آموزش ماساژماساژ رفلکسولوژی

آموزش مراحل ماساژ کف پا به همراه وسایل مورد نیاز ماساژ

آموزش ماساژ کف پا نقاط مخصوص اندام های بدن در کف، رو و اطراف پاشنه پراکنده هستند.ماساژ این نقاط بایستی با دقت انجام شود تا نقطه مورد نظر کاملا پوشش داده شود.در مرحله اول تماس با کف پا ممکن است احساس قلقلک ایجاد شود،اما درمانگر بایستی ماساژ را به آرامی از نقاط غیر حساس شروع نماید و سپس به نقطه مورد نظر برسد.ماساژ آرام و نرم شروع شده و کم کم فشار بیشتری وارد میشود تا نقاط مهم کف پا تحریک شده و اهداف مورد نظر اتفاق بیفتد.

ماساژ با کل دست، انگشتان و حتی پشت بندهای انگشتان دست انجام میشود تا تحریک به طور کامل رخ دهد.

فواید ماساژ کف پا

ماساژ کف پا در صورتی که اصولی انجام شود، فواید زیادی دارد. بارها شنیده‌اید که می‌گویند پا قلب دوم انسان است. با شناخت فواید ماساژ کف پا به این مورد، پی خواهید برد.

تقویت پا

ماساژ دادن کف پا، جریان خون در این قسمت را افزایش می‌دهد و به طور موازی، از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند. این عمل همچنین باعث تقویت ماهیچه‌های کف پا، مچ و ساق می‌شود که همین مورد، می‌تواند از پیچ خوردن‌های بی مورد در حین راه رفتن جلوگیری کند.

قطعی سردرد

تحقیقات نشان داده است که ماساژ پا، می‌تواند رابطه مستقیمی با تسکین سردرد داشته باشد

آموزش ماساژ کف پا

تسکین درد پا

افراد مبتلا به خار پاشنه، افراد دارای کف پای صاف و همچنین، افرادی که در کف پای مستعد التهاب دارند، می‌توانند با ماساژ کف پا، این مشکلات را حل کنند. به خصوص ماساژی که قبل از خواب داده می‌شود، تاثیر زیادی در بهبودی این بیماری‌ها دارد.

تسکین کمردرد و پادرد مزمن

تجربه و تحقیقات نشان داده است که ماساژ کف پا، تاثیر بیشتری از ماساژ کمر برای درمان کمر درد دارد. همچنین درمان مزمن پادرد، با ماساژ کف پا، امکانپذیر است.

درمان واریس

جمع شدن مایع اضافی در حفره ماهیچه و یا جمع شدن خون در آن‌ها، باعث ایجاد واریس می‌شود. این بیماری به خصوص برای خانم‌های باردار ممکن است به وجود بیاید. ماساژ کف پا، در کنار یک رژیم غذایی سالم و ورزش، می‌تواند تاثیر مثبتی در بهبود این بیماری داشته باشد.

ماساژ کف پا، همچنین می‌تواند در کاهش استرس، تسکین درد قاعدگی، کاهش آلرژی و … تاثیرگذار باشد. که توصیه ما به شما این است که این ماساژ را به شکل اصولی و دقیق، آموزش ببینید.

اگر شما قصد دارید از ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک استفاده نمایید بهتر است مقاله “ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک” را مطالعه نمایید.

کاربردهای ماساژ کف پا

هر نوع ماساژی، خاصیت آرامش بخش دارد و می‌تواند روی اعضای مختلفی تاثیر بگذارد. اما کاربرد ماساژ کف پا چیست؟

خواب آرام

یکی از کاربردهای جذاب ماساژ کف پا این است که به شما در داشتن خواب بهتر، کمک می‌کند. همانطور که گفتیم، ماساژ پا، به کاهش استرس و فشار، کمک می‌کند و با ماساژ این قسمت در هنگام شب، می‌توانید تجربه‌ی یک خواب راحت را برای خود به وجود بیاورید.

تسکین میگرن

در صورتی که دچار سردردهای میگرنی هستید، حتما رفلوکسوژی کف پا را امتحان کنید. طبق مقالات، بر اساس تستی که روی افراد دچاد میگرن گرفته شده است، ماساژ کف پا، تا حدود زیادی توانست است این مشکل را حل کند. برای این کار، حتما هر شب قبل از خواب، کف پای خود را به خوبی ماساژ دهید تا پس از سه ماه، نتیجه شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

کاهش علائم بیماری‌های خاص

برخی بیماری‌ها، ممکن است اثرات مخربی بر روی بدن بر جای بگذارند. برای مثال، بیماری ام اس و دیابت، ممکن است باعث زخم شدن قسمت‌هایی از پا بشود. با ماساژ کف پا، و ایجاد کردن جریان خون، به مرور می‌توان بهبود این زخم‌ها را نظاره گر بود.

کاهش آلرژی، بهبود کارایی کبد، جلوگیری از بیماری‌های قلبی، درمان عفونت‌های سینوسی و … از دیگر کاربردهای ماساژ کف پا است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

 لوازم مورد نیاز برای ماساژ کف پا

  1. تخت مناسب
  2. حوله کوچک
  3. ظرف مخصوص شستن پاها
  4. آب، محلول شستشو و ضدعفونی کننده
  5. روغن ماساژ
  6. صندلی مناسب برای نشستن ماساژ درمانگر
آموزش ماساژ کف پا

 محیط ماساژ

محیطی که قرار است مشتری در آن ماساژ شود، بایستی آرام و امن بوده و از نظر نور، دما و تهویه مطلوب باشد. ایمنی محل ماساژ خیلی مهم است. زیرا بایستی احساس امنیت داشته باشد تا بتواند با خیالی راحت و آرام حرف های ماساژ درمانگر تمرکز نماید. هیچ منبع صوتی که حواس مشتری و درمانگر را پرت کند، نباید در آنجا وجود داشته باشد.  در طول ماساژ باید درمانگر در مورد فواید ماساژ رفلکسولوژی و سوابق درمانی خود برای او صحبت کند. در این مکالمات روابط مشتری و درمانگر نزدیک تر شده و اعتماد او کاملا  جلب شده و این موضوع به درمان کمک زیادی می نماید.

نصب تصاویر مناسب با ماساژ هم در این اتاق ضروری نیست، اما در اتاق مشاوره و انتظار مفید است.

 مشاوره برای انجام ماساژ

در جلسه ابتدایی که مراجعه کننده برای معالجه مراجعه می نماید، در مورد فواید و مزایای رفلکسولوژی توضیح داده شود. پس از اینکه اطلاعات کافی در مورد این نوع درمان مکمل به دست آورد، یک پرسشنامه در اختیار او قرار می گیرد تا مطالعه، تکمیل و امضاء شود.

پرسشنامه شامل اطلاعات شخصی، سوابق بیماری و درمانی مشتری، شماره تماس پزشکان متخصص که مشتری به آنها مراجعه داشته و رضایت نامه و تعهد به مراجعه، رعایت موارد پیشنهادی توسط درمانگر می باشد. پرونده مشتری بایستی توسط درمانگر تکمیل شودو شامل برگه پرسشنامه، عکس، کپی کارت ملی، نشانی منزل و محل کار و شماره تماس ثابت و همراه مشتری و دو نفر از نزدیکان می باشد.

چند برگ هم برای ثبت موارد مشاهده  شده و ماساژ های انجام شده در این پرونده قرار داده می شود. هر بار پس از اتمام ماساژ بایستی مشتری، نظرش را در برگه جلسه مربوط به همان روز نوشته و امضا کند.

ماساژ گوش” نیز یکی از شاخه های رفلکسولوژی می باشد که میتوانید در مقاله دیگر لنداسپا با آن آشنا شوید.

 آماده کردن مشتری برای ماساژ

پس از مشاوره با مشتری و اعلام آمادگی برای ماساژ، در ابتدای جلسه، درمانگر بایستی ابتدا پاهای مشتری را با محلول مناسب که دارای محلول شوینده، کمی نرم کننده و اسانس می باشد ،شستشو دهد .شتسشوی پاها را میتوان به کسی غیر از ماساژور سپرد، ولی در صورت انجام آن توسط درمانگر تاثیر بیشتری خواهد داشت. در حال شستشو هم میتوان در مورد رفلکسولوژی توضیحات بیشتری ارائه داد. دمای محلول شستشو بایستی در حدود 3درجه باشد تا احساس مطلوبی به بیمار یا مشتری ببخشد. شستشوی پاها بایستی در اتاق ماساژ باشد و بلافاصله ماساژ پاها شروع میشود.بایستی ابتدا روی هردو پارابا حوله های کوچک تمیزی که بهتر است شخصی باشد بپوشانید.هر پایی که.ماساژ میشود، حوله را برداشته و پس از ماساژ رویش پوشانده میشود تا سرد نشود.

جلسه درمانی

پس از اینکه پاهای مشتری برای ماساژ آماده شدند، زمان ماساژ هر پا را 15 دقیقه تعیین میشود.هر جلسه درمان نهایتا 30 دقیقه میباشد.

روش کار به این ترتیب است که ابتدا یک پا را بمدت 2 دقیقه ماساژ داده و سپس با حوله ای کوچک می پوشانند تا دمایش کاهش نیابد. پای بعدی را هم 2 دقیقه ماساژ میدهند و مجددا میپوشانند و به سراغ پای اول می روند.ممکن است مشتری پس از ماساژ و یا در حین ماساژ احساس سرما،  گرما و حتی خواب آلودگی پیدا کند، این حالات کاملا طبیعی است و نبایستی تعجب نمود.

در حین ماساژ مشاوره و توضیحات ادامه می یابد و از خاطرات و سوابق درمانی نباید غافل شد.

مقاله “ماساژ شکم برای رفع یبوست” به آموزش ماساژ شکم و پا برای رفع یبوست می‌پردازد که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.

آیا این ماساژ میتواند کمکی به تشخیص بیماریها نماید؟

هنگام ماساژ پای مشتریها در برخی نقاط، ممکن است احساسی شبیه فرورفتن تیغ گزارش شود که بایستی با دقت مد نظر قرار گرفته و یادداشت شود تا در جلسات بعدی در نظر گرفته شوند.این نکته ها در تشخیص سایر بیماریهایی که مشتری اطلاعی از آنها ندارد، بسیار اهمیت دارد.به این ترتیب میتوان با بررسی دقیق نقاط حساس پا  و دست مشتری و مطالعه آنها بدون ناراحت کردن ایشان اطلاعات تکمیلی را ارائه نمود.  ممکن است  حتی مشتری به پزشک متخصص هم ارجاع شوند. گاهی هم که امکان درمان ایشان به روش رفلکسولوژی وجود داشت، جلسات بیشتری برایشان در نظر گرفت.

نحوه انجام ماساژ کف پا توسط خودتان

تا کنون به شناخت فواید و کاربردهای ماساژ کف پا پرداختیم، اما شکل اصولی ماساژ کف پا چگونه است؟ با ما همراه باشید.

  • برای این کار، در ابتدا در یک مکان راحت بنشینید، به طوری که به پای خود، تسلط کامل داشته باشید.
  • اگر قصد استفاده از روغن را دارید، که بهتر است این کار را انجام دهید، روغن را به تمام قسمت‌های پا بمالید تا دستتان راحت روی پا لیز بخورد.
  • در اولین قدم، تمام قسمت‌های پا را به شکل رندوم ماساژ دهید.
  • در قدم بعد، یک دست را روی پا، و دست دیگر را در کف پا قرار دهید و از به شکل موازی، از انگشتان پا به سمت قوزک رفته و سپس این مسیر را به سمت انگشتان، بازگردید.
  • در مرحله بعدی، انگشتان پا را فشار دهید و به آرامی آن‌ها را بکشید.
  • در قدم بعد، با استفاده از شست دست، از قسمت بالایی کف پا، به صورت صاف، تا کف پا، به شکل رفت و برگشتی ماساژ دهید. همچنین برای قوس پا، این کار را به صورت چرخشی انجام دهید.
  • در آخرین مرحله نیز پاشنه پا را به سمت مچ و ران پا، به صورت دو انگشتی ماساژ دهید.
آموزش ماساژ کف پا

نکات

  • در طول ماساژ، اگر شما احساس بی حالی و ضعف کردید ادامه ندهید.
  • ماساژ را با سرعت کم انجام دهید.
  • به دو پا از نظر زمان و تکنیک به یک اندازه توجه کنید.
  • پوشاندن پا با حوله گرم بعد از ماساژ می‌تواند مفید باشد.

 هشدار

در صورت داشتن زخم و تورم روی پا، دیابت، فشار خون از انجام ماساژ بپرهیزید.

4/5 - (12 امتیاز)

میلاد اعتمادی فر

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای ماساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند. که لند اسپا متولد شد.

‫5 دیدگاه ها

  1. با درود و آرزوی تندرستی و بهروزی برای شما.
    زندگی ماشینی و خستگی روحی—روانی مردم(ناشی از فشارهای کاری و اقتصادی) ایجاب میکنه ک برای کاهش اون فشارها چاره ای اندیشیده بشه و چه چیزی بهتر از ماساژ.
    هر چند این کار باید توسط متخصص انجام بشه ولی هم ماساژور حرفه ای کم داریم و هم خیلی از مردم نسبت ب تأثیر شگفت انگیز ماساژ اطلاع کافی ندارن.
    ب هر حال شما بزرگوارانه استارت اینکارو زدید و مسلما آموزش علمی و حرفه ای شما برای هموطنامون مفید خواهد بود مضافا اینکه مردم با لمس فواید ماساژ، باعث گسترش و اپیدمی شدنش خواهند شد.
    ب عنوان کسی ک از شما آموخته و ب کار بسته بسیار بسیار سپاسگزارم. شکی نیست ک اینکار نیک و ارزنده و بی مزد و منت شما بی جواب نخواهد بود و لطف و مهربانی حضرت دوست شامل حال شما خواهد شد.

    1. درود بر شما .واقعا صحبت های شما انرژی مارو چند برابر کرد و من خوشحالم از داشتن همراهی مثل شما.امیدوارم بتونم با مطالب مفید و علمی کمکی برای رشد و بهتر شدنش بکنم.ممنون از نظر زیبا و پر انرژیتون

      1. آقای میلاد اعتمادی آیا و، وز و صدا های خیلی طاقت فرسا را با عمل رفلکسولوژی می‌توان درمان کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا