد پتاسیم و ویتامین‌های گروه ‌B درون انبه، خطر ابتلا  به بیماری قلبی را کاهش دهید.

همان‌طور که در بالا هم ذکر کردیم پوست و هسته انبه خواص بیشماری دارند و نباید از آن‌ها غافل شد. عصاره پوست و گوشت میوه انبه بسیار برای کاهش وزن مفید است. همچنین انبه، فیبر موجود در گوشت زرد انبه موجب رفع طولانی مدت گرسنگی می‌شود و در کاهش وزن نقش مهمی ایفا می‌کند.

  • سلامت پوست و مو:

هرچقدر ار خواص انبه بگوییم کم است. هسته انبه درمان خوبی برای رهایی از شوره‌ی سر است. مقداری از کره‌ی هسته انبه را به سرتان بمالید و درخشنگی را به موهایتان برگردانید.
با استفاده از کره انبه به همراه روغن خردل و یا عسل ریزش موی خود را درمان کنید و از سفید شدن موها جلوگیری کنید.
مغز هسته حاوی موادمغذی و دارویی است و می‌توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد.
اگر جوش و آکنه برای‌تان آزاردهنده شده است و به فکر درمانی برای آن‌ها هستید، از انبه برای باز کردن منافذ پوست و درمان جوش‌ها استفاده کنید.

روغن انبه دارای خواص انبه است و منبع خوبی از اسیدهای چرب سالم، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها است و می‌توانید به راحتی در خانه آن را تهیه کنید.

 

  • تهیه روغن انبه:

  1. بعد از خشک شدن هسته انبه، لایه بیرونی آن را جدا کنید و با مقداری روغن نارگیل و کنجد یا خردل مخلوط کنید.
  2. مخلوط را در ظرف مناسب بریزیرد و به مدت 1 هفته در مجاورت نور خورشید قرار دهید.
  3. روغن شما آماده است.

بعد از آماده شدن روغن، با استفاده منظم از روغن بر روی موهایتان از ریزش و سفید شدن موها جلوگیری کنید. این روغن می‌تواند یک لوسیون و مرطوب کننده عالی برای پوست هم باشد و با نرم کردن و تقویت پوست، از ایجاد چین و چروک پیشگیری کند.

اگر لب‌های شما در فصل سرما یا در آب و هوای خشک ترک می‌خورد، از روغن طبیعی هسته انبه به عنوان بالم لب استفاده کنید. این روغن از خشک شدن و ترم خوردگی لب‌ها پیشگیری می‌کند. با هرشب ماساژ دادن روغن هسته انبه روی لب، رطوبت کافی لب‌ را تامین می‌کنید و موجب جوانسازی پوست لب می‌شوید.

خواص انبه خواص انبه خواص انبه fruits 2

خواص انبه بر سلامتی:

این میوه آب‌دار حاوی مقادیر بالای فیبر است که آب و فیبر موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش می‌شود. فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های موجود در انبه می‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد. مقدار زیاد پتاسیم و کاهش مقدار سدیم مهم‌ترین فاکتور در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

آسم، بیماری تنفسی است؛ خبر خوب این است که انبه توانای تامین مواد مغذی مانند بتاکاروتین را دارد و می‌تواند از ابتلا به آسم پیشگیری کند. بتاکاروتنِ اضافی در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

آهن و ویتامین C انبه باعث درمان کم خونی می‌شود. از طرفی دیگر، وجود این ویتامین‌ها موجب تولید پروتئین‌های کلاژن در بدن می‌شود و با محافظت از پوست و رگ‌ها روند پیری را آرام می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و حاوی میوه‌های مقوی و متنوع باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و سد دفاعی بدن را در مقابل بیماری‌ها افزایش می‌دهد. وجود انبه در این رژیم غذایی می‌تواند پاسخگوی بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها باشد.

اگر در محیط شلوغ و پر از فشار عصبی کار می‌کنید؛ وجود انبه در برنامه غذایی روزانه به علت وجود اسید آمینه، تریپتوفان و کمک به تولید سروتونین در بدن، می‌تواند فشار عصبی را کاهش دهد و آرامش را به فرد برگرداند.

طبع گرم انبه در درمان سرفه، تنگی نفس، دردهای قلنجی و انواع سردرد موثر است. اما اگر طبع گرمی دارید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

در دوران بدنسازی و انجام ورزش‌های سنگین، مواد مغذی و الکترولیت های موجود در انبه به شما در عملکرد بهتر عضلات بدن کمک می‌کند و خستگی ناشی از فعالیت و ورزش را کاهش می‌دهد. همچنین، با تولید گلیکوژن در بدن استقامت و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد. اسید تارتاریک، اسید مالیک و اسید سیتریک انبه بدن را قلیایی می‌کند.

چشم‌ها پنجره‌ای برای دیدن زیبایی‌ها هستند و چه حیف است زمانی که بعضی عوامل بیرونی یا افزایش سن در بینایی ما اختلال ایجاد می‌کنند. اما نگران نباشید زیرا با مصرف روزانه‌ی انبه میزان موردنیاز ویتامین A  بدن را تامین می‌شود. به همین دلیل احتمال ابتلا به شب کوری و خشکی چشم کاهش پیدا می‌کند.همچنین با تقویت بینایی، سلامت چشم‌ها تضمین می‌شود.

قرار گرفتن انبه در رژیم غذایی افرادی که در معرض مشکلات بینایی مانند کاهش دید در شب، خشکی چشم، سوزش چشم و… ضروری است.

خواص انبه خواص انبه Mango Slide

مضرات استفاده بیش از اندازه از انبه:

انبه فواید و مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و نقش پررنگی در رژیم‌های غذایی سالم دارد اما مصرف بیش از اندازه از انبه مانند زیاده‌روی در هر مواد غذایی دیگر، سلامت فرد را با خطر مواجه می‌کند.

  1. انبه‌ ممکن است در بعضی افراد ایجاد آلرژی کند.
  2. انبه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است و مصرف زیاد پتاسیم، برای افرادی که دچار بیماری کلیوی هستند و قادر به دفع پتاسیم از خون نباشد، فرد را با خطر مرگ مواجه می‌کند.
  3. اگر طبع گرمی دارید در مصرف انبه زیاده‌روی نکنید.
  4. اگر ناراحتی معده دارید، بدون مشوت با پزشک از انبه و ترشی آن استفاده نکنید.
  5. در افراد دیابتی با احتیاط مصرف شود.
  6. اگر به پلاستیک خام حساسیت دارید پس احتمال دارد به اسیدآناکاردیک موجود در انبه به خصوص انبه کال حساسیت نشان دهید.
  7. قبل از مصرف انبه پوست آن را جدا کنید زیرا پوست آن حاوی اوروشیول است که می‌تواند آلرژی‌زا باشد. همچنین می‌تواند باعث بروز درماتیت در بعضی افراد شود.
  8. مصرف انبه در تأثیر بعضی از قرص‌ها مانند وارفارین اختلال ایجاد می‌کند.
  9. اگر به پسته یا بادام هندی آلرژی دارید پس احتمال دارد به انبه هم آلرژی داشته باشید زیرا همگی از یک خانواده هستند.

امیدواریم که در این مقاله از لنداسپا با خواص انبه و مضررات انبه به خوبی آشنا شده باشید.

اشتراک‌گذاری

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای مساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند.که لند اسپا متولد شد

دیدگاهتان را بنویسید