تاریخ امروز :مرداد ۲۹, ۱۳۹۸

برای مراقبت از پاها چه باید کرد؟

ما روی پای خود می‌ایستیم و پاهای ما یکی از مهمترین اندام بدن ما هستند و بیشتر از سایر قسمت‌های بدن در معرض خطر آسیب و حادثه هستند، به همین دلیل است مراقبت از پاها از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا باید از پاها مراقبت کرد؟

  1. ما روی پای خود می‌ایستیم. به کمک پاهاست که تعادل خود را حفظ می‌کنیم و راه می‌رویم. پاها هستند که وزن بدن را تحمل می‌کنند.
  2. بسیاری از مواقع خستگی و ناراحتی ما به دلیل وجود مشکل در پاهاست.
  3. بروز یکسری مشکلات در پاها شایع است، مثل خشکی پوست پا – ترک خوردن پاشنه پا – شکسته شدن ناخن‌های پا . عفونت قارچی در لای انگشتان پا.
  4. پاها بیشتر از سایر قسمت‌های بدن در معرض خطر آسیب و حادثه هستند.
  5. زخم‌ها و جراحت‌های پا بخصوص در ناحیه کف پا، دیرتر از سایر نقاط بدن خوب می‌شود.

بنابراین موارد، لازم است از پاها بیشتر مراقبت کنیم که در ادامه نکته‌هایی در مورد مراقبت از پا بیان شده است.

نظافت پاها

نظافت پاها مراقبت از پاها برای مراقبت از پاها چه باید کرد؟ Foot care 2

  1. شستشوی پاها: هر روز پاها بخصوص لای انگشتان پا را با آب ولرم بشویید.
  2. کوتاه کردن ناخن‌ها: وقتی ناخن‌ها نرم باشند، کوتاه کردن آن‌ها آسان‌تر است. برای این کار می‌توانید قبل از کوتاه کردن ناخن‌ها، به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پاها را در یک ظرف آب گرم قرار دهید و یا بعد از حمام کردن ناخن‌ها را کوتاه کنید.

هنگام کوتاه کردن ناخن‌های پا دقت کنید:

  1. لبه ناخن‌ها را گرد نکنید و بگذارید بشکل صاف بمانند.
  2. ناخن‌ها را خیلی از ته کوتاه نکنید، زیرا باعث زخم شدن ناخن می‌شود.

چرب کردن پاها

چرب کردن پاها مراقبت از پاها برای مراقبت از پاها چه باید کرد؟ Foot care oil

بعد از شستشوی پاها بهتر است با استفاده از وازلین یا سایر کرم‌های نرم کننده، پوست پا و بخصوص پاشنه پا را چرب کنید.

پوشش پاها

پوشش پاها مراقبت از پاها برای مراقبت از پاها چه باید کرد؟ Foot care 3

جوراب: جوراب‌های نخی بپوشید. کش جوراب نباید سفت باشد و بهتر است ساق آن بالاتر از برآمدگی مچ پا قرار گیرد.
کفش: کفشی بپوشید که پاهای شما را محافظت بکند و از سر خوردن و افتادن جلوگیری کند.
کفشی مناسب است که:

  1. پا در آن راحت باشد، بین نوک انگشت و بزرگ پا و نوک کفش، حدود یک سانتیمتر فاصله باشد.
  2. رویه کفش تمام عرض پا را بپوشاند، اما به پا فشار نیاورد.
  3. پاشنه کفش پهن بوده و بلندی آن بیش از ۳ سانتیمتر نباشد.
  4. پا در آن عرق نکند، مثل کفش‌های چرمی و یا گیوه‌های نخی.
  5. کف آن لیز نباشد.

دمپایی: یکی از حوادث شایع در منزل، فرو رفتن اجسام نوک تیز یا برنده در کف پا است؛ که می‌تواند موجب زخم یا سوراخ شدن کف پا شود بنابراین بهتر است که در منزل و روی فرش نیز دمپایی بپوشید. دمپایی باید کاملاً اندازه پا باشد. با پوشیدن دمپایی های گشاد و یا دمپایی‌های کوچک که پا بطور کامل در آن قرار نمی‌گیرد، احتمال زمین خوردن بیشتر می‌شود.
دمپایی‌های انگشتی بخوبی پا را محافظت نمی‌کند و مناسب نیستند. همچنین دمپایی ابری روی سرامیک، کاشی و یا سنگ بخصوص اگر سطح زمین خیس باشد، بسیار لیز و خطرناک است و باید از پوشیدن آن‌ها اجتناب کرد.

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای مساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند.که لند اسپا متولد شد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *