آموزش ماساژ

غدد مترشحه داخلی و تحریک غدد داخلی (قسمت اول)

چگونه کانون های بازتابی غدد مترشحه داخلی را تحریک کنیم ؟

غدد مترشحه داخلی ،مجرایی ندارند و در نتیجه،هورمون های خود را مستقیماً به داخل جریان خون ترشح می‌کنند.به تصویر زیر نگاه کنید،مهمترین غدد مترشحه داخلی را که در نقاط مختلف بدن قرار دارند،می بینید

افرادی که تحت تعالیم آیین هندو هستند، به این غدد چاکرا یا مراکز انرژی می گویند.

غدد مترشحه داخلی که شامل : غده ی هیپوفیز نزدیک مرکز سر در کنار غده صنوبری قرار گرفته است.غدد تیروئید و پاراتیروئید در قاعده گردن نزدیک حنجره هستند.غده تیموس در ناحیه قفسه سینه قرار دارد.جایگاه پانکراس،پایینتر از معده و بالای غدد فوق کلیوی است(شبیه به کپسول های کوچکی هستند که در روی کلیه قرار گرفته اند).در قسمت پایین تر بدن،غدد جنسی زن و مرد(شامل بیضه ها و تخمدان ها) قرار دارند. تصویر زیر تمام غدد مترشحه داخلی را نمایش می دهد.

 

تحریک غدد داخلی

اهمیت غدد مترشحه داخلی(درون ریز)

تمام این غده ها عملکرد یکدیگر را تکمیل می‌کنند و بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند.وظایف و نمو طبیعی این غدد،اهمیت بسزایی در روند سلامتی فرد دارند. میزان ترشحات این غدد باعث ایجاد تفاوت هایی در افراد می شود و روی عملکرد ذهنی و جسمی ما تاثیر می گذارد.برای تحریک غدد مترشحه داخلی چند حرکت اصلی وجود دارد که شما با انجام این حرکت ها می توانید غدد مترشحه داخلی را تحریک که برای بهبود بسیاری از بیماری ها مفید می باشد.

غده هیپوفیز

فردی که در آرامش و شادی به سر می‌برد و بدون اضطراب زندگی می‌کند،مطمئنا دارای یک غده هیپوفیز سالم و طبیعی است.در صورتی که دچار تنش های عصبی هستید،باید کانون های حساس واکنشی مربوط به غده هیپوفیز را بررسی کنید.این کانون‌ها در وسط قسمت نرمه انگشت بزرگ پا و انگشت شست قرار دارد.تصویر بالا را ببینید.شما همچنین می توانید کانون های واکنشی مربوط به هیپوفیز را روی پیشانی خود پیدا کنید.

تصویر زیر ملاحضه کنید.این غده همچنین از تجمع بیش از حد چربی جلوگیری می کند.بنابراین،چنانچه مایل به کاهش وزن هستید،توجه خاصی به کانونهای بازتابی مربوط به هیپوفیز بکنید.

در پژوهشهایی که چندین سال پیش انجام گرفت، مشخص شد که نافرمانی،بدخلقی و انواع بزهکاری های دوران کودکی و نوجوانی ناشی از کم کاری و تنبلی غده هیپوفیز است.

نقش اساسی این غده،هماهنگ کردن فعل و انفعالات بدن است که در صورت عدم فعالیت منظم،این هماهنگی به هم می خورد.بنابراین،اگر کارکرد غدد با یکدیگر هماهنگ نباشد،فرد احساس خوبی نخواهد داشت.

این غده عهده دار رشد متناسب غدد و اعضای بدن (از جمله تکامل طبیعی جنسی) است.  یکی از عوامل کنترل کننده رشد است؛ بنابراین،اگر به میزان رشد فرزند خود اهمیت می دهید،حتما مراکز واکنشی غده هیپوفیز او را ماساژ بدهید.این ماساژ میزان رشد فرزند شما را خواه بسیار سریع و یا کند باشد،متعادل می‌کند.اگر این قسمت دردناک باشد، اغلب به ماساژ نیاز دارد.

تحریک غدد داخلی

به فرزندان خود نحوه انجام این ماساژ را روی نقطه خاص بدنشان بیاموزید تا میزان رشد طبیعی خود را حفظ کنند.

غده صنوبری

غده صنوبری،تکامل سایر غدد را کنترل می‌کند و آنها را در وضعیت مناسبی نگاه می‌دارد. عملکرد نامناسب غده صنوبری،غدد جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث نمو زود رس کل سیستم جنسی می‌شود.این غده فعالیت عادی سیستم غدد مترشحه داخلی را هماهنگ و موثر می سازد.

غده تیروئید

افراد،برحسب میزان فعالیت غده تیروئید،کند یا زیرک،سر حال یا افسرده،هستند. تکامل و فعالیت غدد جنسی، به سلامت و طبیعی بودن غده تیروئید بستگی دارد. مراکز مهم حساس غده تیروئید در دست ها و پاها قرار دارند.مراکز بازتابی یا واکنشی مربوط به غده تیروئید،درست در زیر نرمه های پهن نزدیک به انگشتان بزرگ پا قرار دارند.این ها در هر دو پا هستند.مراکز بازتابی موجود در پای چپ،قسمت چپ تیروئید و آنهایی که در پای راست هستند،قسمت راست تیروئید را تحریک می‌کنند.

روش تحریک و ماساژ غدد مترشحه داخلی

این موضوع در مورد شست دست نیز،صدق می‌کند.تصویر بالا را نگاه کنید.

از انگشتان دست یا وسائل ماساژ دهنده مراکز واکنشی استفاده کنید و زیر نرمه های پا و دستان را فشار دهید.شما احتمالاً مراکز بسیار حساس و دردناکی را در این قسمت پیدا می‌کنید؛بنابراین،باید محل های دردناک را به طور جداگانه ماساژ دهید.بدین معنا که همه را با یکدیگر ماساژ ندهید.

این نیروهای شفابخش را چند وقت یکبار،به قسمت های ضعیف و معیوب تیروئید بفرستید تا دوباره به وضعیت سالم و طبیعی باز گردد‌.اکنون،مراکز واکنشی مربوط به تیروئید را که در قسمتهای دیگر بدن قرار دارند،بررسی می‌کنیم.

همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید،غدد تیروئید در هر دو سوی گلو(حلق) قرار گرفته و در تصویر زیر ملاحظه می کنید که مراکز بازتابی مربوط به تیروئید در روی گردن قرار دارد.

 

روش تحریک و ماساژ غدد مترشحه داخلی

انگشتان خود را در یک طرف گلو جای دهید و شست دست را در قسمت مخالف آن روی گلو قرار دهید.اکنون با نزدیک شدن به آرواره،یک حرکت چرخشی آرام را با انگشتان خود آغاز کنید.نیاز به فشار دادن محکم نیست.نمی‌خواهیم تیروئید را دچار کشیدگی و فشار شدید کنیم.از این ماساژ چرخشی استفاده کنید و آن را به سمت پایین به طرف استخوان ترقوه ادامه دهید.اکنون ماساژ چرخشی را به کار ببرید تا استخوان آرواره به عقب برگردید.

اکنون دست ها را عوض کنید؛به طوری که شست ها در طرف مقابل گلو قرار گیرد و دوباره همین روش را از سر گیرید.به طرف پایین تا استخوان ترقوه ماساژ دهید و به همین شکل به طرف آواره برگردید.روزهای اول این روش را آرام و یکی یا دو بار انجام دهید. به تدریج، زمان انجام آن را در صورت نیاز افزایش دهید..

اگر موفق شوید به طور دقیق،نقطه مرکزی بالای سر خود را پیدا کنید،مطمئنا مرکز بازتابی حساس مربوط به غدد تیروئید را خواهید یافت.البته این نقطه همچنین غدد پاراتیروئید را هم تحریک می‌کند.

این نقطه،احتمالا در روی خط مستقیمی که از جلو گوش ها به سمت گردن می رود،قرار دارد.هر سری شکل خاص خود را دارد.اکنون انگشتان وسطی هر دو دست را روی مراکز بازتابی بگذارید و برای چند ثانیه نگه دارید و بعد آن را رها کنید.این عمل را سه بار انجام دهید.اگر احساس می‌کنید که می‌توانید به نتایج بهتری دست یابید،از انگشت وسطی یک دست استفاده کنید.

غده پاراتیروئید از قسمت های غدد مترشحه داخلی

غدد پاراتیروئید،۴ غده ی کوچک مهره مانند هستند که در سطح غده تیروئید کار گذاشته شده اند و حافظ عملکرد بدن در کامل ترین وضعیت آن هستند.

کارکرد طبیعی این‌ غدد باعث متعادل کردن و آرامش بخشیدن به بدن می شود.این غدد،در متعادل کردن بدن تاثیر دارند و با کنترل فعالیت و توزیع کلسیم و فسفر در ارگانیسم،به تداوم اعتدال متابولیک بدن می انجامند. این مسئله،دوگانگی مشخصی را نشان می‌دهد؛بدین صورت که فسفر،با سیستم عصبی و کلسیم،با سیستم استخوانی در ارتباط است.یعنی همزمان دو عامل ساکن و پویا وجود دارند. غده پاراتیروئید باعث ایجاد تعادل بین این دو عامل می‌شود.

روش تحریک و ماساژ غدد مترشحه داخلی

کانون های واکنشی مربوط به این غدد بسیار کوچک،مهم هستند و در مناطقی که مراکز حساس تیروئید در دست ها و پاها قرار گرفته اند،جای دارند.با این تفاوت که برای تحریک این مراکز واکنشی،فشار عمیق تری را اعمال کنید. می توانید به مقاله ی تحریک غدد تیموس و لوزالمعده (قسمت دوم) نیز مراجعه کنبد.

اگر از ماساژ دهنده های دستی کوچک قابل شارژ ، برای اعمال فشارهای عمقی تر به منظور تحریک مراکز بازسازی استفاده میکنید،درد بسیار زیادی را احساس خواهید کرد.بنابراین،آنقدر ماساژ دهید تا هنگام لمس، بی درد باشد. نگاهی به مقاله ی تحریک غدد فوق کلیوی و غدد جنسی (قسمت سوم) نیز خالی از لطف نیست.

در قسمت اول توضیح درباره غدد مترشحه داخلی بیشتر به آشنایی آن پرداختیم برای آشنایی با قسمت های دیگر غدد مترشحه داخلی از لینک های زیر استفاده کنید.

4.5/5 - (10 امتیاز)

میلاد اعتمادی فر

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای ماساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند. که لند اسپا متولد شد.

یک دیدگاه

  1. سلام مطالب بسیار سودمند و قابل تامل بود کاش کیانی که از این روشها استفاده کردند و نتیجه رفته آمد نظر بدهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا