ماساژ

تأثیرات ماساژ

تأثیرات ماساژ

تأثیرات ماساژ  بر کاهش چربی بدن

تأثیرات ماساژ ، برای ماساژ تأثیرات زیادی فرض شده است؛ هرچند متأسفانه بسیاری از تأثیرات به طور علمی به اثبات نرسیده است. در این جا هدف ما این است که آن دسته تأثیراتی را که از راه های علمی به اثبات رسیده است، مورد بحث قراردهیم.

عموم مردم معتقدند که ماساژ میتواند کاهش بافت و حجم چربی بدن شود. شاید زمانی که ماساژ درمانی عمومیت بیشتری پیدا کند، این عقیده نیز تغییر یابد و به واقعیت نزدیک تر شود. چربی به صورت تریگلیسرید و به شکل مایه ذخیره می شود و به صورت گلبول هایی در سلول های خود در می آید و از طریق فعالیت آنزیم ها به جریان خون وارد می شود تا به نیازهای انرژی پاسخ دهد.

دستکاری غیرفعال و مکانیکی مناطق ذخیره شده نمی تواند بر روی تعداد سلول های آنان تأثیرگذار باشد. سلول های چربی در کنار یکدیگر و به صورت بخش های مجزا درمی آیند و غلاف فیبروس آنها را می پوشاند هر یک از این بخش ها جریان خون مربوط به خود را دارد.

اگر تعادل مایعات در این بافت تغییر یابد و بافت کلاژن سخت شود بافت زیر جلدی انعطاف خود را از دست می دهد و ویژگی های دیگری به خود می گیرد .دستکاری این ناحیه باعث تغییردر مایعات این بافت شده،

حرکت پذیری را در این بافت سخت شده بیشتر می کند. اما این کار باعث کاهش میزان چربی نمی شود. بنابراین، افراد باید این عقیده را فراموش کنند که ماساژ  می تواند جانشین رژیم غذایی یا ورزش برای کاهش وزن باشد.

تأثیرات ماساژ  بر کاهش چربی بدن

تأثیر ماساژ بر گردش خون

فشار ناشی از ماساژ به خودی خود باعث افزایش فشار در بافت ها می شود و اختلاف فشار بین فضای بافت و عروق را ایجاد می کند. باحرکت دست ها، فشار افزایش یافته حرکت می کند و از یک منطقه به مناطق دیگرمی رود.

بنابراین ، مایع به طور مداوم از بافت ها به عروق و ازعروق به بافت ها حرکت می کند؛ یعنی از ناحیه ای با فشار بالا به ناحیه ای با فشار پایین درمسیری دو طرفه حرکت می کند اگر فشار تنها درفضای بافتی( و نه در عروق) ایجاد شود، مایعات از بافت به عروق حرکت خواهند کرد.

اندکی فشار بیشتر باعث افزایش فشار در عروق می شود؛ به طوری که تمایلی برای مایعات ایجاد می شود که با خروج از عروق، به طرف فضای بافتی (جایی که فشار پایین تر) است حرکت کند. اگر عروق تحت فشار قرار بگیرند و این فشار در طول آنهاحرکت کند، مایع نیز در سلول عروق و به سمت بالاتر حرکت می کند و قسمت های پشت دست سریعاً پرمی شود.

این اثر پر شدن مجدد یا مکش می تواند مایع را به سمت قلب با فشار براند. این عمل با ایجاد مکش در وریدها، به دریچه های رگ ها برای جلوگیری از برگشت خون به عقب کمک می کند . همچنین، دستکاری بافت ها با یک فشار مناسب باعث کشش فبلامان ها می شود که به دیواره عروق لنفاوی متصل هستند و به مقادیر بیشتری ازپروتئین های پلاسما اجازه می دهد که از فضای بافت ها حرکت کنند. بنابراین، فشار اسمزی طبیعی در مایعات خارج سلولی ایجاد می شود

تأثیر ماساژ روی درد و احساس

بسیاری از تأثیراتی که درباره ماساژ گفتیم ،در کاهش درد دخالت دارند و قبلًا در ارتباط با گرفتگی عضلات مورد بحث قرار گرفته اند.

ماساژ می تواند به عنوان عامل اولیه، درد را کاهش دهد یا به عنوان عامل ثانویه عواملی را که باعث درد می شود، از بین ببرد. ثابت شده که ماساژ در کاهش درد در وضعیت های مختلف دخالت دارد.

ماساژ و فیزیوتراپی غیراختصاصی باعث کاهش درد تراکوتومی می شود. ماساژ موجب کشش در بافت می شود. یک پوشش شبکه ای افقی بافت را پوشانده است که کشش آرام این عروق موجب تحریک سمپاتیک کنترل کننده این گیرنده ها می شود. ا

ین گیرنده ها با دستکاری تغییر شکل و تغییر وضعیت می دهند و بر روی حساسیت گیرنده های تأثیری دوگانه می گذارند و با پایین آوردن حساسیت آنها ، درد و گرفتگی را کاهش می دهد. اگر شروع درد درعضله بیشتر به علت تورم بافت همبند باشد تا در نتیجه عوامل متابولیکی، همان طوری که قبلًا گفته شد، اثر پخش کننده ماساژ در اطراف مایعات احاطه کننده آن، باعث برداشتن عوامل تورم شده، تورم را سریع تر کاهش می دهد.

تمریناتی برای بهبود مهارت های دستی

علاقه مندان به ماساژ درمانی باید برای افزایش آگاهی حسی خود به همان اندازه که روی بدن انسان کارمی کنند، روی اشیای بی جان نیز تمرین داشته باشند.

برای شروع، پیدا کردن یک دوست که تمایل به مدل شدن داشته باشد، مفید است. بهتر است زمانی به انجام تمرین بپردازید که مجبور نباشید روی ماساژ تمرکز زیاد داشته باشید

برای افزایش آگاهی حسی تمرینات زیادی وجود دارد :

۱٫ عادت کنید اشیایی را که در اطراف شماست و در زندگی روزانه با آنها سر و کار دارید ، لمس کنید و احساسی را که از لمس آنها به شما دست می دهد به خاطر بسپارید. خیلی از آنها ممکن است به یکدیگر شبیه باشند، اما سعی کنید تفاوت های آنها را پیدا کنید.

اشیاء را با نوک انگشتان یا شست دست لمس کنید که حساسیت بسیار بالاتری دارند. دو ظرف کوچک انتخاب کنید در داخل یکی از آنها آرد گندم معمولی و در دیگری آرد برنج بریزید، همزمان دست را در داخل آنها بگذارید و آرد را بین انگشتان خود مالش دهید .اختلاف آنها را برای خود تشریح کنید.

۲٫ از تعدادی کاغذ سمباده، با درجات مختلف استفاده کنید و سعی کنید نوع کاغذ سنباده را از نزدیک تشخیص دهید.

۳٫ آب، روغن و کرم ها را با دست لمس کنید و مقداری از آنها را بین شست و انگشتان قرار دهید و تفاوت آنها را با یکدیگر احساس کنید.

لمس اشیاء

۴٫مقداری اشیای ریز را روی میز بریزید (غلات، برنج، ماش، عدس، کلید، سنجاق و…) و روی آنها را با تکه های پارچه نازک بپوشانید آنها را لمس کنید و سپس پارچه های ضخیم تر انتخاب کنید و دوباره این تمرین را انجام دهید.

بار دیگر این تمرین را با یک پارچه ضخیم تر نظیر پتو یا فوم انجام دهید تفاوت هایی را که هنگام لمس هر یک از این پارچه ها حس می کنید، به خاطر بسپارید و به میزان فشاری که هنگام لمس هر یک وارد می آورید، توجه کنید.

لمس بدن

۵٫با یک انگشت گونه، دست ، بازو ، کف دست ،شکم، زانو، و کف پای خود را لمس کنید تفاوت بین این بافت ها را احساس کنید و به حرارت و میزان رطوبت بخش های مختلف بدن توجه کنید.

۶٫ با یک انگشت گونه، دست، بازو، کف دست ،شکم، زانو و کف پای خود را لمس کنید تفاوت بین این بافت ها را احساس کنید و به حرارت ومیزان رطوبت بخش های مختلف بدن توجه کنید.

۷٫لمس کردن را در نواحی مچ و آرنج خود تمرین کنید. قسمت جلوی مچ دست مکان بسیارخوبی برای شروع کردن است. در اینجا می توانید تاندون و عروق خونی را ببینید و احساس کنید . اجازه بدهید که دست شما به سبکی یک پر از روی قسمت های مختلف مچ دست تان حرکت کند.

دست را به آرامی روی پوست بکشید و بی آنکه پوست را بکشید به احساس خود توجه کنید. اکنون فشار دست را کمی بیشتر کنید به طوری که پوست با انگشتان شما حرکت کند.این عمل اطلاعات بیشتری راجع به ساختار زیر پوست به شما می دهد فشار را بیشتر کنید به طوری که ساختارهای زیرپوستی شما روی استخوان زیرین آن فشرده شود.

با این فشار زیاد حساسیت دست شما کاهش می یابد و شما نمی توانید به آسانی بین ساختارهای آن تفاوت قائل شوید. ران خود را لمس کنید و به فشار عمیقی که برای به دست آوردن اطلاعات درباره عضلات در این منطقه لازم است، توجه کنید .با تمام دست تان عضله را بگیرید و عضلات را کشش بدهید و به تغییراتی که در هنگام مقاومت این بافت ها حس می کنید، توجه کنید.

 پیش از یادگیری ماساژ، تمرینات ویژه ای را برای افزایش حرکت پذیری دست هایتان انجام دهید.

 

میلاد اعتمادیفر

دیدگاهتان را بنویسید