آگهی

ماساژهای مناسب کودک برای افزایش قد

چکیده : طبق نظریه‌ی متخصصان طب سنتی، تغذیه، ورزش و ماساژ نقش بسیار موثری در افزایش قد کودکان دارد. والدین با بررسی یک سری نکات می‌توانند شاهد رشد قد کودکان خود باشند.

ماساژهای مناسب کودک برای افزایش قد

امروزه اکثر افراد از قد خود ناراضی هستند و دوست ندارند فرزندانشان به قد کوتاهی دچار شوند؛ پس دست به کار شده و به دنبال راه حل‌های مختلفی در این‌باره هستند. خیلی از آن‌ها معتقدند که بلند قد بودن به دلایل بسیار زیادی جذاب‌تر و بهتر است. جالب است بدانید که ماساژ درمانی یکی از روش‌هایی است که در رشد کودکتان تاثیر زیادی دارد. اگر رشد مناسب کودکتان برایتان مهم است اما زمان یا دانش کافی برای انجام ماساژ ندارید، می‌توانید از سرویس پرستار کودک در کرج استفاده کنید.

تاثیر ماساژ در افزایش قد کودک

طبق نظریه‌ی متخصصان طب سنتی، تغذیه، ورزش و ماساژ نقش بسیار موثری در افزایش قد کودکان دارد. والدین با بررسی یک سری نکات می‌توانند شاهد رشد قد کودکان خود باشند. پدر و مادر‌ها باید حتما این نکته را در نظر بگیرند که رشد استخوان‌های کودک نباید نسبت به رشد تقویمی عقب بیفتد. ماساژ کودک نه تنها باعث افزایش قد او می‌شود؛ بلکه سبب آرامش و افزایش نزدیکی مادر به فرزند خواهد شد. در واقع ماساژ نوعی ورزش است که مواد غلیظ موجود در عمق اعضای بدن را، که به وسیله ورزش خارج نمی‌شود، از بدن خارج کرده و همچنین باعث جابه‌جا شدن مواد از یک عضو به عضو دیگر میشود. اگر سلامت و رشد صحیح کودکتان برایتان مهم است، با مراجعه به آسانیسم، می‌توانید درخواست پرستار کودک در منزل را ثبت نمایید و برنامه تغذیه، ماساژ و رشد کودکتان را به او بسپارید.

ماساژ (دَلک)

دَلک به معنی مشت و مال یا همان ماساژ است و اهمیت زیادی در طب سنتی دارد. در طب سنتی گفته شده که ماساژ اثر روغن‌های دارویی را به اعماق بدن می‌رساند. به طور کلی ماساژ بر رشد قدی و وزنی نوزادان و کودکان تاثیر زیادی می‌گذارد و باعث پیشرفت مثبت در جهت الگوی خواب آنها می‌شود. استفاده از ماساژ در ورزش یکی از رایج‌ترین موارد کاربرد ماساژ است. ورزشکار‌ها قبل از شروع ورزش، عضلات خودشان را با ماساژ آماده میکنند و بعد از پایان ورزش نیز عضلاتشان را برای خارج شدن مواد زائد و همچنین بر طرف شدن اسپاسم‌ها، ماساژ می‌دهند. لازم است بدانیدکه ماساژ قبل از ورزش، به صورت سبک به سنگین صورت می‌گیرد و ماساژی که بعد از ورزش انجام می‌شود با روغن‌های بابونه و شوید به صورت سنگین به سبک انجام می‌شود.

مقاله پیشنهادی: برای چاق شدن سریع کودکان چه باید کرد؟

ماساژ چگونه به رشد بدن کمک میکند؟

ممکن است برای شما این سوال به‌وجود بیاید که ماساژ درمانی چگونه به رشد قد کمک میکند؟ در جواب این سوال باید گفته شود که ماساژ با اینکه رابطه مستقیمی با استخوان‌ها و ستون فقرات ندارد؛ اما کمک بسیار زیادی به تحریک غده‌ها و هورمون‌هایی که در رشد قد تاثیر دارند، می‌کند. لازم به ذکر است که ماساژ طی سال‌های زیادی به عنوان منبعی برای آرامش در فرهنگ‌های مختلف شناخته شده، اما امروزه همه مردم می‌دانند که علاوه بر آرامش، فواید دیگری هم دارد و می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند. به همین علت ماساژ با انواع مختلفی به وجود آمده که در هر کدام، از تکنیک‌های خاصی استفاده میشود و فواید آنها نیز متفاوت است. در زمینه افزایش قد با ماساژ، متخصصان معتقد هستند که با تحریک یک سری نقاط خاص بدن میتوان با روشی طبیعی قد فرد را افزایش داد.

Shape2

غده هیپوفیز مهمترین غده‌ای است که روی قد تاثیر دارد و مسئول انتشار هورمون رشد به حساب می‌آید. این غده بسیار کوچک بوده یعنی چیزی حدود اندازه یک نخود، که در پایه مغز قرار گرفته شده است. یکی از قابلیت‌های این غده آزاد کردن مواد شیمیایی است که این عمل در بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند. بعضی از شرایط سلامتی باعث می‌شود میزان هورمون‌های رشد بدن محدود شود و این مسئله می‌تواند در قد کودک تاثیر بگذارد. برخی از نقاط خاصی در بدن همه افراد وجود دارد که با فشردن و تحریک انرژی در آن نقاط می‌توان عضلات و استخوان‌های کودک را تقویت کرده و باعث رشد بیشتر استخوان‌های آنان شد.

تکنیک‌های ماساژ برای افزایش قد

  • انگشت شست دست: برای افزایش قد یکی از بهترین و مهم‌ترین نقاطی که در تحریک غده هیپوفیز بسیار موثر است، انگست شستِ کودک است که تنها با فشار کم بر روی انگشت آن، باعث تحریک غده هیپوفیز می‌شوید. باید خیلی به این نکته دقت کنید که فشار بسیار ملایم باشد. این کار باعث افزایش جریان انرژی در غده هیپوفیز شده و سبب ترشح بیشتر هورمون رشد می‌شود.
  • پنجه پا: یکی دیگر از نقاطی که فشردن آن باعث افزایش قد می‌شود، پنجه پا است. فشاری که بر این نقطه وارد می‌کنید؛ همانند فشاری است که به انگشت شست وارد می‌کردید، این فشارباعث تحریک غده‌ی هیپوفیز شده و موجب فعال شدن هورمون‌هایی که مسئول رشد قد هستند می‌شود.

این نکته را فراموش نکنید که هر کدام از این نقاط را باید در روز دوبار فشار دهید تا نتیجه بهتری کسب کنید. بهتر است که این کار در صبح انجام شود، زیرا ذهن آزاد‌تر است و این را نیز در نظر داشته باشید که در هر نوبت 15 الی 20 دقیقه برای فشردن این نقاط وقت بگذارید.

غده هیپوفیز

وجود یک غده در رشد و بلوغ افراد در سنین کودکی تاثیر بسیاری دارد. این غده همان هیپوفیزاست که در واقع یک بافت کوچک و بسیار مهمی است که در ناحیه زیرین مغز قرار می‌گیرد. این غده یک سری هورمون‌ خاص را درجریان خون کودک ترشح می‌کند که باعث کنترل کارکرد‌های خاص و ضروری بدن می‌شود. مثل تولید مثل، رشد در دوران کودکی وکارکرد غده تیروئید. تا الان باید متوجه شده باشید که این غده مهمترین غده بدن کودک به حساب می‌آید زیرا در هر لحظه کا‌رهای بسیار مهمی در بدن انجام می‌دهد.

غده هیپوفیز کدام هورمون‌ها رو ترشح میکنه؟

غده هیپوفیز شش هورمون مختلف را در بدن ترشح و پخش میکند که در ادامه با هر یک از آنها آشنا می‌شوید.

  1. هورمون محرک تیروئید (TSH): کنترل کننده کارکرد غده تیروئید در بدن
  2. هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH): این هورمون جهت تولید آدرنالین بدن، با استفاده از غده‌های آدرنال سعی در تحریک اون دارد.
  3. هورمون تحریک پیاز مو (FSH): این هورمون در دوره بلوغ نقش بسیار ویژه‌‌ای را ایفا میکند و همچنین در تولید مثل افراد بسیار تاثیرگذار است.
  4. هورمون لوستینیزه کننده (LH): این هورمون به رشد جنسی افراد و همچنین به کنترل تولید مثل کودکان در آینده کمک زیادی میکند.
  5. هورمون رشد (GH): این هورمون برای کنترل افراد در زمان کودکی و بلوغ بسیار موثر است.
  6. پرولاکتین (PRL): این هورمون کنترل کننده تولید شیر در بانوان در حین بارداری است.

به دلیل ترشح‌های کم یا زیاد هورمون‌ها، اختلالات زیادی در بدن کودکان و حتی افراد بالغ به وجود میاد. یکی از این اختلالات آکرومگالی یا همان درشت پایانکی است.

آکرومگالی (درشت پایانکی)

آکرومگالی یک شرایط نادری است که به سبب زیاد شدن هورمون رشد از توموری در غده‌ی هیپوفیز بوجود می‌آید. این مسئله در کودکان باعث افزایش قد (غول پیکری) شده و در بزرگسالان باعث رشد بیش از اندازه برخی از استخوان‌ها و بافت‌ها، در دراز مدت می‌شود.

روغن‌های مناسب ماساژ کودکان و فواید آنها

همانطور که گفته شد؛ ماساژ دادن کودک برای رشد قد آن بسیار مفید است. معمولا برای ماساژ دادن از روغن‌هایی استفاده می‌شود که خواص متعددی دارند. این روغن‌ها دارای مقدار زیادی اسید لینولئیک هستند و برای کودک بسیار مناسب‌اند. اما آیا برای شما سوال پیش نیامده است که این روغن‌ها چگونه به رشد قدی آن کودک کمک می‌کند؟ و چرا بعضی از روغن‌ها برای پوست کودک نسبت به دیگری مناسب‌تر است و بعضی مناسب نیست؟

هر روغن گیاهی که دارای روغن‌های اشباع نشده باشد، بهترین روغن برای پوست کودک شما محسوب می‌شود. قطعا روغن‌های مختلف زیادی برای ماساژ کودکان وجود دارد. اما روغن‌هایی که در فصول خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اثر بیشتری بر روی بدن می‌گذارند.

Shape3

روغن‌های مناسب فصول تابستان

روغن نارگیل

در بین روغن‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای ماساژ کودک در فصل تابستان، استفاده از روغن نارگیل است. این روغن دارای بافت بسیار سبکی بوده که به راحتی جذب پوست می‌شود و دو ویژگی خاص این روغن، ضد قارچ و ضد باکتری بودن آن است که باعث لطافت و نرمی پوست کودک شما می‌شود. برای ماساژ کودک لازم است که روغن را روی پوست کودک بریزید و در جهت رویش مو شروع به ماساژ دادن کنید. این کار باعث جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. این نکته را فراموش نکنید که هرکاری، نیازمند تجربه، مهارت و اطلاعات کافی در مسائل مربوط به آن کار است پس بهترین کار این است که در امور مربوط به کودکانتان کوتاهی نکنید و در صورت نداشتن تجربه، درخواست استخدام پرستار در منزل را بدهید.

روغن کنجد

این روغن بافت بسیار سبکی دارد و همین موضوع سبب شده است که به کودک شما احساس آرامش و نشاط خاصی بدهد. در واقع می‌توان گفت بهترین روغنی که میتوانید در فصل تابستان برای ماساژ کودک خودتان استفاده کنید، روغن کنجد است. این روغن علاوه بر حس آرامشی که به کودک میدهد، باعث قوی و محکم شدن استخوان‌های کودک شما نیز میشود.

روغن‌های مناسب فصول زمستان

روغن خردل

روغن خردل بهترین روغن برای ماساژ پوست کودک شما در فصول زمستان است. اما نکته بسیار مهمی که برای روغن خردل وجود دارد این است که نباید این روغن را به طور مستقیم در تماس پوست کودک قرار بدهید و برای رقیق کردن این روغن باید حتما از یک روغن گیاهی حامل استفاده کنید. با این کار می‌توانید با خیال راحت آن را مورد استفاده قرار دهید و از مزایای آن بهره ببرید.

روغن‌های مناسب کودکان با پوست خشک و حساس

روغن بابونه

برای ماساژ کودکانی که پوست بسیار حساسی دارند روغن بابونه انتخاب بسیارعالی است. یکی از مزیت‌هایی که این روغن در خود جای داده است امکان استفاده آن برای کودکان دارای مشکل کولیک است زیرا خواب راحتی رو برای کودک شما به ارمغان می‌آورد. این روغن حاوی مقدار زیادی اسید لینولئیک است که مزایای زیادی برای کودک شما به همراه دارد.

روغن گل همیشه بهار

روغن گل همیشه بهار یک روغن گیاهی است که اثر تسکین دهنده‌ای را بر روی پوست کودک شما به جای می‌گذارد. این روغن به دلیل تحریک نکردن بینی کودک شما، بسیار برای استفاده روزانه مناسب است.

حالا با درک این اطلاعات میدانید که ماساژ برای کودک تاثیر زیادی بر رشد قد و آرامش جسمی و روحی آن کودک میگذارد و حتی با روغن‌های مناسب ماساژ کودک نیز آشنا شدید.

آسانیسم ارائه دهنده خدمات پرستار کودک در منزل

خیلی از پدر و مادرها زمان رسیدگی به کودک و جنبه‌های مختلف جسمی، تغذیه‌ای و تربیتی او را ندارند. اگر با این وجود نگران قد و قامت و رشد استخوانی کودکتان هستید می‌توانید از یک پرستار کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که که اگر قصد استخدام پرستار کودک در منزل را دارید، حتما فرد مورد اعتماد و حرفه‌ای را جذب کنید زیرا رعایت نکردن این موارد می‌تواند آسیب جدی و خطرناکی را به کودک دلبندتان وارد نماید. موسسه آسانیسم با مجموعه‌ای از پرسنل حرفه‌ای و متخصص جهت کمک به شما والدین عزیز، آماده همکاری و اعزام پرستار کودک و حتی پرستار سالمند در خانه‌هایتان است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره 02191304433 تماس حاصل فرمایید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

میلاد اعتمادی فر

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای ماساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند. که لند اسپا متولد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا