آموزش ماساژسلامتماساژ درمانی

آموزش ماساژ قلب و احیای آن cpr در هنگام سکته قلبی

هر فرد باید در مورد قلب، خودآگاهی بیشتری داشته باشد و نحوه ماساژ قلب را برای حفظ عملکرد کامل قلب بداند. همه ما ممکن است در طول روز با شرایطی اضطراری مواجه شویم که در آن یکی از دوستان، نزدیکان و یا حتی فردی غریبه، به شوک قلبی دچار شود. در این شرایط باید سریع وارد عمل شد. در صورت بروز اشتباه در انجام فعالیت‌های ضروری، پیش از رسیدن اورژانس و افراد متخصص، ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری برای فردی که دچار این عارضه شده است ایجاد کنیم. به همین دلیل، در مقاله امروز از بلاگ وب سایت رسمی لنداسپا، به موضوع ماساژ قلبی و cpr چیست و تأثیر آن در ایست قلبی می‌پردازیم و جزئیات مهم آن را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهیم. هم چنین نکاتی که در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است را شرح می‌دهیم.

به شما توصیه می کنیم که این مقاله را با دقت بخوانید و در زمینه ماساژ قلبی و cpr، اطلاعات کافی را کسب کنید تا اگر در آینده در شرایطی اضطراری قرار گرفتید، دقیقا بدانید چه باید بکنید و چه کاری نباید بکنید. پس از بروز ایست قلبی اگر نبض فرد باز نگشت بی‌درنگ باید ماساژ قلبی را همراه با تنفس مصنوعی آغاز کنید. زیرا فرد دچار ایست قلبی شده و احتمال دارد صدمات جبران‌ناپذیری به مغز وی برسد.

ماساژ درمانی برای قلب و گردش خون مفید است

مهم نیست که قلب شما چه نوع مشکلی دارد. ماساژ قلب می تواند به شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که یک قلب نارسا، معمولا معلول مشکلاتی است که در نقطه دیگر بدن وجود دارد. می‌دانیم که قلب، یک ایستگاه پمپاژ است که حفظ عملکرد بدن را بر عهده دارد. مانند پمپی که در یک چاه قرار دارد. در صورتی که قلب دچار کم کاری شود، جریان انرژی بدن نیز رو به نقصان می‌گذارد. در این حالت، مایع (آب، خون) در سراسر بدن به طور کامل گردش نمی‌کند و مناطقی که دارای گردش ناقص خون یا آب هستند، دچار نارسایی می شوند.

قلب یک ماهیچه ی قوی است. با فشار دادن بر روی مراکز معین واکنش که در دست ها و پاها و چندین محل دیگر در بدن قرار دارند، این ماهیچه بزرگ را می‌توان از نظر کارایی در بهترین وضعیت قرار داد.

ماساژ قلب

مراکز واکنشی را در نزدیک ستون مهره ها در نمودار بالا قسمت (ب) ملاحظه برای کمک به قلب بیمار می‌توانید از این مراکز بازتابی استفاده کنید. البته شما به فرد دیگری نیز برای کمک نیاز دارید. اجازه بدهید یار شما نقاط حساس را بیابد و آنقدر ماساژ و فشار دهد تا ناراحتی شما برطرف شود. در صورتی که ستون مهره ها از حالت طبیعی خارج شده باشد، پزشک chiropractor شما می‌تواند آن را جا بیندازد.

سیاه دانه برای بهبود سیستم قلبی عروقی مفید است. برای شناخت بیشتر آن به مقاله «خواص سیاه دانه» مراجعه کنید.

ماساژ قلب عمیق

طبق نظر خانم فی مر ماساژ عضله نیز به قلب کمک می کند. او ادعا می کند که ماساژ عمیق عضله به رفع مشکلات قلبی کمک می‌کند. بنابراین همراه با رژیم و ماساژ قلب با شل کردن عضلات با ماساژ دادن ماهیچه هایی که باعث نارسایی جریان خون به قلب می شوند، به بهبود عملکرد آن کمک می کنیم.

نخست روی ماهیچه‌های بازوی چپ کار کنید؛ چون این قسمت، منبع اصلی خون رسانی به قلب است. ماساژ دادن این عضلات را از قسمت مچ بازوی چپ آغاز کنید.

شما در واقع مراکز حساس را در اینجا ماساژ نمی‌دهید، بلکه به ماهیچه‌هایی که در عمق قرار گرفته اند، فشار وارد می آورید. فراموش نکنید که هر چقدر ماهیچه های شما سفت تر شود، فشار به شریان ها و خطر مسدود شدن راه گردش خون بیشتر میشود.

ماساژ ماهیچه ها به طور عرضی

با انگشتان خود به شدت روی بازو را فشار میدهیم تا سفتی و سختی ماهیچه‌هایی را که در طول استخوان قرار گرفته اند احساس کنیم.

نکته مهم:ماساژ دادن عرضی این ماهیچه ها (از یکسو به سوی دیگر) نه خود ماهیچه همان گونه که در ماساژ قلب انجام دادیم، ماساژ دادن را تا بالای بازوها ادامه میدهیم و با انگشتان خود روی تمام قسمت های بازو کار می کنیم. این نوع ماساژ، با فشار همراه است.

اگر احساس کردید که ماهیچه های تان مانند نوارهای فولادی هستند، وقت بیشتری روی آنها صرف کنید؛ ولی در شروع زیاده‌روی نکنید.

پس از ماساژ بالای بازو این بار حرکت را روی گردن انجام دهید.

چنانچه احساس می‌کنید این ماهیچه ها سفت هستند، گهگاه برای شل کردن آنها از ماساژ استفاده کنید. این حرکت با آزاد کردن خون تازه به سمت مغز، مانع ایجاد سکته می شود.

پس از شل کردن این عضلات، به ماهیچه های سینه و به خصوص عضلاتی که در سمت چپ قرار دارند روی می‌آوریم. ماساژ عرضی همه این ماهیچه ها در این قسمت از بازو زیر بازو و محل زیر شانه در پهنای سینه شروع می شود. روی هر ماهیچه ای که احساس می‌کنید زیر انگشتانتان سفت است،کار کنید.

اگر سفتی عضلات با کمک انگشت ها برطرف نشود،از خوردن سرکه برای شل کردن آنها استفاده کنید و به این ترتیب، جریان گردش خون را شدت بخشید. اگر شخصا نتوانید این نوع ماساژ عمیق را انجام دهید،از شخص دیگری بخواهید که این حرکت را برای شما انجام بدهد؛ زیرا نتیجه بهتری خواهد داشت. فقط به خاطر داشته باشید که عضلات سفت می‌توانند باعث سکته قلبی شوند؛ بنابراین در کنار این روش‌ها که با ماساژ درمانی و رژیم همراه است، مطمئن شوید که این ماهیچه ها شل و انعطاف پذیر هستند.

مواردی که گفته شد جهت بهبود عملکرد قلب و افزایش گردش خون مفید می باشد اما درصورتی که در اطراف خود فردی با مریضی قلبی دارید و یا خودتان از مشکل قلبی رنج میبرید پیشنها میکنیم مابقی مقاله را که در رابطه با cpr می باشد مطالعه نمایید.

ماساژ برای بهبود عملکرد قلب کاربرد زیادی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله «ماساژ روسی» را مطالعه کنید.

طریقه کنترل کردن نبض برای ماساژ قلب و cpr چیست

پس از دادن یک یا دو تنفس مصنوعی در صورتی‌که فرد تنفس خود را بازنیابد باید نبض فرد را کنترل کرد. پس از آنکه تنفس مصنوعی تمام شد. کف دست را از روی پیشانی فرد بر ندارید و دو انگشت دست دیگر را در وسط گردن بالای نای و حنجره روی برآمدگی جلوی گردن بگذارید. انگشتان خود را به آرامی به سمت پایین و کنار آن قسمت بلغزانید. سپس کمی فشار دهید. به مدت 5-10 ثانیه این کار را ادامه دهید تا مطمئن شوید که نبض را حس می‌کنید یا نه؟

cpr چیست

کنترل کردن نبض احتیاج به مهارت و دقت خاصی دارد. شما نیز می‌توانید با تمرین کردن و شرکت در کارگاه‌های عملی احیا تنفسی این مهارت را کسب نمایید. اگر فرد نبض داشت به تنفس مصنوعی به اندازه دوازده بار در دقیقه ادامه دهید. اگر فرد نبض نداشت باید بی‌درنگ ماساژ قلبی و cpr را همراه با تنفس مصنوعی آغاز کنید. زیرا فرد دچار ایست قلبی شده و احتمال دارد صدمات جبران ناپذیری به مغز وی برسد.

عناب برای سلامت قبل فواید زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر مقاله خواص عناب را مطالعه کنید.

آموزش cpr (سی پی آر)

برای دادن یک ماساژ قلبی و cpr موثر علاوه‌بر اینکه باید ماساژ را با تکنیک صحیح انجام داد لازم است که وی را در وضعیت مناسبی بخوابانید. توجه داشته باشید که قبل از شروع هرکاری با 115 تماس بگیرید.

مراحل cpr
  1. بیمار را به پشت بخوابانید. مطمئن شوید که وی روی یک سطح سخت قرار گرفته است. اگر فرد در رختخواب یا هر سطح نرم دیگری است وقت را تلف نکنید. فقط کافیست که او را روی زمین بلغزانید یا اینکه یک تخته با هر شی صاف و سخت را از بین پشت او و ملحفه قرار دهید و در کنار مصدوم زانو بزنید.
  2. آخرین حد دنده‌های او را با دو انگشت دستی که بالای فرد نزدیکتر است بیایید.
  3. انگشتان خود را به‌سمت بالا بلغزانید تا یک فرو رفتگی در محل اتصال دنده‌های دو طرف برسید.
  4. یک انگشت را در محل فرو رفتگی بگذارید و انگشت دیگر را کنار آن قرار دهید.
  5. سپس ته دست دیگر را در کنار آن دو انگشت قرار دهید. بعد ته دست دوم را روی دست اولی بگذارید.
  6. موقعیت بدن خود را طوری تنظیم کنید که بازوها خم نشوند و شانه‌ها در امتداد نقطه اتکا دست‌ها باشند. به اندازه‌ای بر جناغ فرد فشار کنید که 4 تا 5 سانتیمتر پایین برود.
  7. پس از انجام 15 عدد ماساژ پشت سر هم (این 15 ماساژ در مدت 11 ثانیه خواهد بود) دو عدد تنفس مصنوعی به فرد بدهید. شما برای انجام این دو تنفس 4 ثانیه فرصت دارید. این سیکل باید چهار بار در دقیقه تکرار شود. برای اینکه بتوانید نسبت 15:2 را در هر دوره رعایت کنید بهتر است با هر ماساژ شماره آن را بلند بگویید.مراحل انجام ماساژ قلبی
  8. بعد از یک دقیقه وضعیت مصدوم را ارزیابی کنید. اگر ضربان مداوم رگ گردن بازنگشته باشد دوباره احیای قلبی ریوی را با دو تنفس و 15 ماساژ قلبی و cpr از سر بگیرید. شما برای انجام این دو تنفس و 15 ماساژ، 15 ثانیه فرصت دارید.
  9. این کار را برای مدت 3 دقیقه دیگر ادامه دهید. اگر در این مدت تنفس منظم فرد بازگشت نیازی به تکرار احیای قلبی ریوی نیست. بلکه باید مرتب تنفس و نبض فرد را چک کنید. اگر تنفس منظم فرد برنگشت تنفس مصنوعی را با سرعت 12 عدد در دقیقه شروع کنید و همزمان نبض فرد را چک کنید.
  10. توجه داشته باشید که وقفه در انجام مراحل احیای قلبی ریوی بیشتر از 5 ثانیه نشود.

سخن پایانی

در این مقاله به ماساژ قلب و cpr و راه‌های انجام آن و بررسی جزئیات مهم آن پرداختیم. این نوع ماساژ سی پی آر در دقایق اولیه ایست قلبی می تواند بسیار مفید واقع شود و حتی جان فرد مصدوم را نیز نجات دهد و همچنین ماساژ قلب موجب افزایش گردش خون میشود. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله و تمرین اقدامات آن در شرایط عادی، برای شرایط اضطراری و فورس ماژور، خود را آماده کنید. در بسیاری از اوقات، ممکن است به دلایل مختلف، اورژانس و نیروهای کمکی متخصص، دیر به سر بیمار برسند و ممکن است برای نجات بیمار، نتوانند کاری انجام دهند. به همین جهت، دانستن این اطلاعات می تواند شما و اطرافیانتان را از خطرات بسیاری در امان نگه دارد.

3.7/5 - (4 امتیاز)

میلاد اعتمادی فر

همیشه دوست داشتم یه سایت تو زمینه سلامتی و ماساژ داشته باشم که مرجعی بشه برای ماساژورها و کسایی که دوست دارن ماساژ یاد بگیرند. که لند اسپا متولد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا