سلامتیگیاهان و غذاهای ضد پیری

بتا کاروتن چیست؟؟

بتا کاروتن چیست؟؟

بتا کاروتن ، این ماده عالی و بی‌رقیب ضد پیری در تمام سبزی ها و میوه های زرد و قرمز وجود دارد. همین ماده خوش رنگ است که به هویج رنگی زیبا داده است یعنی رنگ هویج چیزی جز بتا کاروتن موجود در آن نیست و بدن پس از وارد شدن  بتا کاروتن آن را به ویتامین A تبدیل می کند .

یکی از ویتامین های محلول در چربی است، این ویتامین سپس در بدن به خصوص در کبد ذخیره شده و هر وقت بدن به آن نیاز داشته باشد آن را مصرف می‌کند،

این ویتامین فواید زیادی برای بدن دارد و در سلامتی انسان نقش های زیادی را بر عهده دارد . فرق بتا کاروتن و ویتامین A خالص که به صورت دارو مصرف می کنیم آن است که ویتامین A خالص اگر زیاد تر از میزان نیاز وارد بدن ما شود سمی می شود و به صورت معکوس عمل می‌کند .

در حالی که بتا کاروتن که بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود، این مشکل نداشته و بدن به همان مقداری که نیاز دارد بتا کاروتن را به ویتامینA تبدیل می نماید.

بتا کاروتن محافظ سلول‌های بدن و اعضای آن است و هسته سلول ها را از اثرات نامساعد و خطرناک ریشه‌های آزاد ،امواج رادیو اکتیو، اشعه ماورا بنفش، مواد شیمیایی، سنتتیک ،فلزهای سنگین و سم ها حفظ می کند.

بتا کاروتن باعث تقویت سیستم مصون ساز بدن شده و شما با مصرف آن مقاومت بسیار زیادی در برابر بیماری‌ها پیدا می کنید. بر اثر همین نیروی خارق‌العاده بتا کاروتن است که بسیاری از متخصصان مواد غذایی و پزشکان توصیه می‌کنند که شما مقدار مصرف آن دسته از مواد غذایی را که بتا کاروتن دارند خیلی زیاد و زیادتر کنید.

هویج

به این مسئله توجه کافی نداشته و یا به آن اهمیت نمی‌دهیم که هویج دارای چنین نیرویی خارق العاده ای است آن را خیلی کم مصرف می کنید و یا اگر مصرف می کنیم مقداری از آن را پخته و در کنار غذا ها قرار می دهیم. در حالی که قیمت هویج نسبتا خوب و ارزان است باید به مقدار بسیار زیاد مصرف شود، چه به صورت خام و چه به صورت پخته، ضمناً آب آن نیز باید نوشیده شود.

باید به صورت های گوناگون مصرف شود. چه خوب بود ما هر روز سعی می‌کردیم مقداری هویج در برنامه غذایی خود بگنجانید و یکی از کارهای اساسی ما خوردن مقداری هویج در شبانه روز بود. خوردن هویج و آب گرفتن آن نیز زیاد مشکل نیست .خوشبختانه هویج به پوست کندن هم نیاز ندارد

 به غیر از هویج این خوراکی ها نیز دارای بتا کاروتن فراوانی می باشند

اسفناج،  سیب زمینی ، کلم بروکلی، طالبی،  زردآلو،  کدو حلوایی،  انبه،  کاهو،  گوجه فرنگی،  فلفل قرمز،  گل کلم،  کلم مرکبات،  سیب زمینی ترشی

خواص بتاکاروتن

 

ما به شما توصیه می کنیم اگر میخواهی تمام بتا کاروتن که در هر روز بدن شما نیاز دارد را کسب کنید باید در برنامه غذایی خود روزانه ۳ عدد هویج تازه بگنجانید.

میلاد اعتمادیفر

دیدگاهتان را بنویسید