آموزش ماساژسلامت

سرطان و ماساژ درمانی

تاثیر ماساژ بر روی سرطان

اضطراب و نگرانی های زیادی در مورد ارتباط سرطان با ماساژ درمانی وجود دارد و همیشه سوالاتی وجود داشته است که باید پاسخ داده شوند. جالب توجه است که بدانید امروزه در برخی از واحدهای تومورشناسی (سرطان) در بیمارستان ها، متخصصین سرطان و ماساژ درمانی مشغول به کار می باشند و این روزها دیگر ماساژدرمانی را به مراحل پایانی سرطان و آن هم در آسایشگاه ها پیشنهاد نمی کنند. بیماران سرطانی می توانند از ماساژدرمانی بهره های زیادی ببرند.

زمانی که بیمار با دست ماساژ داده می شود، بدن او نسبت به محرک دست ماساژور واکنش نشان می دهد و آندروفین (برطرف کننده درد) تولید میکند. این ماده می تواند دردها و ناراحتی های بیمار سرطانی را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد. بدین ترتیب تنش ها، فشارهای عصبی و بی خوابی نیز ممکن است برطرف شوند و شاید پس از یک شب خوب خوابیدن، بیمار سرطانی راحت تر بتواند از عهده کارهایش برآمده و به آینده امیدوار شود.

حالت تهوع و استفراغ ناشی از ترس و دلهره پیش از شیمی درمانی را میتوان با ماساژدرمانی (قبل از شروع شیمی درمانی) کاهش داد. ماساژدرمانی کمک می کندتا بیمار سرطانی تصور خوبی از زندگی داشته باشد.

مثلا خانمی که سرطان سینه داشته و پستان او را بریده اند، ممکن است احساس کند اندام او از فرم و زیبایی خود خارج شده است، ولی اگر ماساژدرمانی را بپذیرد دوباره احساس یک انسان کامل را داشته باشد.

یبوست که یکی از عوارض جانبی و عمومی مصرف مسکن های مخدر (نظیر کدئین ها) می باشد را می تواند با ماساژ شکمی برطرف کرد (مگر این که بیماری خطرناکی در ناحیه شکم و معده وجود داشته باشد).

مقاله پییشنهادی : بهترین روغن برای ماساژ

آیا ماساژ برای بیماران سرطانی خطر دارد؟

 بعضی از مردم نگرانند که ماساژ به گسترش سرطان و سلولهای سرطانی از طریق سیستم لیمفاتیک بدن منجر شود. سیستم لمفاتیک شبکه ­ای از رگ­ها و اندام است که در آن­ها ماده لمفاتیک (لمف) جریان دارد. این سیستم بخشی از سیستم ایمنی بدن است و به طور طبیعی وقتی ما در حرکتیم، این سیستم نیز در گردش است.

سرطان ممکن است که از طریق سیستم لمفاتیک گسترش یابد، امّا گردش لمف، چه از طریق ماساژ و چه هر فعالیت دیگر، باعث نمی­شود تا سرطان گسترش یابد

به یاد داشته باشید که هرگز نباید به طور مستقیم محل تومور یا غده سرطانی را ماساژ دهید

همچنین اندامهایی را که به تازگی 1 هفته ماساژ  پرتودرمانی شده اند را حداقل ندهید. تمام موارد ذکر شده برای منع ماساژ را باید جدی بگیرید.

فواید ماساژ حین درمان چیست؟

افرادی که در حین درمان سرطان و بیماری به ماساژ روی آورده ­اند، گفته ­اند که ماساژ باعث شده تا آن­ها بهتر بخوابند، کیفیت زندگی­شان بهبود یابد، حساسیت و کارایی ذهنی­شان بیشتر شود و از نظر حرکتی در وضعیت بهتری باشند.

1/5 - (2 امتیاز)

میلاد اعتمادی فر

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای ماساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند. که لند اسپا متولد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا