ماساژماساژ صورت

چگونگی ماساژ چشم ها و بینی

ماساژ ناحیه چشم ها

ماساژ چشم ، چشم ها مکانیزم بسیار دشوار و پیچیده ای دارند.اندامی که منعکس کننده تمام حالات بدن بوده و با اندازه ای برابر سنجاق سر،بینایی و دیدی در اندازه یک پرده سینمای بزرگ را برای ما ایجاد کرده اند.

این در حالی است که عضلات ناحیه چشم حرکت مردمک چشم ها را فراهم کرده و در حد توانایی کامل خود فعالیت می کنند.اصولا ما فقط آن دسته از عضلات را که به ما اجازه می دهند جلوی خود را مشاهده کنیم منقبض و فشرد می کنیم.مانند انچه که چشم های ما هنگام مطالعه کردن انجام می دهند.

به این ترتیب زیان های ایجاد شده در کوتاه مدت،بسیار بیشتر از فوایدی است که فرد در مطالعه و… دنبال می کند.به خصوص آنکه اگر این نگاه کردن مانند تماشای تلویزیون طولانی مدت و متمادی باشد.کار و فعالیت مداوم با کامپیوتر،مطالعه در وسایل نقلیه نیز از مواردی هستند که زیان های جبران ناپذیری را در دراز مدت به چشم های ما وارد می کنند.

خستگی های موضعی ایجادشده در این اعمال باعث آتروفی عضلات چشم‌هاشده و چشم‌ها را دچار دردهای عمیق، احساس کرختی، سوزش و خستگی مفرط می کند.

ماساژ چشم ها و بینی

ماساژ منظم ناحیه چشمها

ماساژ منظم ناحیه چشمها، به خصوص در هنگام کار و یا پس از یک فعالیت طولانی مدت می‌تواند قابلیت هاوتوانمندی های عضلات چشم های شما را حفظ و از بروز نزدیک بینی و یا گسترش آن جلوگیری نموده و احساس مطلوب و ایده آل را در شما به وجود آورد.

۱- با کمک نرمی بند اول انگشتان شست خود از پایین به بالا بر روی ناحیه بالای بینی و قسمت بالای کاسه چشم ها فشار وارد کنید.
رفلکس( عصب انعکاسی ) مثانه شما در این ناحیه قرار دارد و با تحریک این عصب در این نواحی می توانید بر روی مثانه تاثیر بگذارید و خستگی و ناتوانی را در این ناحیه از بین ببرید.

۲- انگشت بزرگ خود را در ۱۰ سانتی متری صورتتان بگیرید و به آن نگاه کنید. دوباره توجه خود را به انگشت بزرگتان معطوف کنید. پس از چند بار تکرار این عمل، به یک نقطه دورتر نگاه کرده و دوباره برگردید و به نوک انگشتان بزرگتان نگاه کنید و به دنبال آن نگاه خود را به نوک بینی تان معطوف نمایید؛ حرکت را چند بار تکرار کنید.

۳- چشمانتان را ببندید و با نوک انگشتان نشانه و انگشت بزرگ، پلکهای چشمانتان را لمس کنید و با حرکت دورانی انگشتان اطراف کاسه چشمانتان را ماساژ دهید.

۴- در مرحله پایانی ماساژ چشم ها، چشمهایتان را ببندید و کف دست هایتان را بر روی آن قرار دهید و تلاش کنید تا با استفاده از تاریکی ایجاد شده و گرمی دست های تان احساس لذت کنید. این تمرین باعث استراحت کردن چشمها شده و خستگی عضلات آنها را از بین می برد؛ سپس به آرامی دست ها را کنار بکشید و چشم هایتان را باز کنید و از افزایش توانایی دید خود احساس شادی و نشاط کنید.

ماساژ ناحیه بینی

یکی از مهمترین مشکلات زمان ما مربوط به آلوده بودن محیط اطراف زندگیمان است که به عنوان تهدیدی جدی برای ما تلقی می‌شود. می‌تواند با ملتهب کردن و ایجاد تورم در موانعی جدی در انجام فصد ایجاد و باعث به بروز بیماری های متعددی در این ناحیه شده و سبب احساس نامساعد و نامطبوع و کاهش قابلیت های این عضو مهم بدن شود.

ماساژ ناحیه بینی و گونه و چهره کمک می کند تا مجاری و راههای تنفسی بینی و کناره های بینی را از مشکلات و نارسایی ها رها کرده و عمل تنفسی خود را بهبود بخشید

ماساژ بینی

۶ تمرین برای ماساژ ناحیه بینی

۱- با کمک بندهای اول انگشتان نشانه، دو طرف فوقانی بینی را ماساژ دهید.
این کار به شما کمک می‌کند تا راه‌های بینی خود را پاک کنید. به عنوان مثال در قسمت میانی و پهلوی سطح بینی مناطق رفلکسی بیتونگ قرار دارند که تحریک و ماساژ آنها باعث می‌شود تا شما به راحتی از مجاری تنفسی خود استفاده کنید.

۲- سپس با نوک انگشتان بر روی قسمت نرم دو طرف پایین بینی، در محل سوراخ های بینی فشار دهید.
این ناحیه رفلکسی در ارتباط با روده بزرگ است و ماساژ این ناحیه به تصفیه،پاک وتمیز کردن بینی و مجاری تنفسی کمک می کند.

۳- در این مرحله قسمت سخت نوک انگشتان هر دو دست را با هم در دو طرف گونه قرار دهید و با حرکات دورانی در جهت عقربه های ساعت ( به طرف انگشت کوچک) دست ها را به طرف گوش ها حرکت دهید و به جای اولیه برگردید. با قرار دادن انگشتان بزرگ در مرکز گونه ها به آرامی به گونه ها فشار وارد کنید.

۴- به منظور ایجاد ریلکس، رفع خستگی و بهبود عملکرد سیکل گردش خون در عضلات صورت، ابتدا با قسمت نرم نوک انگشتان و سپس با کف دست ها و پاشنه دست ها، به صورت دورانی اقدام به ماساژ دادن عضلات صورت کنید.

ماساژ ناحیه مرکزی گونه ها

ماساژ ضربه ای و ماساژ ناحیه مرکزی گونه ها

۵- پشت انگشتان شست خود را در زیر ناحیه مرکزی گونه‌ها ( عمود بر خط میانی مردمک چشم) قرار دهید و به آرامی فشار دهید. سپس با حرکات دورانی انگشتان ( در جهت عقربه های ساعت) این ناحیه را که نقاط رفلکسی معده در آن قرار دارند، ماساژ دهید.
با ماساژ این ناحیه ضمن کاهش دردهای معده ای، می‌توانید خستگی عضلات صورت را مرتفع و مجاری تنفسی را پاک و تصفیه کنید.

۶- در مرحله پایانی این تمرین، با کف دست هایتان در حالتی که انگشتان دستها به هم چسبیده هستند به آرامی و در جهات مختلف به عضلات صورت خود سیلی بزنید.
این نوع ماساژ ضربه ای باعث افزایش توانمندی سیستم گردش خونی در این ناحیه شده و طراوت و شادابی پوست صورت شما را تامین می کند

میلاد اعتمادیفر

دیدگاهتان را بنویسید