آموزش ماساژماساژ درمانیماساژ رفلکسولوژی

آموزش ماساژ دست با 2 روش کاربردی و آسان

ماساژ یکی از بهترین شیوه ها برای ایجاد بهبود در جریان گردش خون در اندام‌ها و اعضای بدن است. ماساژ عمومی می‌تواند جریان گردش خون را در تمامی بدن تقویت کند و ماساژ موضعی در عضوی خاص مانند دست ها می تواند تمام انرژی و قوای بدن را معطوف به یک نقطه کند. دریافت ماساژ دست با روغن علاوه بر آنکه به بهبود جریان گردش خون و غذارسانی به سلول ها کمک می‌کند، موجب تامین رطوبت مورد نیاز سلول‌های پوستی در این ناحیه شده و همچنین تاثیر زیادی در خوش فرمی و زیبایی دست و انگشتان هم خواهد داشت.

اما اینکه ماساژ دست چگونه صورت می‌گیرد، چه فوایدی دارد و همچنین این‌که ماساژ دست برای چه افرادی منع می‌شود، مطالبی را ارائه داده‌ایم. پس تا پایان، همراه ما باشید تا با آموزش ماساژ دست و رفلکسولوژی دست برای خود و فرد دیگر، آشنا شوید.

فواید ماساژ دست چیست؟

فواید زیادی به همراه ماساژ دست وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

فواید ماساژ دست

1. رفع انسداد‌های بدن

در برخی از تنش‌ها، ازجمله تنش‌های عاطفی، ممکن است شاهد این باشیم که انرژی در برخی از نقاط دست مسدود شده باشد. با ماساژ دست و انجام حرکات فشاری، می‌توان این انسدادها را رفع کرده و برای متعادل‌سازی بدن اقدام کرد.

2. بهبود کیفیت خواب

ماساژ دادن دست، باعث ترشح هورمون سرتونین می‌شود. دستور ترشح این هورمون توسط مغز داده می‌شود که به تسکین دردهایی که در هنگام خواب ممکن است به سراغ شما بیاید، کمک می‌کند. با ترشح سرتونین، که به واسطه‌ی ماساژ دست‌ها اتفاق می‌افتد، می‌توان خوابی آرام را تجربه کرد.

3. کاهش استرس با ماساژ دست

در کل ماساژ دست راهکار مناسبی برای ایجاد آرامش در فرد است. در همین باب، یکی از عواملی که باعث کاهش اضطراب می‌شود، ماساژ دست است. با ماساژ دست می‌توان به ترشح هورمون‌های آرامش‌بخش کمک کرده و با ماساژ هرکدام از قسمت‌ها، آرامشی در برخی از نقاط مختلف بدن را شاهد بود. برای یادگیری روش‌های کم کردن استرس مقاله «کاهش استرس» را مطالعه کنید.

4. افزایش انعطاف در دستان

یکی از مهم‌ترین فواید ماساژ دست خواص فیزیکی که برای خود نواحی دست به همراه دارد. زمانی که استفاده‌ی زیادی از دست صورت نگیرد و همچنین با بالا رفتن سن، این امکان وجود دارد که تنش‌های عضلانی زیادی در دست به وجود بیاید. این تنش‌ها را می‌توان با ماساژ دادن رفع کرد. همچنین با ماساژ، می‌توان افزایش گردش خون و بیشتر شدن انعطاف مچ و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن را به دست القا کرد. به همین دلیل ماساژ دست برای ورزشکاران بیشتر از افراد عادی توصیه می‌شود.

5. کاهش تورم با ماساژ کف دست

در برخی مواقع که شاهد تورم در دستان خود باشید، می‌توانید با ماساژ دادن با روغن، هم آب‌رسانی به نقاط مختلف را انجام دهید و هم با افزایش گردش خون، باعث رسیدن مواد مغذی به این نقاط از بدن شوید. به همین دلیل، می‌توان کاهش تورم را در این نقاط، با ماساژ کف دست انتظار داشت.

به دلیل افزایش گردش خون که با ماساژ دست اتفاق می‌افتد، می‌توان فواید دیگری نظیر ریکاوری دست پس از آسیب دیدن، تجزیه‌ی بافت‌های اسکار و … را از این ماساژ انتظار داشت.

موارد منع ماساژ دست چیست؟

درواقع، ماساژ دست برای افراد خطری را به همراه نخواهد داشت. اما بهتر است این موضوع را بدانید که ماساژ دست و یا ماساژ هر جای دیگری، درصورتی‌که فرد دچار شرایط خاصی باشد می‌تواند محدودیت‌هایی را به همراه داشته باشد.

  • به‌عنوان مثال، ماساژ دادن دست با روغن خاص، درصورتی‌که فرد به آن روغن حساسیت نشان بدهد کار منطقی به‌حساب نمی‌آید.
  • همچنین توصیه شده است که برای افرادی که تحت شیمی‌درمانی هستند، ماساژ دست و یا ماساژ نواحی دیگر صورت نگیرد.
  • درصورتی‌که شخص دارای زخم باز درون دست خود است، نباید ماساژ داده شود تا زمانی که زخم دست به‌صورت کامل بسته شود.
  • همچنین افرادی که به واسطه‌ی مصرف دارو، دچار حساسیت شدید پوستی شده‌اند، باید در ماساژ گرفتن احتیاط کنند و ترجیحاً این کار را با مشورت پزشک انجام دهند.
  • برای افراد دیابتی توصیه می‌شود که قبل از ماساژ گرفتن، در این مورد با پزشک خود مشورت داشته باشند.

آموزش ماساژ دست توسط خود فرد

در ادامه به آموزش ماساژ دست توسط خود شخص به صورت مرحله ای می‌پردازیم.

دستان خود را گرم کنید

دست‌ها و انگشتان خود را کش دهید تا به‌خوبی گرم شوند. با هر دست یک مشت محکم ایجاد کنید و سپس انگشتان خود را تا جایی که می‌توانید به سمت بیرون بکشید. این کار را 4 یا 5 بار تکرار کنید. سپس با هر دست یک مشت شل کنید و مچ دست خود را 5 بار در جهات مختلف دایره بچرخانید.

آموزش ماساژ دست

دست خود را چرب کنید

روغن ماساژ یا لوسیون دست را روی دستان خود بمالید. از حرکات صاف و سریع برای گرم کردن ماهیچه‌ها استفاده کنید و روغن را روی هر سطح از دست ماساژ دهید. پشت دست، مچ دست و بین هر انگشت خود را فراموش نکنید. شما همچنین می‌توانید این ماساژ را بدون روغن یا لوسیون، به‌صورت دلخواه انجام دهید. اما برای آب‌رسانی، بهتر است از روغن و یا لوسیون استفاده کنید.

چرب کردن دست برای ماساژ

انگشتان را ماساژ دهید

نوک انگشتان خود را نیشگون بگیرید. با شروع از دست راست، نوک هر انگشت دست چپ خود را محکم بین انگشت شست و اشاره فشار دهید. از جلو به عقب و از پهلوبه‌پهلو فشار دهید. انگشت شست خود را فراموش نکنید. سپس دست را تغییر دهید و از دست چپ خود برای فشار دادن انگشتان دست راست خود به همان روش استفاده کنید.

درد زانو یکی از غیر قابل تحمل ترین اختلالات حرکتی، با مطالعه مقاله ماساژ زانو از شر زانو درد خلاص شوید.

ماساژ انگشتان دست

برای ماساژ قسمت‌های دیگر انگشتان، از پایه نزدیک بند انگشت شروع کنید و به‌آرامی انگشت خود را بچرخانید و بکشید، همان‌طور که به نوک انگشت ماساژ می‌دهید. پس از اتمام، انگشتان دست راست خود را با چپ ماساژ دهید.

ماساژ انگشت دست

در قدم بعد، بین انگشتان خود ماساژ دهید. از دست راست خود برای فشار دادن تار بین انگشت شست و اشاره چپ استفاده کنید. پوست را محکم بگیرید و بکشید، انگشتان خود را به سمت پایین بلغزانید تا پوست از چنگ شما جدا شود. سپس این کار را با بقیه انگشتان دست چپ تکرار کنید. وقتی دست چپ را تمام کردید، دست راست خود را با دست چپ ماساژ دهید. فقط توجه داشته باشید که از فشاری ملایم استفاده کنید.

ماساژ دست

پشت دست را ماساژ دهید

کف دست چپ خود را در کف دست راست خود بگیرید (باید به نظر برسد که با خودتان دست می‌دهید.) سپس از انگشت شست راست خود برای ماساژ پشت دست چپ خود استفاده کنید. از بند انگشت صورتی خود شروع کنید و با ضربات کوتاه و محکم، به سمت بالا به سمت مچ دست ماساژ دهید. این روند را برای هر انگشت و شست خود تکرار کنید. زمان بیشتری را برای هر قسمتی که نیاز به توجه بیشتری دارد صرف کنید. وقتی با یک دست تمام کردید، تغییر دهید و با دست دیگر تکرار کنید.

ماساژ پشت دست

مچ دست را ماساژ دهید

داخل مچ دست خود را ماساژ دهید. دست چپ خود را در گهواره سمت راست خود قرار دهید و از انگشت شست خود برای ماساژ داخلی مچ دست خود با استفاده از یک حرکت دایره‌ای استفاده کنید. سپس دست‌ها را عوض کرده و تکرار کنید.

ماساژ مچ دست

کف دست را ماساژ دهید

یک دست را در دست دیگر بگیرید و کف دست خود را با حرکات کوچک، دایره‌ای و محکم ماساژ دهید. از مرکز شروع کنید و به طرفین حرکت کنید و به نواحی حساس، توجه ویژه‌ای داشته باشید. هر دست را با فشار دادن محکم به مرکز کف دست خود برای چند لحظه تمام کنید. سپس دست‌ها را عوض کرده و تکرار کنید.

ماساژ کف دست

دستان را سرد کنید

یک‌بار دیگر دستان خود را دراز کنید تا ماساژ کامل شود. وقتی کارتان تمام شد، به‌آرامی دست‌هایتان را بیرون بدهید. مچ دست خود را چند بار بچرخانید و سپس مشت‌های خود را گره کرده و انگشتان خود را دراز کنید. دستان شما باید احساس شادابی و طراوت داشته باشند! حتی می‌توانید از ابزارهایی مانند توپ‌های تنیس یا توپ‌های لاکروس برای ماساژ خود استفاده کنید.

سرد کردن دست

برای یادگیری روش‌های رهایی از میگرن مقاله «درمان میگرن» را مطالعه نمایید.

آموزش ماساژ دست کمک گیرنده

درصورتی‌که قصد داشته باشید دست فرد دیگری را ماساژ دهید، باید به‌صورت زیر عمل کنید:

عضلات ساعد را آماده کنید

برای شروع ماساژ دست بهترین روش آن است که یک حوله تمیز را زیر بازو و آرنج ماساژ گیرنده قرار دهید تا در وضعیت مناسبی بتوانید به ارائه ماساژ به ناحیه ساعد و دست او بپردازید. سپس کف دست فرد را در دست بگیرید به‌گونه‌ای که بتوانید از آن به عنوان یک تکیه گاه استفاده کنید. دست دیگر خود را به مقدار اندکی روغن آغشته کرده و از پایین آرنج تا مچ دست او را به آرامی ماساژ دهید.در این مرحله لازم نیست فشار زیادی به ماهیچه ها وارد کنید تنها کافی است با فشار اندکی ماهیچه های ساعد را لمس کرده و آنها را آماده دریافت ماساژ کنید. حرکت دست از آرنج به سمت مچ دست باشد.

عضلات را نیشگون بگیرید

پس از آماده شدن عضلات ساعد دست و پس از آن که از ارتباط پوست این ناحیه با روغن زیتون مطمئن شدید می توانید مرحله بعدی ماساژ را آغاز کنید. این کار کافی است عضله ساعد را با نیشگون های خفیف و نیشگون های ضعیف بین دو انگشت اشاره و شصت بفشارید. این کار ماهیچه کمک می کند تا بخش زیادی از تنش و خستگی را در خود انباشته کرده، رها کند. این حرکت را در تمامی قسمت ها روی ساعد و زیر ساعد و بر تمامی بخش‌های ماهیچه این ناحیه تکرار کنید

مچ دست را گرم کنید

در این مرحله با کمک هر دو دست ناحیه مچ دست را در بر بگیرید. ترتیب که انگشتانش است روی مچ قرار بگیرند و چهار انگشت دیگر زیر مچ دست جای بگیرند. هر دو انگشت شست یکی پس از دیگری با حرکت های کوتاه و فشارهای خفیف ناحیه مچ را ماساژ دهد. برای ماساژ باید از یکی، دوبند بالاتر از مچ دست این حرکت ها را آغاز کنید و آن ها را تا پشت دست ماساژ گیرنده ادامه دهید. فشار شست ها در دوره های سوم به بعد کمی بیشتر شده و روند افزایشی به خود می‌گیرند. تنها باید مراقب باشید که میزان فشار نباید به حدی باشد که رنگ ماساژ گیرنده تغییر کند یا موجب آزار او شود.

پشت دست را فراموش نکنید

یکی از مهمترین بخش ها که به زیبایی دست کمک می کند و در عین حال تاثیر زیادی در تخلیه بارهای عصبی و تنش های کاری دارد ناحیه پشت دست است. برای ماساژ این بخش کف دست ماساژ گیرنده را با کمک هر دو دست نگه دارید و سپس به کمک انگشتان شست هر دو دست ،پشت دستش را به آرامی ماساژ دهید.برای این منظور به مقدار اندکی روغن زیتون نیاز دارید. در این مرحله با حرکت هایی از سمت مچ به سمت انگشتان دست به تخلیه انرژی های منفی کمک کنید. این ماساژ در عین حال که موجب ریلکسی می‌شود، به فرم گرفتن عضلات این ناحیه نیز بسیار کمک می‌کند و حتی پوست دست را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

تک تک انگشتان را ماساژ دهید

برای ماساژ انگشتان لازم است اندکی کف هر دو دست را به روغن آغشته کنید و سپس دست ماساژ گیرنده را با یک دست نگه دارید و با دست دیگر انگشت دست او را ماساژ دهید. برای ارائه این ماساژ کافی است با کمک انگشت اشاره و انگشت شست خود، انگشت دست ماساژ گیرنده را از بند سوم به سمت سر انگشتان دست با فشار میان هدایت کنید. این ماساژ را برای تمامی انگشتان چند بار تکرار کنید. هر بار که احساس می کنید به روغن احتیاج دارید. سر انگشتان تان را به روغن زیتون آغشته کرده و سپس ماساژ را دنبال کنید.

کف دست را ۳ دقیقه ماساژ دهید

در این مرحله دست بیمار را بچرخانید و برای ماساژ کف دست او سر انگشتان تان را به روغن آغشته کنید. برای ماساژ از انگشت شست هر دو دست کمک بگیرید و خط های ریز و دورانی عضلات ناحیه کف دست از زیر انگشتان تان تا مچ را به آرامی ماساژ دهید. در این بخش ماساژ را در امتداد انگشتان دست روی کف دست ماساژ گیرنده ادامه دهید و این ماساژ را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی تمامی عضلات کف دست تکرار کنید.

نکته :

ماساژ دادن دست که از ناحیه ساعد تا سر انگشتان دست را در بر می‌گیرد خواص درمانی مفیدی به همراه دارد. این ماساژ علاوه بر تسکین فشارهای عصبی، تنش‌های روزانه ناشی از کار و تخلیه استرس از بدن به افراد کمک می کند تا زیبایی دستان خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنند. در حقیقت این ماساژ علاوه بر آن که به ایجاد آرامش و ریلکسی در فرد کمک می کند دستانی زیبا نیز هدیه می کند.
درمانگران ماساژ درمانی و متخصصان رفلکسوتراپی ماساژ کف دست را بهترین ماساژها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می دانند و بر این باورند، با ماساژ کف دست که محل عبور مردین های اندامهای درونی بدن است می‌توانیم به افزایش توان و ایمنی اندامهای درونی بدن کمک کنیم.

اندام ها را از کف دستتان درمان کنید

اگر از راز هجده و هشتاد و یکی که کف دست همه مان نوشته شده است با خبر باشیم از مچ دست تا نوک انگشتان هر دو دست با عملکرد یکی از اندام‌های بدن مرتبط است.
کف هر دو دست را به سمت خودتان برگردانید با ماساژ نوک چهار انگشت سر، مغز و سینوس‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت. با ماساژ نوک انگشتان دست عملکرد غده هیپوتالاموس مغز و غده صنوبری نیز بهتر خواهد شد.

برجستگی پایین شست دست، حدفاصل انتهای شست تا سر مچ همگی محل استقرار اعصاب مرتبط بین ستون فقرات و کف دست است. بنابراین با ماساژ این بخش مشکلات ستون فقرات تا حد زیادی برطرف خواهد شد.
در همان حالتی که دست هایتان را مقابل صورتتان گرفته اید به دست راستتان نگاه کنید در سمت چپ دست راست برجستگی کوچکی زیر بند آخر می بینید که با ماساژ این بخش می‌توانید به مشکلات کبدی کمک کنید

جمع‌بندی

ماساژ دادن دست از ناحیه ساعد تا سر انگشتان دست را در بر می‌گیرد و خواص درمانی مفیدی به همراه دارد. این ماساژ علاوه بر تسکین فشارهای عصبی، تنش‌های روزانه ناشی از کار و تخلیه استرس از بدن به افراد کمک می‌کند و باعث می‌شود تا زیبایی دستان خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنند. در حقیقت این ماساژ علاوه بر آن‌که به ایجاد آرامش و ریلکسی در فرد کمک می‌کند دستانی زیبا نیز هدیه می‌کند.

درمانگران ماساژ درمانی و متخصصان رفلکسوتراپی ماساژ کف دست را از بهترین ماساژها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها می‌دانند و بر این باورند، با ماساژ کف دست که محل عبور مریدین‌های اندام‌های درونی بدن است، می‌توانیم به افزایش توان و ایمنی اندام‌های درونی بدن کمک کنیم.

در اینجا درباره فواید ماساژ دست، آموزش ماساژ کف دست ، رفلکسولوژی دست و همچنین موانع ماساژ دست، مطالبی را ارائه دادیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما وجود دارد، در قسمت نظرات آن را برای ما به ثبت برسانید.

5/5 - (1 امتیاز)

میلاد اعتمادی فر

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای ماساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند. که لند اسپا متولد شد.

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام و ممنون بابت مطالب آموزنده شما. میخواستم بدانم شما در این زمینه کتاب هم دارید؟؟

    1. ممنون از همراهی شما. خوشحالیم مفید بوده
      خیر. کتابی در این زمینه نداریم ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا