سلامتسلامت روان

کاهش درد پریود را با 10 روش تجربه کنید

شناخته شده ترین دل درد، برای خانم ها، درد در دوران پریود است که تقریبا ماهانه، به طور متوسط 2 الی 4 روز، با آن دست و پنجه نرم می کنند. به اعتقاد بسیاری از درمانگران این درد به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زنان و انقباض و اسپاسم های ماهیچه ای در ناحیه رحم اتفاق می افتد كه موجب بروز اختلال در جریان گردش خون در ناحیه شكم و لگن می شود و گاهی كمردرد نیز به همراه دارد. عادت ماهانه علاوه بر درد گاهی اضطراب، تغییرات خلقی، بی خوابی، بی‌حوصلگی و افسردگی و نفخ نیز به همراه دارد كه با سپری شدن روزهای قاعدگی برطرف می شود. اما اگر در جست وجوی راهی برای كنترل و کاهش درد پریود هستید و می‌خواهید بدون مصرف داروی شیمیایی از شر آنها خلاص شوید می‌توانید از این شیوه‌های طبیعی بدون آنكه نگران عوارض و مشكلات مصرف مسكن ها و داروهای شیمیایی باشید، كمك بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با علت پریود، روش های کاهش درد پریود و انواع خوراکی برای کاهش درد پریود آشنا کنیم.

درد پریود چیست؟

دوران قاعدگی پس از بلوغ دختران به صورت ماهانه و دوره‌ای شروع می‌شود. واضح‌ترین نشانه‌ای که همراه دوران قاعدگی است، خارج شدن خون از قسمت واژن می‌باشد. اما به دلیل اختلال در هورمون بانوان که در این دوران اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود این دوران با درد همراه باشد. دلایل این درد بیشتر به خاطر گرفتگی عضلات و اختلال در گردش خون است. به همین دلیل ممکن است خانمی که از قبل دچار بیماری باشد و در دوران قاعدگی هم قرار بگیرد، بیماری‌اش بدتر شود. اما برای کاهش درد پریود چه کاری باید انجام داد؟

درد پریود چیست

پریود شدن بانوان به این دلیل است که رحم به صورت ماهانه یک لایه‌ی محافظ برای نگه داشتن بچه می‌سازد. وقتی عمل لقاح صورت نگیرد و خانم، باردار نشود، این لایه به مرور ضعیف شده و خون و بافت سلولی جای آن را می‌گیرد. از بین رفتن همین لایه‌ی محافظ باعث می‌شود شخص دچار خونریزی شود. این عمل، معمولا هر 28 روز یکبار اتفاق می‌افتد که گاها با درد در نواحی قسمت‌های پایینی شکم، کمر و ران همراه است.

این درد، برای برخی خانم‌ها می‌تواند بیشتر از حالت طبیعی باشد. مثلا شخصی که دچار میگرن است، ممکن است در این دوران بیشتر اذیت شود. یا برای برخی خانم‌ها که بافت عضلانی ضعیف‌تری دارند، ممکن است این درد به پا هم برسد.

در اکثر موارد درد پریود به اندازه‌ای نیست که خانم را از پا در بیاورد و معمولا بانوان، چند روزی را با این درد سر می‌کنند. اما برخی موارد وجود دارد که این درد به قدری است که شخص، مجبور می‌شود برای کاهش درد پریود به پزشک مراجعه کند. اما مواردی وجود دارد که با انجام آن‌ها، می‌توان برای درمان درد پریود اقدام کرد. در ادامه همراه ما باشید تا با این موارد، همراه شما باشیم.

برای اینکه پریود راحت‌تری داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم از فنجان‌های قاعدگی استفاده کنید که در مقاله «کاپ قاعدگی چیست» به طورکامل شرح داده‌ایم.

علل درد پریود چیست؟

اصلی‌ترین عامل درد پریود، به خاطر ریزش همان لایه محافظی است که در صورت باردار نشدن اتفاق می‌افتد. انقباضات رحم در دوران پریودی، تا حد زیادی افزایش می‌یابد. افزایش انقباضات باعث می‌شود به رگ‌های خونی رحم فشار وارد شود. این فشار، نرسیدن خون و اکسیژن کافی به این اندام را به همراه دارد که این امر هم باعث ترشح شدن هورمون‌هایی می‌شود که درد در رحم را به همراه خودش دارد. ترشح هورمون‌ها در این دوران، همگی در راستای انقباض بیشتر ماهیچه‌ها صورت می‌گیرد و همین موضوع باعث تشدید درد می‌شود.

علل درد پریود چیست

گفتیم که درد پریود، به شکل عادی در قسمت‌هایی از پایین شکم، کمر و ران به وجود می‌آید. اما باید توجه داشته باشید که این درد، ممکن است در هر شخص، متفاوت باشد. همچنین این امکان وجود دارد که قاعدگی یک ماه، با ماه دیگر، برای یک شخص متفاوت باشد. گاها مشاهده شده است که در یک ماه، شخص پریود شده هیچ دردی را حس نمی‌کند و کاملا یک قاعدگی آرام را می‌گذراند. اما در مقابل نیز ممکن است در یک ماه دیگر، قاعدگی با درد شدید همراه باشد. به طوری که این درد، به سایر نقاط بدن هم سرایت کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم پریود مقاله «پریود چیست» را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که اگر درد شما به قدری زیاد باشد که نتوانید آن را تحمل کنید، بهترین راه این است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

در این قسمت، قصد داریم بیان کنیم که هر دردی در دوران پریود، چه علتی دارد و سپس روش‌های کاهش درد پریود را معرفی می‌کنیم.

  • علت درد کمر و شکم

گرفتگی عضلات رحم، علت درد در نواحی قسمت‌های پایین شکم است. معمولا این درد به قدری زیاد است که به کمر هم سرایت می‌کند. برای درمان درد پریود که در نواحی کمر و شکم وجود دارد، می‌توانید از مسکن استفاده نمایید.

  • علت پا درد

در برخی از پریودها، ترشح پروستاگلاندین‌ زیاد می‌شود که این امر باعث گرفتگی عضلات لگن و پا می‌شود. البته ممکن است فرد دچار سندروم پیش از قاعدگی باشد. بنابراین بهتر است اگر قبل از پریود شدن دچار پا درد شدید، به پزشک مراجعه کنید.

  • علت درد تخمدان

پس از اتمام پریود ممکن است شخص با درد درون تخمدان مواجه شود. چرا که تخمک گذاری، گاها ممکن است درد داشته باشد. البته در این مورد گاهی باید مراقب بود، چرا که ممکن است این درد به دلیل کیست تخمدان باشد. این مشکل با علائمی مثل درد در سینه و خونریزی غیرعادی و نامنظم شدن قاعدگی همراه است. در این شرایط، برای درمان درد پریود باید با پزشک خود مشورت کنید. ماساژ تخمدان باعث بهبود چرخه قاعدگی می‌شود. برای یادگیری این ماساژ مقاله «آموزش ماساژ تخمدان» را مطالعه کنید.

  • علت استخوان درد

گاهی ترشح هورمون به قدری زیاد می‌شود که باعث شده تا درد ناشی از انقباض رحم، به استخوان‌ها برسد و مفاصل و استخوان‌های اطراف رحم و لگن را تحت تاثیر قرار دهد. در چنین شرایطی، بهترین کار مصرف قرص مسکن برای کاهش درد پریود است.

  • درد رحم، قبل از پریود

در دوران پریود یا حتی یک الی دو روز قبل از شروع پریود، طبیعی است که شخص در نواحی رحم دچار درد شود. چرا که گاها گرفتگی عضلات، قبل از شروع پریود آغاز می‌شود. اما در صورتی که یک الی دو هفته قبل از پریود شدن در رحم درد حس شود، احتمالا فرد دچار سندروم پیش از قاعدگی است. در این شرایط برای درمان درد پریود بهتر است شخص پزشک مراجعه کند.

علائم پریود چیست؟

علامت‌های پریود، در هر شخص ممکن است متفاوت باشد. عرف‌ترین این علائم، عبارت است از سردرد، سرگیجه، اسهال، درد در نواحی شکم، کمر، لگن و … . که رایج‌ترین علامتی که برای پریودی خانم‌ها وجود دارد، درد در نواحی شکم و لگن است که با توجه به میزان ترشح و شرایطی که خانم در آن قرار دارد، ممکن است کم باشد یا زیاد.

اما دیگر علائمی که در دوران قاعدگی نمایان می‌شود به عبارت زیر است:

  • خستگی و بی حالی : کاهش ترشحات هورمون در دوران قاعدگی، باعث بی حالی و خستگی در فرد می‌شود. به همین دلیل بهتر است در این دوران از انواع ویتامین استفاده شود.
  • نفخ : برخی بانوان در دوران پریود دچار نفخ شکم می‌شوند. تغییرات سطح هورمون در این دوران باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود.
  • جوش : پدید آمدن جوش‌هایی در نواحی فک و چانه، از یک هفته قبل از شروع پریود، از دیگر نشانه‌های قاعدگی است.
  • اختلالات روده‌ای : تغییر سطح هورمون در دوران قاعدگی می‌تواند موجب اختلال در عمل دفع فرد هم بشود و فرد را دچار اسهال و یا یبوست بکند.
  • تغییر خلق و خو : تغییرات هورمونی که در این دوران اتفاق می‌افتد، گاها باعث تغییرات منفی در احساسات خانم می‌شود و باعث می‌شود فرد، بیشتر از قبل درگیر افسردگی و استرس باشد.
پریود گاهی باعث کم خونی می‌شود. در مقاله «درمان کم خونی» به بررسی علل کم خونی پرداخته‌ایم.

4 مورد از راه های کاهش درد پریود

این که دوران قاعدگی برای خانم‌ها دردناک است، بر کسی پوشیده نیست. وقتی شخصی در دوران قاعدگی خود قرار دارد، بهتر است کمی بیشتر حواسمان به او باشد. چرا که این دوران تغییرات هورمونی علاوه بر درد، احساس سرخوردگی و افسردگی را برای فرد به همراه خواهد داشت. شاید شخص انتظار داشته باشد تا نزدیکانش در این دوران بیشتر هوای او را داشته باشند. همچنین بد نیست راه های کاهش درد پریود را بدانید. با آموزش این موارد می‌توانید هم درد خودتان و عزیزانتان را تسکین دهید.

1. ورزش برای کاهش درد پریود

ورزش برای کاهش درد پریود بسیار مناسب است. گفتیم که یکی از دلایلی که باعث ایجاد درد در این دوران می‌شود، کاهش گردش خون است. این معضل را می‌توان با انجام ورزش‌های سبک مثل یوگا، تمرینات کششی، پیاده روی و … حل کرد.

ورزش برای کاهش درد پریود

با انجام ورزش‌های سبک، گردش خون افزایش یافته و سیستم بدن، بیشتر به فرم طبیعی خود نزدیک می‌شود. انجام ورزش سبک، به کاهش درد پریود در روز اول هم نقش مفیدی دارد. توجه داشته باشید که در صورتی که قصد داشتید در این دوران ورزش کنید، از نوار بهداشتی‌های محافظ و مناسب برای ورزش استفاده نمایید. برای یادگیری یوگا می‌توانید به مقاله «یوگا چیست» مراجعه کنید.

2. کاهش درد قاعدگی با نوشیدن آب زیاد

برای کاهش درد پریود بهتر است بیشتر از سایر مواقع آب مصرف کنید. مصرف اندازه‌ی آب، می‌تواند دفع خون از بدن را راحت‌تر کند تا درد در این دوران کمتر شود. همچنین نوشیدن زیاد آب در افزایش گردش خون نیز موثر بوده و باعث درمان درد پریود می‌شود.

3. کیسه آب گرم برای درمان درد پریود

مورد دیگری که برای کاهش درد پریود توصیه می‌شود، کیسه آب گرم است. درد قسمت‌های پایین شکم را تا حد زیادی می‌توان با کیسه آب گرم تسکین داد. گرم کردن این نواحی، به افزایش گردش خون و باز شدن اسپاسم عضلات منجر می‌شود که با این موارد، می‌توان کاهش درد در زمان پریودی را انتظار داشت.

کیسه آب گرم برای درمان درد پریود

4. عدم مصرف کافئین

مصرف کافئین در دوران قاعدگی، باعث تشدید نفخ و دلدرد می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در دوران قاعدگی، برای کاهش درد پریود مصرف مواد کافئین دار، مثل قهوه، انواع نوشیدنی گازدار و … را کم کنید و از سایر جایگزین‌های که در این دوران درد را تسکین می‌دهد، استفاده کنید.

انجام برخی کار‌ها در دوران پریود، می‌تواند باعث کاهش درد شما بشود. برای مثال، پیشنهاد می‌شود تاریخ پریود خود را یادداشت کنید تا تقریبا به شکل دقیق بدانید که در چه تاریخی پریود خواهید شد. با این کار، می‌توانید کار‌هایی که برای کاهش درد پریود در روز اول توصیه می‌شود را انجام دهید. همچنین خواب کافی در دوران قاعدگی، یکی از مواردی است که می‌تواند تا حد زیادی در کاهش درد شما نقش داشته باشد. بهتر است شخص، در این دوران، 8 تا 9 ساعت خواب منظم داشته باشد.

معرفی انواع خوراکی برای کاهش درد پریود

در این قسمت انواع خوراکی برای کاهش درد پریود را به شما معرفی کرده‌ایم که توصیه می‌کنیم آن را مطالعه نمایید. خوارکی‌های زیادی برای کاهش درد پریود وجود دارند که به راحتی می‌توانند به شما کمک کند.
یکی از روش‌های تسکین درد قاعدگی ماساژ درمانی است. شما می‌توانید در منزل با انجام روش‌های ماساژ باعث از بین رفتن درد قاعدگی شوید. برای یادگیری می‌توانید مقاله «ماساژ برای پریود شدن» را مطالعه کنید.

5. با چای گل همیشه بهار مانع كم خونی بدن‌تان شوید

در روزهای قاعدگی به طور معمول بین 50 تا 130 میلی‌لیتر خون از بدن زنان دفع می شود. گاهی به دلایل مختلف نظیر اختلال در روزهای قاعدگی یا اختلال در عملكرد دستگاه تناسلی و ابتلا به فیبروم میزان خونریزی در این روزها افزایش می یابد.

تغذیه نامناسب و جایگزین نكردن مواد مغذی و خونساز در سبد غذایی دختران و زنان موجب می شود تا برخی از افراد با كم خونی مواجه شوند. یكی از ساده ترین شیوه ها برای پیشگیری از بروز كم خونی و ضعف عمومی بدن در روزهای قاعدگی یك هفته مانده به شروع قاعدگی نوشیدن چای گل همیشه بهار است.

6. دمنوش دارچین برای درد قاعدگی

یكی از بهترین ادویه‌های گیاهی برای روزهای آغازین عادت ماهانه دارچین است. دمنوش تهیه شده از دارچین می تواند علاوه بر کاهش درد پریود توان بدنی شما را افزایش دهد. برای تهیه دمنوش دارچین برای درد قاعدگی می‌توانید از پودر دارچین و چوب آن استفاده كنید. اگر به چوب دارچین دسترسی دارید بهتر است دمنوش تان را با آن تهیه كنید. برای یادگیری دمنوش های بیشتر مقاله «بهترین دمنوش برای پریود شدن» را مطالعه کنید.

دمنوش دارچین برای درد قاعدگی

2 تا 3 چوب دارچین را درون یك لیوان آب جوش بگذارید و سر لیوان را با نعلبكی ببندید. اجازه دهید دارچین به مدت 10 دقیقه در آب جوش بماند تا دم بكشد سپس چوب  دارچین را از لیوان خارج كرده و دمنوش را میل كنید. نوشیدن 2 لیوان دمنوش دارچین و خوردن غذاهایی با طبع گرم مانند كاچی می تواند بهترین انتخاب برای نخستین روز قاعدگی باشد.

مقاله پیشنهادی : ماساژ یومی هو

7. زنجبیل برای درد قاعدگی

در بسیاری از متون طب سنتی از زنجبیل به عنوان گیاه دارویی برای کاهش درد پریود و باز كننده قاعدگی نام برده شده است. زنان زیادی تجربه دردهای قاعدگی را دارند بدون آنكه خونریزی داشته باشند. برای باز شدن قاعدگی نوشیدن دم نوش زنجبیل بهترین انتخاب است.

زنجبیل برای درد قاعدگی

برای تهیه این چای كافی است یك قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده را در یك لیوان آب بجوشانید و قبل از خوردن غذا آن را صاف كرده و میل كنید. زنجبیل چون طعمی تند و گس دارد برای خوش طعم كردن آن می توانید یك قاشق چای خوری عسل یا یك قطعه كوچك نبات به آن اضافه كنید و پیش از خوردن وعده غذایی آن را میل كنید تا با کاهش درد پریود روبرو شوید.

8. زیره سبز برای کاهش درد پریود و درمان نفخ معده

زنان و دختران زیادی با شروع دوران قاعدگی دچار نفخ و دل دردهای ناشی از آن می شوند. گاهی پیش می آید كه عوارض ناشی از قاعدگی مانند دردهای ناشی از نفخ از درد قاعدگی برای زنان دشوارتر است. زیره سبز یک ضدنفخ واقعی است. در مواقعی که دچار دل درد ناشی از نفخ می شوید، بهترین کار خوردن یک لیوان از جوشانده زیره سبز است.

زیره برای درد قاعدگی

این کار کمک می کند نفخ آرام آرام برطرف شده و درد ناحیه شکم تسکین پیدا کند. اما این شیوه تنها برای افراد بزرگسال و زنانی که با مصرف برخی خوراکی ها دچار نفخ می شوند یا نفخ ناشی از دوران قاعدگی را تجربه می كنند، توصیه می شود. برای تاثیرگذاری بیشتر زیره بر درمان نفخ می توانید زیره سیاه و زیره سبز را به میزان مساوی تركیب و آسیاب كنید و از آن به صورت دمنوش زیره كه با عسل شیرین شده است روزانه یك تا 2 فنجان مصرف كنید.

شما می‌توانید از سیاه دانه برای کاهش درد پریود استفاده کنید که در مقاله «خواص سیاه دانه» توضیح داده ایم.

9. دمنوش بابونه برای پریودی

عصبی و كم طاقت می شوید؟ اضطراب، عصبانیت و تغییرات روحی و روانی از دیگر اختلال هایی است كه با نزدیك شدن قاعدگی در دختران و زنان دیده می شود. در این روزها به دلیل تغییرات هورمونی كه در بدن زنان اتفاق می افتد خلق و خوی آنها دستخوش تغییر قرار می گیرد و حساسیت آنها در برابر مسائل مختلف بیشتر می شود.

دمنوش بابونه برای پریودی

برای پیشگیری از بروز چنین مشكلاتی و افزایش مقاومت بدن بهتر است چند روز پیش از شروع قاعدگی روزی 2 فنجان چای گیاهی بابونه بنوشید. بهتر است این چای را در میان وعده های غذایی با اندكی عسل شیرین كرده و میل كنید. دمنوش یا چای تهیه شده از گل بابونه به شما كمك می كند تا حالت های روحی روانی خود را در طول دوران قاعدگی راحت تر كنترل كنید. نوشیدن این دمنوش را 3 تا 4 روز پیش از قاعدگی شروع كنید و تا پایان قاعدگی ادامه دهید تا شاهد کاهش درد پریود خود باشید.

10. گزنه برای پریودی و دردهای سنگ کلیه

نوشیدن روزانه یک فنجان عرق گزنه تاثیرات قابل ملاحظه ای در کنترل و تنظیم قاعدگی در زنان دارد. درمانگران طب سنتی تاثیر این نوشیدنی گیاهی را در تنظیم قاعدگی و درمان اختلال های ناشی از آن بسیار موثر می داند و معتقدند نوشیدن عرق گزنه می تواند به درمان افرادی که برای مدتی قاعده نشدند، کمک کند.

گزنه برای پریودی و دردهای سنگ کلیه

عرق گزنه علاوه بر خواص بی نظیرش در تقویت قوای بدنی و بنیه جسمانی در تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه نیز بسیار موفق عمل می کند. زنان با نزدیک شدن به روزهای قاعدگی می توانند با نوشیدن روزانه یك تا 2 فنجان از این دمنوش، کاهش درد پریود را شاهد باشند و روزهای قاعدگی را با درد کمتر و آرامش بیشتری سپری کنند.

مقاله پیشنهادی: تست پاپ اسمیر

برای درمان درد پریود چه گیاهی را بو کنید؟

شیوه درمانی رایحه درمانی یکی از روش های درمانی طبیعی است که کاربرد آن در زمینه تسکین دردها و آرامش بخشی به سرعت مورد توجه بسیاری از پزشکان و متخصصان طب رایج قرار گرفت. امروزه در بسیاری از کلینیک ها از شیوه درمانی رایحه درمانی برای تسکین دردها و آرامش بخشی به بیماران استفاده می کنند.

درمان درد پریود

درمانگران این شیوه درمانی با استفاده از رایحه گیاه سنبل یا رایحه گیاه رزماری به تسکین دردهای دوران قاعدگی می پردازند. بوییدن رایحه گیاه های ذکر شده علاوه بر تسکین درد همانند قرص های آرامش بخش فرد را آرام می کنند. علاوه بر این استشمام روغن و عصاره اسطوخودوس و مصرف موضعی آن در ناحیه شکم در دوران بارداری به صورت همزمان تاثیر زیادی بر کاهش درد پریود دارد، به شرط آنكه بعد از ماساژ ناحیه شكم با این عصاره شكم را با پارچه مناسب ببندید و گرم نگه دارید.

سخن پایانی

در اینجا، راه‌هایی که برای کاهش درد پریود توصیه می‌شود را بررسی کردیم. گفتیم رحم بانوان، لایه‌ی محافظی را برای نگه داشتن بچه ایجاد می‌کند. زمانی که لقاح صورت نگیرد و شخص باردار نشود، این لایه ضعیف شده و شروع به ریختن می‌کند و خون و بافت جدید جای آن را می‌گیرد. اما خارج شدن این لایه، انقباض رحم و عضلات نزدیک رحم و لگن را به همراه خواهد داشت. این انقباض، با درد همراه هست. همچنین ترشح هورمون‌هایی که در این دوران اتفاق می‌افتد، در راستای انقباض بیشتر عضلات عمل می‌کند. هر چه ترشح هورمون‌ها بیشتر باشد، ممکن است درد قاعدگی به سایر نواحی بدن، از جمله پا و استخوان‌ها هم برسد. برای کاهش درد پریود ، مصرف برخی خوراکی‌ها و انجام دادن یک سری کار‌ها مثل ورزش، نوشیدن آب کافی، خواب کافی و … توصیه می‌شود که همه‌ی این موارد را به شکل کلی بررسی کرده‌ایم.

امیدواریم توانسته باشیم با این مقاله، شما را در کاهش درد پریود، کمک کرده باشیم. همچنین در صورتی که شما راه دیگری برای کاهش این درد سراغ دارید، و یا سوالی برای شما بدون پاسخ باقی مانده بود، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

4.1/5 - (42 امتیاز)

مهدیه

علاقه زیادی به مطالعه دارم و دوست دارم در زمینه های سلامتی اطلاعات زیادی کسب کنم و در این راستا این اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا