ماساژماساژ درمانی

ماساژ درمانی و مشکلات پیش از قاعدگی

چگونه با ماساژ درمانی می توان عوارض ناشی از قاعدگی و یائسگی را درمان کنیم؟

پیش از شروع قاعدگی،عدم تعادل هورمونی باعث بروز مشکلاتی در بدن می‌شود که البته روش ها و تدابیری برای رفع این گونه عوارض وجود دارد.ابتدا بهتر است یک دوره کامل از تمرینات ماساژ درمانی را برای فعال کردن نیروهای شفابخش بدن و متعادل کردن سیستم آن انجام دهید.

ماساژ درمانی و مشکلات پیش از قاعدگی

تمرینات ماساژ درمانی کامل باید دست کم دو بار در هفته و به ویژه ۲ هفته پیش از شروع قاعدگی انجام گیرد.تغییرات هورمونی، ظرف همین دو هفته در بدن شما رخ می‌دهد. این تغییرات،باعث افزایش میزان نمک و مایعات در سیستم بدن می‌شود و فرد احساس پف کردن و ورم می‌کند.بنابراین،بهتر است از خوردن چیپس،آجیل،بیسکویت های شور بپرهیزیم و از آبلیمو برای خوش طعم شدن غذا استفاده کنیم.برای دستیابی به آرامش،در یک وضعیت آرام قرار بگیرید تا بتوانید به راحتی روی یکی از پاهایتان تمریناتی را انجام دهید.در واقع شما باید یک انرژی شفابخش را از قسمت کف پای خود در مسیر داخلی به طرف بالا تا قسمت لگن بفرستید.

تمرینات ماساژ درمانی در ۳ مرحله

شست یا دو انگشت دست خود را در قسمت گوشتی و بیرونی پایین استخوان قوزک و پاشنه پا بگذارید و با روش فشار و چرخش انگشتهای دست،قسمت بیرونی و اطراف قوزک پا را کاملا ماساژ دهید.در اینجا مراکز واکنشی مربوط به تخمدان قرار دارد(کاملا پشت قوزک پا) و شما باید زیر آن‌ها را ماساژ دهید و بکوشید نقاط حساس را پیدا کنید.روش استفاده از شست آسان تر است.

مرحله اول

اکنون به پای چپ بپردازید و همان روش را روی قسمت خارجی قوزک پای چپ انجام دهید.در صورتی که مشکلی در تخمدان وجود داشته باشد،این قسمت کاملاً دردناک خواهد بود.

مرحله دوم

اکنون به قسمت داخلی پا بپردازید و مراکز بازتابی مربوط به رحم را با شست یا انگشت فشار دهید.دقیقا قسمت فرو رفته زیر استخوان قوزک را فشار دهید.دور و اطراف قوزک داخلی پا را ماساژ دهید. در زیر استخوان قوزک و در دنباله آن(کمی به سمت پاشنه) احتمالاً احساس درد زیادی خواهید کرد.به خاطر داشته باشید در صورت حساس بودن بیش از حد مراکز واکنشی،از ماساژ دادن شدید خودداری کنید و نرمش و اعتدال را رعایت نمایید.در مورد هر دو پای خود این روش ماساژ را به کار میبریم.

مرحله سوم

اکنون از شست و انگشت دست خود استفاده کنید و به آرامی قسمت فرورفتگی پشت قوزک ها را به طرف پاشنه پا فشار دهید.در طول کناره های رباط آشیل تا قسمت بالای ماهیچه پشت ساق پا این روش را به کار ببرید.می توانید همزمان از روش فشار و نیشگون هم استفاده کنید.

اکنون به بقیه قسمت های پا بپردازید و از ماساژ دادن انگشتان پا شروع کنید و به طرف پاشنه پا بروید.

فشار دادن خود را افزایش دهید تا به مراکز بازتابی داخلی که در زیر پوست قرار دارند،دست پیدا کنید.همان گونه که روی مراکز واکنشی کار می کنید و نقاط حساس را می یابید،بهتر است کانون‌هایی را که به شدت حساس هستند،پس از سایر قسمت‌ها ماساژ دهید پس از انجام این ماساژ ها هنگامی که درد تسکین می یابد،بدین معناست که جریان خون به راحتی انجام می گیرد و  سموم بدن را بیرون می‌راند.

 

چگونه گرفتگی عضلات را تسکین دهیم

یکی از روش های تسکین گرفتگی عضلات در تخمدان،تکان دادن و جنباندن لگن به صورت زیر است:

به پشت بخوابید و یا به حالت نشسته در آیید و زانوها را خم کنید و هر دو پای خود را روی زمین قرار دهید.زانو های خود را به سمت چپ و راست حرکت دهید.هر بار به اندازه ۲۰ سانتیمتر از بدن دور کنید.

روش دوم : دراز بکشید.به جای خوردن قرص، روی سمت چپ بدن خود دراز بکشید،زیرا معده معمولا در قسمت چپ بدن قرار دارد و هنگامی که به سمت چپ میخوابیم،فشار روی رحم از بین می‌رود و گرفتگی عضلانی متوقف می شود.با این روش،درد کاملا آرام می شد.
روش سوم:استفاده از خوراکی هایی که درد قاعدگی، را کاهش میدهد که از اینجا می توانید ملاحظه کنید

یک آرام بخش طبیعی

اگر تنش و گرفتگی عضلانی باعث بی خوابی شما می شود،می توانید از این روش موثر برای آرام‌سازی عضلات و خواب راحت استفاده کنید.روی پشت خود در محل آرامی دراز بکشید و اجازه دهید عضلات بدنتان کاملا شل شود.

چشمان خود را ببندید و آهسته و عمیق نفس بکشید.تنفس عمیق را ۴ یا ۵ بار تکرار کنید تا در سراسر بدن خود آرامش عمیقی را احساس کنید.اکنون همه تنش های خود را با کمک تمرکز آرام کنید و به کمک تخیل و تصور ذهنی،هربار قسمتی از بدن خود را شل کنید.ابتدا نفس عمیقی بکشید و همزمان،عضلات انگشتان پا،قوزک ها و پاهای خود را سفت کنید.نفس خود را برای ۷ ثانیه نگهدارید.بعد به آرامی هوا را از ریه ها خارج‌کنید و به بدن استراحت بدهید.

مجددا آرام نفس بکشید و این بار،انگشتان پای خود،قوزک ها،عضلات پشت ساق پا و کاسه های زانو را سفت کنید و برای ۷ ثانیه در این حالت بمانید.سپس نفس خود را بیرون بدهید و بدن را‌ شل کنید.به آرامی این عمل را آنقدر ادامه بدهید تا همه ی عضلات،بافت ها و اندام های بدن(از نوک انگشتان پا تا بالای فرق سر) را در بر گیرد و در نهایت،تمامی بدن حتی چانه،صورت، گلو،زبان و دهان خود را سفت کنید.چشمان خود را سفت ببندید و عضلات بینی تان را منقبض کنید؛به نحوی که بینی شما چین بیندازد.در هر حال،باید بدن خود را در حالت انقباض نگهدارید.

نفس را خارج کنید و سکوت!

اکنون شما در وضعیت کاملا آرامی هستید؛دست چپ خود را دقیقاً زیر ناف خود قرار دهید و برای ایجاد آرامش و تسکین فوری این قسمت را فشار دهید.چنانچه این قسمت حساس باشد،لازم است به مدت ۷ ثانیه،به حرکت چرخشی آرام بپردازید و سپس به آهستگی نفس عمیق بکشید. این تمرین را چندین بار تکرار کنید.اکنون بدن شما از نظر درونی و بیرونی کاملا آرام است.گرفتگی عضلانی شما متوقف شده و در نتیجه،از یک استراحت کامل خواب راحت لذت خواهید برد.

چگونه درد را تسکین دهید؟

سر دردها و گرفتگی عضلانی معمولا زمانی که مشغول کار هستید،شروع می شود.در این صورت،به طور کامل،وقت کافی برای انجام تمرینات مربوط به ماساژ درمانی را ندارید.در هر حال،به کانون‌های بازتابی دست متوسل شوید تا درد تسکین یابد.نقاط حساس واکنشی مربوط به دستگاه گردش خون و دستگاه تناسلی را ماساژ دهید و سپس برای چند دقیقه،مراکز بازتابی غدد درون ریز را همانگونه که قبلاً آموخته اید،ماساژ دهید.این اعمال،همه عملکرد بدن را هماهنگ و تنظیم می‌کند.مراکز بازتابی موجود در دست،در تسکین دردهای ناشی از گرفتگی عضلانی موثرند.

برای یافتن این نقطه،دست خود را به صورت مشت در می آوریم و در جایی که شست و انگشت اشاره به یکدیگر می‌رسند،متوجه برجستگی کوچکی خواهیم شد.مرکز واکنشی مورد نظر،درست در زیر این برجستگی قرار دارد.با ماساژ این قسمت،گرفتگی عضله کاهش می یابد.

یائسگی آغاز مرحله جدیدی در زندگی زن

همچنان که بدن زن ها خود را با تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی تطبیق می دهد،معمولا این تغییرات،با نوسان های خلقی،گرگرفتگی و بی خوابی همراه است. بنابراین،اگر از محلول”لی دیا پینک هام” استفاده کنید.دیگر مجبور نخواهید بود این علائم را تحمل کنید. این درد و رنج ناشی از گرگرفتگی و مشکلات ناشی از قاعدگی را برطرف می‌کند.

دکتر لون متخصص تغذیه می‌گوید زنانی که در هنگام قاعدگی دچار خونریزی زیاد می شوند،در اثر کمبود آهن،به مکمل های اسید فولیک و ب۱۲ نیاز پیدا می‌کنند.دکتر لوین به کسانی که از درد قاعدگی و پستان رنج می برند، جویدن قرص های منیزیم و کلسیم را توصیه می کند.

منیزیم به بدن شما کمک می کند تا جذب کلسیم بهتر صورت بگیرد.شواهد نشان می دهد زنانی که از مکمل های کلسیم استفاده میکنند، از دردهای عضلانی کمتری نسبت به سایر زنان شکایت دارند.

کمک به گرگرفتگی در زمان یائسگی

هنگامی که میزان سوخت و ساز بدن شما افزایش می‌یابد،احتمالاً احساس گرما تا حد عرق کردن خواهید کرد. وقتی دچار گرفتگی می‌شوید،مراکز حساس مربوط به غده تیروئید را ماساژ دهید.این کار باعث ایجاد تعادل هورمونی و کاهش گرگرفتگی می‌شود.برای رسیدن به نتیجه عالی، مراکز بازتابی مربوط به تمام غدد درون ریز را ماساژ دهید.با استفاده از ماساژ درمانی،رژیم سالم و طبیعی و ورزش روزانه،سلامتی و کارآیی موثر بدن را افزایش می‌دهیم.

تمرین تنفس

تمرین ویژه تنفس عمیق،برای تسکین و رفع گرگرفتگی و تقویت سیستم عصبی در هر موقعیتی مفید است.در هر جایی که باشید،در دفتر،در اتومبیل و غیره با تنفس عمیق می توانید به سیستم عصبی خود آرامش دهید.تعداد تنفس خود را به کمک تنفس عمیق و کند،به نصف برسانید.تنفس خود را در دقیقه بشمارید.در هر دقیقه ۶تا ۸  نفس عمیق بکشید. به محض احساس گرگرفتگی،خود را برای مقابله با آن آماده کنید؛به این صورت که خیلی آرام و عمیق(از ناحیه شکم) نفس بکشید و بدن را در آرامش فرو ببرید.در صورتی که مشکل بیخوابی دارید، این تمرین تنفس عمیق،همراه با ماساژ درمانی آرام روی مراکز حساس واکنشی دست و پا خواص فوق العاده ای دارد.

میلاد اعتمادیفر

دیدگاهتان را بنویسید