ماساژماساژ درمانی

ماساژ درمانی و درمان دردهای ستون فقرات

دردهای-ستون-فقرات

چگونه از ماساژ مراکز بازتابی برای درمان دردهای ستون فقرات استفاده کنیم؟

دردهای ستون فقرات : همه متخصصان بر این باورند که ستون فقرات نقش موثری در سلامت کلی بدن دارد.در واقع،بخش اعظم سلامت بدن بستگی به موقعیت ستون فقرات دارد.در درصد بالایی از دردهای ستون فقرات،ناشی از فشردگی و انقباض عصبی عضلانی است که در اطراف ستون فقرات قرار دارند.وقتی بیش از حد به ماهیچه ای که در ناحیه پشت قرار دارد فشار می آوریم،ماهیچه شروع به انقباض می کند و مهره ی خاصی را می کشد و در نتیجه باعث می شود که ستون فقرات از جای اصلی(ردیف) خود خارج شود و می‌دانیم که در این صورت،بدن هرگز در سلامت کامل نخواهد بود.

ما به شما روش شفا بخش ماساژ مراکز حساس واکنشی را در قسمتهای مختلف بدن نشان می‌دهیم تا به کمک آن بتوانید فورا درد ناحیه پشت را تسکین دهید.

 

چگونه مراکز حساس را ماساژ دهیم

اجازه بدهید روش های ماساژ دادن مراکز بازتابی دست ها و پاها را که باعث تسکین دردهای ستون فقرات می شود،توضیح دهیم.

همه ستون فقرات دقیقا در مرکز بدن قرار دارد.اکنون کف پاهایتان نگاه کنید تا دریابید که از انگشت شست در قسمت داخلی پا تقریبا ستون مشابهی چون ستون فقرات کشیده شده است.اگر با انگشتان یا ابزارهای بازتابی،این قسمت را تعقیب کنید،در سراسر پا به سمت پاشنه ادامه می یابد.اگر نارسایی و ضعفی در ستون فقرات داشته باشید،نقاط بسیار دردناکی را در طول این ناحیه احساس خواهید کرد.چنانچه این نقاط حساس،نزدیک به شست پا باشند،ستون فقرات در قسمت شانه ها ضعیف شده است.

چنانچه این نقاط دردناک در قسمت پاشنه ادامه یابد،ستون فقرات را تا پایین(به سمت استخوان دنبالچه)لمس کنید تا منشاء درد را بیابید.با تحریک و ماساژ هر یک از این مناطق حساس،نیروی حیات بخش زندگی را در قسمتی از ستون فقرات جاری و فعال می کنید.وقتی این مراکز حساس را در کف پای خود ماساژ می دهید،انگار یک جریان برق را روشن کرده اید که از منبع اصلی خود قطع شده است.

در دست ها نیز مراکز بازتابی مشابهی در ارتباط با ستون فقرات وجود دارد؛اما شبکه برق مراکز حساس واکنشی بدن،به انگشت نشان و استخوانی که از بند انگشت به مچ می پیوندد،منتقل میشود.همچنین،روی اسکلت های استخوانی انگشت شست دست در جایی که به مچ متصل می شود،کار می‌کنیم.این ماساژ در تسکین دردهای پشت نیز موثر است.

 

چرا گاهی اوقات درمان های دیگر بی اثر است؟

وقتی عضلات شل و انعطاف پذیر نباشند،ممکن است استخوان ها را دوباره از جای خود بیرون بکشند(پس از جا انداختن و تنظیم ستون فقرات).در بسیاری موارد پزشک کایروپراکتور به این عارضه کمک می‌کند؛ولی اگر قسمت پشت بدن به درمان پاسخ ندهد،باید با ماساژ مراکز حساس،ماهیچه ها را شل بکنیم.ماهیچه ها به خون تازه و سرشار از اکسیژن نیاز دارند و بدون آن نمی توانند به کنش و واکنش‌های عصبی پاسخ بدهند.عضلات سفت و منقبض،به شدت نیازمند اکسیژن هستند.

بنابراین،اجازه بدهید ابتدا این عضلات را شل کنیم.وقتی شما عضلات را برای شل شدن،ماساژ می دهید،خون تازه سرشار از اکسیژن می تواند به داخل آنها جریان پیدا کند.

سفتی عضلات پشت پا میتواند باعث درد ستون فقرات شود

وقتی ماهیچه های زردپی در پشت ساق پا سفت میشوند،در اثر تماس مداوم با قسمت لگن،روی ستون فقرات فشار می‌آورند و آن را از ردیف خود خارج می‌کنند و باعث لغزش و پارگی دیسک ها می شوند.

 

در اینجا می‌خواهم به شما بیاموزم که چگونه می توان با ماساژ دادن ماهیچه های زردپی،سفتی و انقباض آن را برطرف کنیم و جریان خون سرشار از اکسیژن را به آنها بازگردانیم.

روی لبه یک صندلی بنشینید(بهتر است صندلی صاف و محکم باشد).اکنون یک پای خود را کاملا آرام نگه دارید و انگشتان دست را در قسمت پشت ران خود قرار دهید.با انگشتان یک دست به طور عرضی روی ماهیچه ها فشار بیاورید و آنها را ماساژ دهید و بعد،با انگشتان دست دیگر،همین روش را در جهت مخالف به کار بگیرید.

هر کجا عضلات دچار سفتی و انقباض باشد،عمیق تر فشار دهید.بکوشید عضلات و ماهیچه های سفت را پیدا کنید.از کپل ها شروع کنید و همه قسمت ها را تا جایی که ماهیچه ها به زانو ختم می شوند فشار دهید و بکشید.سعی کنید انگشتان را به طور عرضی روی ماهیچه ها بکشید.بعد از اینکه یک پا را ماساژ دادید،همین روش را با پای دیگر انجام دهید‌.فراموش نکنید که هر گونه ماهیچه سفت و منقبضی در این قسمتها یافتید،باید به کمک ماساژ،بصورت نرم و قابل انعطافی در بیاید.

مشکل شما احتمالا در اثر سفتی ماهیچه هایی است که در عمق قرار گرفته اند.حتی ماهیچه هایی که نزدیک استخوان قرار دارند.بنابراین،نگران ماساژ دادن عمیق نباشید.اگر شخص دیگری ماهیچه های زردپی شما را ماساژ می دهد،روی کاناپه یا یک میز سفت و یا روی کف اتاق بخوابید تا ماهیچه های شما به حالت عادی درآید.در این حال در می یابید که مراکز حساس واکنشی مربوط به پشت(ستون فقرات)،خیلی سریعتر به ماساژ پاسخ می‌دهند و حال شما حتی از قبل نیز بهتر خواهد شد.

پاها می توانند باعث ناراحتی ستون فقرات شوند

حدود ۲۰ درصد از دردهای پشت به دلیل صاف بودن کف پاست.بنابراین،کاربرد ماساژ درمانی همراه با پوشیدن کفش های مخصوص به کف پای صاف بهبود می بخشند.

در بسیاری از موارد،کفش ها عامل ایجاد دردهای پشت و ستون فقرات هستند.

پیاده روی برای درمان دردهای پشت و ستون مهره های بدن مفید است

پیاده روی،بهترین ورزش برای هرگونه ناراحتی در ناحیه پشت بدن است.این ورزش به طور طبیعی،ماهیچه های بدن،به ویژه ماهیچه های پشت را تقویت می‌کند.با پیاده روی،خون و اکسیژن بیشتری به سلولها و بافتهای بدن از جمله مغز،چشم ها و سایر اعضای داخلی می‌رسد.شما می توانید تند راه بروید ولی نیازی به دویدن نیست.شواهد نشان داده است که راه رفتن آرام برای ۴۰ درصد از افرادی که بدین طریق آرام پیاده روی می کنند،مضر است.ثابت شده که تند راه رفتن از پیاده روی آرام مفیدتر است و هیچ تاثیر منفی روی استخوان بندی بدن ندارد.دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف ویتامین ث به بهبود دردهای پشت کمک میکند.

صاف کردن ستون فقرات با ورزش پا

شما می‌توانید بسیاری از ناراحتی ها را از طریق پا بهبود ببخشید.هنگامی که هفت ساله بودم،پزشکانی برای معاینه و آزمایش دانش‌آموزان به مدارس می‌آمدند.

آنها پس از معاینه به من گفتند که ستون فقراتم کج است.یکی از این پزشکان،تجربیاتی را در ارتباط با پاها به من آموزش دادند.

پس از یک ماه تمرین،آنها بار دیگر مرا معاینه کردند و با تعجب اعلام کردند که هیچ گونه مشکلی در ستون فقرات من وجود ندارد.در اینجا تمریناتی را که به من آموزش دادند،شرح می دهم.

پاهای خود را در جلوی بدن دراز کنید و آنها را به فاصله ۲۵ سانتی متر از یکدیگر باز کنید.تا آنجا که ممکن است انگشتان پا را به سمت عقب بیاورید.سپس پاها را به یکدیگر نزدیک کنید؛طوری که انگشتان بزرگ پا همدیگر را لمس کنند.حالا انگشتان خود را به زیر خم کنید.فشار بدهید و سعی کنید در همان حال حدود ۲۰ قدم راه بروید.پس از کمی آرامش،پای خود را به جلو دراز کنید.یک بار دیگر تکرارکنید و سپس هر یک از پاها را دو یا سه بار تکان دهید و بعد شل کنید.

با پای برهنه،آرام اطراف اتاق راه بروید.۴ گام روی انگشتان پا و ۴ گام روی پاشنه ها راه بروید.برای تقویت پا ۲۰ گام بردارید.گاهی اوقات،من روی قسمت خارجی و سپس قسمت داخلی پاهایم راه می روم.من هنوز این تمرین ها را برای صاف نگه داشتن و قوی کردن عضلات پشتم انجام می دهم.

بالا رفتن از پله

به چند نکته ارزنده و جالب در مورد بالا رفتن از پله اشاره می کنم.بالا رفتن از پله ها باعث سوختن کالری می شود و تمرینی عالی برای تمام بدن است و چون روی قوزک ها تاثیر می گذارد،باعث تحریک غدد لنفاوی میشود و دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند.قبل و ریه ها نیز از این طریق،در مقایسه با دویدن آرام،شنا یا دوچرخه سواری،سود بیشتری میبرند.بالا رفتن از پله ها از اضطراب می کاهد.خندیدن هنگام تمرین،باعث تحریک تیموس می شود.

 

میلاد اعتمادیفر

دیدگاهتان را بنویسید

چهار × چهار =